כשכבוד השופטת העליונה מנשקת את עו"ד דורי קלגסבלד

ב-11 לאפריל השנה רמס רכב השטח של עו"ד דורי קלגסבלד למוות אם ובנה בן ה-6. אחרי חודשיים, כלומר השבוע, הוא קיבל נשיקת עידוד על הלחי משופטת בית המשפט העליון, מרים נאור. זו היתה הפגנה. זה היה מסר. וזה מאוד בעייתי

"כהונתו של שופט אינה מחייבת אותו לנתק קשרים חברתיים, כולל קשרים עם עורכי דין, אך שופט יפעיל שיקול דעת ראוי בחברת מי יהיה, וכיצד יראו הבריות, בנסיבות העניין, את הימצאותו בחברה מסוימת". כך קובע סעיף 5 (א) לכללי האתיקה לשופטים.

מרים נאור היא שופטת בית המשפט העליון. אתמול (ג') היא נכחה באירוע לזכרו של עו"ד אמנון גולדנברג. למקום הגיע גם עו"ד דורי קלגסבלד. הנה הדיווח ב"הארץ" על המפגש בין השניים: "מייד עם כניסתו של קלגסבלד לאולם מיהרה לעברו מרים נאור, לחצה את ידו ונשקה על לחיו. נאור הביעה באוזניו מלות עידוד והובילה אותו לשבת לידה. בתוך זמן קצר נהפך מקום מושבו, בשורה האחרונה, למוקד משיכה - חברים וקולגות באו ללחוץ את ידו ולהביע את תמיכתם".

היה מסר

ב-11 לאפריל השנה גרם עו"ד קלגסבלד לתאונת דרכים בה נהרגו יבגניה וקסלר בת ה-22 ובנה ארתור בן ה-6. לפי כל הסימנים הפגיעה של קלגסבלד נגרמה משבריר שנייה של היסח הדעת, מה שיכול לקרות, וקורה, לכולנו. אם יש לנו מזל, זה נגרם בלא כלום, לקלגסבלד לא היה המזל הזה. עניינו של קלגסבלד נמצא בחקירת המשטרה שאמורה לשלוח את ממצאיה לפרקליטות, ולאחר מכן כנראה משפט.

בנסיבות אלה, האם הימצאותה של נאור באירוע עם קלגסבלד תואמת את כללי האתיקה? נאור לא בחרה את המוזמנים לאירוע, אולי אפילו לא ידעה שקלגסבלד יהיה שם. מרגע שהשניים נפגשו, לא היתה נאור יכולה, גם לא צריכה, להתעלם מנוכחותו. אבל על-פי הדיווח נאור נשקה לקלגסבלד, ולאחר מכן הושיבה אותו לידה. זו היתה הפגנה. זה היה מסר.

עובדה: זה מה ששאר הנוכחים באירוע הבינו מהתנהגותה של נאור. הם ראו בכך מתן הכשר, וגם הם צירפו את דברי התמיכה והעידוד לקלגסבלד. המסר אותו הבינו הנוכחים באירוע עלול לעבור גם אל חוקרים, פרקליטים ושופטים. נאור רוצה ביקרו של קלגסבלד, אומר המסר, היא אינה רואה את התאונה בחומרה. אם זה היה תלוי בה, כך משדרת התנהגותה, ייתכן שלא היה מוגש כתב אישום נגד קלגסבלד.

לא הפעילה שיקול דעת

אפשר להניח שלא לכך התכוונה נאור. ידוע שהיא מכירה היטב את קלגסבלד, בנה עובד במשרדו, והוא בוודאי רצתה להביע, כחברה, את תמיכתה ועידודה. לו עשתה זאת בטלפון, או בביקור פרטי, אין בעיה. אבל כאשר עשתה זאת בפומבי, ובכזאת הפגנתיות, נראה שנאור לא הפעילה "שיקול דעת ראוי ... כיצד יראו הבריות, בנסיבות העניין, את הימצאותה בחברה מסוימת". מה גם שבמקרה זה ההימצאות מתבטאת לא רק בנוכחות פיזית, אלא גם בהתנהגות. המסקנה המתבקשת היא שנאור עברה על כללי האתיקה. עכשיו צריך לעקוב מה, ואם בכלל, ייעשה בעניינה של השופטת.