דירוג BDI של עורכי הדין: למרות המיזוגים, אין הפתעות בצמרת הטבלה

המשרדים הרצוג פוקס נאמן, יגאל ארנון וש.הורוביץ מובילים גם השנה את דירוג BDI CODE, כמו ב-2005

מגיפת המיזוגים בשוק עורכי הדין בשנה וחצי האחרונות לא השפיעה כמעט על צמרת דירוג "BDI CODE", של חברת ביזנס דאטה ישראל. 10 המשרדים הראשונים בדירוג, המבוסס על קריטריונים של גודל המשרד, מספר עורכי הדין בו ולקוחות המשרד, נותרו כשהיו ורק ארבעה מהם רשמו תזוזות קלות.

המשרדים הרצוג, פוקס, נאמן ושות', יגאל ארנון ושות' וש.הורוביץ ושות', תופסים את שלושת המקומות הראשונים, בהתאמה, כמו בדירוג 2005. משרד גולדפרב, לוי, ערן, מאירי ושות', שמיזג לתוכו את משרד דנקנר-לוסקי, רשם את השינוי המשמעותי ביותר כשקפץ ארבעה שלבים בדירוג, למקום הרביעי.

עלייה קלה של שלב אחד רשם משרד נשיץ, ברנדס ושות', כשירידה של שני שלבים רשמו משרד גורניצקי ושות' ומשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'.

בניגוד לחברה המתחרה, דן אנד ברדסטריט (D&B), המפרסמת בנפרד דירוג המבוסס על גודל המשרד ודירוג המבוסס על איכות בתחומים שונים, ב-BDI משלבים בין השניים. לדבריהם, רק שילוב של מדדים כמותיים וערכים איכותיים הוא המפתח למובילות ולהצלחת החברה בכל תחום.

משרד הרצוג, פוקס, נאמן שבראש הדירוג התחזק בשנה האחרונה בכחמישית מכוחו, לאחר שהגדיל את מצבת עורכי הדין שלו ב-18 פרקליטים. המשרד מעסיק כיום 128 עורכי דין, 34 מהם שותפים. בדירוג נאמר, שהמשרד היה מעורב ברוב העסקאות הגדולות שנעשו במשק ב-2005, ובהן רכישת גרעין השליטה בבזק, מכירת סלקום, ייצוג חברת החשמל ועוד.

שיא במספר עו"ד

כלכלני BDI מצאו, כי ישראל נמנית בין המדינות עם מספר עורכי הדין הגבוה ביותר ביחס לגודל האוכלוסייה, עם עו"ד אחד לכל 250 איש. נכון לסוף 2005, כ-33 אלף ישראלים מחזיקים ברישיון עריכת דין, כאשר 80-85% מהם פעילים בתחום. בשל ההיצף בשוק, קשה למצוא עבודה: על כל משרה פנויה מתחרים 4-6 עורכי דין.

אחוז הנשים מכלל עורכי הדין גדל ליותר מ-40%, לעומת כ-33% במחצית שנות ה-90. חלקם היחסי של הערבים מקרב העוסקים במקצוע גדל בשיעור משמעותי בעשור האחרון, אך הוא נותר עדיין נמוך למדי (10%), בהשוואה לחלקם באוכלוסייה. גילם הממוצע של עורכי הדין רשם ירידה, מגיל ממוצע של 41 במחצית שנות ה-90 לגיל ממוצע של 38 ב-2005.

בשנים האחרונות, נרשם זינוק באחוז עורכי הדין המועסקים בענפי השירותים הציבוריים, ולפי ההערכות הוא עומד על כ-15% מכלל עורכי הדין, לעומת כ-8% לפני עשור.

מנתוני משרד התמ"ת עולה, כי עורכי הדין אוהבים להיות אדונים לעצמם: חלקם של העצמאים והמעבידים (שאינם שכירים) מקרב העוסקים בעריכת דין (40%) הוא גדול במידה ניכרת, בהשוואה לחלקם במרבית המקצועות האחרים. רוב משרדי עוה"ד פועלים באזור ת"א והמרכז (56%), 10% בירושלים ו-10% באזור חיפה והגליל המערבי.