מסתמן: רמון לא יתמוך בהארכת תקופת ההתמחות של עורכי הדין לשנה וחצי

מפגישה עם נציגי הסטודנטים עולה כי שר המשפטים נוטה להתנגד לעמדת לשכת עוה"ד

שר המשפטים, חיים רמון, נוטה להסכים לעמדת נציגי סטודנטים למשפטים, לפיה אין צורך להאריך את תקופת ההתמחות משנה לשנה וחצי. זאת, בניגוד לעמדת לשכת עורכי הדין, התומכת ביישום המלצות ועדת גרסטל. הוועדה בראשות השופטת הילה גרסטל המליצה, בין השאר, להאריך את תקופת ההתמחות לשנה וחצי.

ל"גלובס" נודע כי ביום ה' האחרון התקיימה פגישה בין רמון לבין נציגי סטודנטים למשפטים בכל הארץ. יו"ר מועצת משפטים באגודת הסטודנטים בת"א, גיל גולדנברג, שהשתתף בפגישה, מסר כי "הפגישה התקיימה ברוח טובה והתרשמנו ששר המשפטים התייחס בכובד ראש לבעיית ההתמחות שעל הפרק".

יועץ התקשורת של השר מסר ל"גלובס", כי רמון לא יביע עמדה רשמית ברורה לפני שייפגש עם נציגי לשכת עוה"ד, ואולם הוא נוטה להסכים לעמדת נציגי הסטודנטים שאין צורך בהארכת תקופת ההתמחות. בין היתר, לדבריו, נשקלת הטענה שיש פחות ופחות משרדים שלוקחים מתמחים ומעדיפים להעסיק עו"ד, משום שהפער בשכר אינו גדול במיוחד.

בסוף שנה שעברה הפיק משרד המשפטים תזכיר לתיקון חוק לשכת עוה"ד העוסק בהסדרת הרפורמה בהתמחות עוה"ד, שעליה הכריזה שרת המשפטים הקודמת, ציפי לבני. לבני תמכה ברפורמה המבוססת על המלצות ועדת גרסטל.

במקביל להארכת תקופת ההתמחות, המליצה הוועדה לבסס את מערך הפיקוח הקיים על המתמחים ולהוציאו מדי לשכת עוה"ד. לשם כך הועלה הרעיון שמשרד המשפטים ימנה שופט בדימוס כנציב פיקוח שיעמוד בראש המערך ויברר תלונות של מתמחים הנוגעות לתנאי ההתמחות או להתנהגות המאמן. הוועדה גם המליצה שבתקופת ההתמחות ישתתף המתמחה בקורס במקצועות מעשיים שתערוך הלשכה.

כמו כן, הוצע שינוי בבחינות ההסמכה, שכיום כוללות בחינה בכתב ובה 100 שאלות במתכונת רב ברירה, ובחינה בעל פה. לפי ההצעה, מלבד בחינת הביניים על הקורס המעשי תבוטל הבחינה בעל פה ומתכונת הבחינה הסופית תשונה כך שלא יהיה עוד מבחן אמריקני אלא בחינה פתוח של ניתוח מקרה.

עו"ד ד"ר משה וינברג, המתמודד על ראשות הלשכה, טוען כי הארכת ההתמחות אינה פתרון קסמים ויש לתת את הדגש על מה שמקבלים המתמחים במהלך ההכשרה. לדבריו, צריך להפסיק לתת לכל עו"ד שמעוניין בכך להיות מאמן ועל הלשכה לפתוח בית ספר להתמחות עם תוכנית לימודים מסודרת.