פנים חדשות בצמרת מובילי השכר במשרד המשפטים: שכר נציבת תלונות על שופטים - 56.3 אלף שקל

16 פרקליטים בכירים השתכרו בין 40 ל-50 אלף שקל בחודש * כמעט כל העובדים הבכירים ספגו ירידה ריאלית בשכרם, בהשוואה ל-2003

בכל הנוגע למשרד המשפטים לפחות, קשה למצוא בדו"ח הממונה על השכר באוצר, החושף היום (ב') את משכורות בכירי המשרד בשנת 2004, תוכניתן, מגיש תה או יו"ר ועד ש"מככב" בין הגדולים. בראש הרשימה עומדת "שחקנית" חדשה, שנכנסה לתפקיד בשנה זו. מדובר בנציבת תלונות הציבור על שופטים, טובה שטרסברג-כהן, לשעבר שופטת בית המשפט העליון, שקיבלה כ-56,3 אלף שקל ברוטו בחודש, ועלות השכר השנתית שלה היתה כ-850.5 אלף שקל.

שטרסברג-כהן ניצבת במקום השלישי ברשימה הכללית של בעלי התפקידים במשרדים הממשלתיים, מבחינת גובה השכר החודשי, אם כי שכרה השנתי הוא השני בגובהו. שכר הבכירים במשרד המשפטים מושפע, בראש ובראשונה, מהגדרת התפקיד, מדרגת השכר שאליה הוא מוצמד ומהוותק.

בכירי פרקליטות המדינה, עד לרמת פרקליט מחוז, מוקבלים לשופטים מחוזיים, ובדירוג זה יש משמעות רבה לוותק בתפקיד. פרקליט בכיר בדימוס מסביר, כי בחמש השנים הראשונות, מקבלים הבכירים תוספת של 4% לשכר בכל שנה, כלומר 20% תוספת בתוך ארבע שנים. אחר כך, מוקפא השכר למשך שנתיים, ובתום שבע שנות ותק, הפרקליט מדלג למחצית רמת השכר שבין שופט מחוזי לשופט עליון.

לפי הדו"ח, כמעט כל העובדים ששכרם מוקבל לשופטים ספגו ירידה ריאלית בשכרם, בהשוואה ל-2003. העשירון העליון ספג ירידה של 17%, ארבעת העשירונים שמתחתיו ספגו ירידה של 6.3%, וארבעת העשירונים הבאים ספגו ירידה של 12.85% בשכרם.

רק שכרם של הנציבה ושל היועץ המשפטי לממשלה מוקבלים לזה של שופט בעליון. למרות זאת, אגב, תופס מני מזוז רק את המקום הרביעי מבין בכירי משרד המשפטים. קודמים לו עו"ד חוה הלברייך, מנהלת אגף רישום והסדר מקרקעין, עם כ-51 אלף שקל בחודש ועלות שנתית של 739 אלף שקל.

16 פרקליטים בכירים השתכרו בין 40 ל-50 אלף שקל בחודש, ובראשם עומדת מי שהיתה אז פרקליטת המדינה, עדנה ארבל, המכהנת כיום כשופטת בעליון. ארבל קיבלה כ-49.5 אלף שקל, כשדרגתה מוקבלת לנשיא בית משפט מחוזי.

היועץ מזוז צמוד אליה עם 2,000 שקל פחות, ואחריו פרקליטת מחוז חיפה, עו"ד לילי בורישנסקי, עם 47.4 אלף שקל. מנכ"ל המשרד, אהרן אברמוביץ', קיבל כ-44.6 אלף שקל. מנהלת המחלקה לסכסוכי עבודה בפרקליטות, עו"ד נורית אלשטיין, שבינתיים עברה לשמש היועצת המשפטית של הכנסת, קיבלה 42.4 אלף שקל. המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהושע שופמן (בתחום החקיקה) ועו"ד דידי לחמן-מסר (בתחום המשפט הכלכלי-פיסקאלי), קיבלו סכום דומה.

שדרוגה של עדנה ארבל לבית המשפט העליון בשנת 2004, "חסך" למשרד המשפטים יותר מ-7,000 שקלים. מחליפה, עו"ד ערן שנדר, השתכר "רק" כ-42 אלף שקל, שהם כ-1,000 שקל פחות ממה שקיבל בתפקידו הקודם, כמנהל המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). גם חילופי היועצים המשפטיים לממשלה "חסכו" למשרד כמעט 5,000 שקל, לאחר ששיאן השכר בדו"ח לשנת 2003, אליקים רובינשטיין, השתכר כמעט 52 אלף שקל, בטרם מונה לעליון.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "כפי שמצוין בדו"ח עצמו, הבכירים שהוזכרו בו משתכרים על-פי חוק ובהתאם לתקן ולתנאי חוזי ההעסקה שנחתמו עמם. אין מדובר בשום צורה ואופן בחריגות שכר או בשכר שהשתלם שלא על-פי החוק ותנאי ההעסקה. הבכירים ששמותיהם צויינו ובכירים נוספים משרתים במשרות שהנושאים בהן מוקבלים בתנאי העסקתם לשופטי בית המשפט המחוזי או העליון ושכרם משולם בהתאם לשכר השופטים. הסדרי שכר אלה נהוגים זה שנים ואין בהם כל חידוש או דבר יוצא דופן".