ועדת החקירה של רכבת ישראל: נהג הרכבת ראה את הרכב התקוע על המסילה במו עיניו

תשע שניות עברו מאז שנהג הרכבת שהיתה מעורבת בתאונה בבית יהושע החל לבלום עד להתרחשות התאונה

תשע שניות עברו מאז שנהג הרכבת שהיתה מעורבת בתאונה בבית יהושע החל לבלום עד להתרחשות התאונה. כך עולה מממצאי ועדת חקירה שהקימה רכבת ישראל, כפי שהודיע היום מנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי.

לדברי לינצ'בסקי, מהחקירה עלה כי נהג הרכבת החל לבלום שתי שניות לפני נוהל החירום, שבו עוברת הודעה במכשיר אלחוטי לכל הרכבות בסביבה לעצור בשל רכב תקוע. נהג הרכבת פשוט ראה את הרכב התקוע במו עיניו. עוד אמר לינצ'בסקי כי בוצעה סימולציה שממנה עלה כי במרחק של 238 מטר מהמפגש עם המסילה יש שדה ראייה שמאפשר זיהוי ודאי של הרכב. נהג הרכבת זיהה את טנדר האיסוזו התקוע ממרחק של 260 מטר, כלומר מעבר למרחק שבו מתאפשר זיהוי ודאי, וזה המרחק שבו הוא הפעיל את בלימת החירום. הרכבת המשיכה בנסיעה כ-250 מטר ולאחר מכן התהפכה.

מהירות הנסיעה לפני שהנהג החל בבלימת החירום היתה 133 קמ"ש. לינצ'בסקי הוסיף בהמשך: "השאלה מדוע התהפכה הרכבת טורדת את מנוחתי מאוד. היא מאוד משמעותית".

עוד מסר המנכ"ל, כי ועדת החקירה של הרכבת הסיקה שלא היתה בעיה במסילה וברכבת. היא העלתה השערה לפיה טנדר האיסוזו נגרר על-ידי הרכבת, נתקע על-ידי פס מלווה מוגבה מעט והרכבת דילגה מעליו כמעין מכשול, מה שהביא להתהפכותה.

הוועדה מצאה שהיה לרכבת מגן קדמי. הרכבת העבירה את מסקנות הוועדה למשטרה ולוועדת החקירה החיצונית ובנוסף הזמינה צוות מומחים מגרמניה שהחל אתמול בעבודתו. תפקידו לבדוק האם יש טכנולוגיות שיכולות למזער נזק באירועים כאלה או למנוע את הישנותם. לינצ'בסקי הסביר, כי רכבת ישראל אינה מסוגלת בטווח הקצר להבטיח סגירה הרמטית של המערכת מפני תאונות כמו זו שהיתה בבית יהושע.

בתגובה לשאלה האם יש לעשות שימוש בהתקנים מסוימים במפגשים עם הרכבת אמר לינצ'בסקי כי החסרון המרכזי של כל אותם פתרונות שמוכרים מהארץ ומהעולם הוא שהם מסתמכים על שיקול דעת אנושי וזמן תגובה אנושי, ששונה מאדם אחד לאחר.

לינצ'בסקי התייחס גם להפגנות היום בעניין המפגש בבנימינה ואמר כי המחיר הבטיחותי קשה יותר מהמחיר התנועתי. לדבריו, במשך כמה שנים יש דיונים בוועדת תכנון ובנייה על תוכנית לבנות הפרדה מפלסית בבנימינה, אך הדבר אינו מתקדם, למרות שהרכבת כבר ערוכה גם מבחינה תקציבית לבצע זאת.