חברת יהלומים: עודד דסאו לא שילם 1.5 מיליון דולר עבור משלוח יהלומי גלם

סילה: המשלוח כלל יהלומי גלם במשקל 501 קראט * לבקשת החברה הטיל ביהמ"ש צו עיקול זמני על נכסיו של דסאו

צו העיקול הזמני שהוציא בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, במעמד צד אחד, על נכסיו של עודד דסאו - לבקשת החברה הדרום אפריקנית לסחר ביהלומים סילה טריידינג אינטרנשיונל - מעלה את השאלה האם מכאן החלה הסתבכותו של דסאו והאם ההחלטה קשורה לעובדה שמשך מקופת גולן 4.8 מיליון דולר לכיסוי חובותיו.

העיקול הוטל על מניות הרשומות על שם דסאו בחברה הציבורית גולן מלאכת מחשבת, ועל זכויותיו בקרנות פיצויים להבה וכנרת של בנק הפועלים, עצמה של בנק מזרחי-טפחות, קרן השתלמות מסוג קהל של בנק דיסקונט וקופות הגמל שלו. העיקול נועד להבטחת התביעה שהגישה החברה הדרום אפריקנית לפני כשנה נגד דסאו בסך 7 מיליון שקל - שווי יהלומי הגלם שלטענתה סיפקה לחברת עודד דסאו יהלומים ישראל.

לטענת החברה הדרום אפריקנית, דסאו לא שילם מאומה על חשבון משלוח היהלומים, ששוויו 1.5 מיליון דולר, והם לא הוחזרו לה בניגוד להתחייבות ביניהם. לדברי החברה, דסאו היה זה שנשא ונתן ופעל מטעמה של חברת עודד דסאו יהלומים ישראל.

סילה טריידינג טוענת, כי סיפקה לדסאו שני משלוחים של יהלומי גלם. הראשון, בשווי של 660 אלף דולר, סופק בפברואר 2005 ותמורתו שולמה. השני, בשווי של כ-1.5 מיליון, כלל יהלומי גלם במשקל של כ-501 קראט, שתמורתם לא שולמה. בהחלטה מהיום נכתב כי דסאו מודה בקבלתו של המשלוח השני ואינו טוען כי שילם תמורתו. ההסבר של דסאו לאי-התשלום עבור המשלוח הוא שזה התקבל כפיצוי עבור איכות ירודה של יהלומים במשלוח הראשון, וכי סילה הסכימה בתחילה לקבל עבור יהלומים אלו סכוך נמוך יותר, אולם חזרה בה.

דסאו טוען בנוסף בהחלטה, כי סיכם עם סילה שבגין המשלוח השני ישולם סכום של 300 אלף דולר במוזמן והיתרה בחלקה ביהלומים שנחתכו כיהלומים מלוטשים, וחלקה שטרם נחתך ונמצא במצב גולמי. סילה טוענת מצדה כי הוסכם על תשלום של 900 אלף דולר במזומן. בדיעבד, נכתב בהחלטה, הסכום במזומן לא שולם וגם היהלומים לא הוחזרו, מכיוון שחלקם נמכרו.

עוד כותבת השופטת שרה דותן, כי "המערערים (כשהכוונה היא לדסאו) המעידים על עצמם כי הם עתירי נכסים, לא הציעו כל ערובה אחרת, מה שמוסיף על החששות של המשיבה (חברת סילה)".

בפנייתה לבית המשפט טענה סילה, כי התברר לה כי ארבעה מתוך ששת העיקולים שהוטלו בעבר על נכסיו וזכויותיו של עודד דסאו נמחקו ובוטלו. מאחר שחלק מן העיקולים לא מומשו היא החליטה להגיש בקשת עיקול מחודשת להבטחת יכולתה לממש את פסק הדין אם יינתן לטובתה. בשל כך היא חוששת כי אי מתן צו העיקול יכביד באופן ממשי על ביצוע פסק הדין לכשיינתן בתיק העיקרי.

בית-המשפט התבקש עוד לאסור על עודד דסאו מלבצע כל פעולה של העברת נכסים מחברת גולן מלאכת מחשבת. לדברי המבקשת, דסאו ערך בחברה עסקאות אשר הרשות לני"ע נדרשה להן ובין השאר נערכה חקירה על העברת סכום של יותר מ-4 מיליון דולר מכספי החברה ואשר דסאו התחייב להשיבם עד יום 5.7.2006. מועצת המנהלים נדרשה ל"עשייה" רק לאחר מעשה.

לדברי סילה, למיטב ידיעת באי-כוחה, לחברת עודד דסאו יהלומים ישראל אין נכסים נוספים ולעודד דסאו אמנם קיימים נכסים אך אלה משועבדים בהיקף נרחב וקיים אצלה חשש שהוא יבקש להבריח את נכסיו.

סילה ציינה בפנייתה לבית המשפט, כי לבקשתה הוטל בעבר עיקול על אחזקותיו של עודד דסאו בחברת גולן מלאכת מחשבת, ועל דמי השכירות המגיעים לו ממקבץ הדיור בן 170 דירות באשקלון, המושכר לעמידר. (ת.א 2268/05).