משרד רו"ח ברלב: איסור החריגה ממסגרת האשראי יגביר מעילות, הונאות, שימוש בשוק האפור וגניבות

משרד ברלב מגלה, בדו"ח חצי-שנתי: אחד הבנקים נמנע מהגבלת חשבונו של לקוח, למרות שעשרות צ'קים שלו חזרו תוך מספר חודשים - וסייע לו למעשה לעקוץ ספק

היקף ההונאות והמעילות בישראל ממשיך לעלות. כך מוסר היום (א') משרד רואה החשבון יהודה ברלב, המתמחה בביקורת חקירתית, בדו"ח החצי-שנתי שלו על פעילותו.

במחצית הראשונה של 2006 טופלו במשרד מעילות והונאות בהיקף של 78 מיליון דולר, עלייה של 25% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והמשך המגמה הניכרת בשנים האחרונות.

משרד ברלב מעריך, כי האיסור על חריגה ממסגרות האשראי, שנכנס לתוקפו אתמול (שבת), יגביר את המעילות. המשרד מסביר, כי המהלך יגדיל את היקף השימוש בשוק האפור, וכתוצאה מכך - את הגניבות שמטרתן תהיה לשלם את הריבית הגבוהה הנהוגה בשוק החוץ-בנקאי.

המקרה הבולט ביותר היה מעילתו של מנהל ההשקעות סביון משפטי בכספי לקוחותיו, בהיקף של 12 מיליון דולר. משפטי עומד לדין בפרשה זו. מקרים בולטים אחרים המוזכרים בדו"ח:

* מנהלת חשבונות בחברת נדל"ן גנבה מהחברה 1.5 מיליון שקל בתוך שנתיים, תוך ניצול הגישה החופשית ממנה נהנתה לחשבונות החברה ולגביית כספים מלקוחותיה. חלק מהמעילה התאפשר בשל רשלנות הבנק, שלא הבחין בכך שהיא מזייפת חתימה של מורשה חתימה בחברה.

* בעל שליטה בחברה דרש מרואי החשבון שלה לערוך מחדש את דו"חותיה, באופן שיגדיל את רווחיה - ככל הנראה בצורה פיקטיבית. לאחר מכן הוא סירב לשלם לרואי החשבון תמורת עבודה זו.

* שותפים בחברה ביקשו ממשרד ברלב לערוך ביקורת על התנהלות בעלי המניות האחרים. כאשר נודע הדבר לאחרונים, הם מיהרו לרכוש את חלקם של המתלוננים בחברה.

* מנהל כספים בחברה זרה הרשומה בישראל גנב 320 אלף דולר מכספיה, בין היתר תוך שימוש בכרטיס אשראי של החברה לצרכיו הפרטיים, פדיון ימי חופשה, העברות כספים לספק פיקטיבי והעברות מחשבון החברה לחשבונו הפרטי תוך שימוש בשם בדוי.

* בנק מסוים נמנע מהגבלת חשבונו של לקוח, למרות שעשרות צ'קים שלו חזרו מחוסר כיסוי בתוך מספר חודשים. כך התאפשר לו להמשיך ולעקוץ את אחד מספקיו.

נתון בולט אחר בדו"ח הוא הזינוק בשיעור ההונאות כלפי עמותות, אגודות שיתופיות וקיבוצים. מקרים אלו היוו במחצית הראשונה 16% מכלל האירועים שטופלו במשרד ברלב, כפליים משיעורם בכל השנה שעברה ולעומת 6% בתקופה המקבילה. את רוב הגידול מייחס המשרד לתהליכי ההפרטה בקיבוצים, הגורמים לכך שיותר הונאות מועברות לטיפולם של גורמים חיצוניים, כך שלמעשה לא מספר המקרים גדל אלא רק מספר המקרים הנחשפים.

בפילוח מבצעי ההונאות נמצא, כי 48% מהם היו עובדים בארגון הנפגע, 28% היו בעלי מניות בארגון והיתרה היו גורמים חיצוניים (ספקים, לקוחות וכדומה, תוך עלייה חדה בשיעור הספקים וירידה חדה בשיעור הלקוחות).