הפחתת מס המחזור על יבוא יהלומים לישראל יחסוך תשלומי מס של כ-3 מיליון דולר בשנה

המפקח על היהלומים במשרד התמ"ת, שמואל מרדכי, אמר ל"גלובס": לקראת סוף 2006 ותחילת 2007 אנסה להביא להפחתה נוספת של המס ל-1 פרומיל

מס המחזור על יבוא יהלומים מלוטשים לישראל יופחת מ-2 פרומיל (0.002%) ל-1.35 פרומיל (על היקף כ-4.5 מיליארד דולר יבוא מלוטש לישראל אשתקד והיקף דומה השנה).

לפיכך יחסוך ענף היהלומים הישראלי תשלומי מס בהיקף כ-3 מיליון דולר בשנה, (ההפרש בין כ- 9 מיליון דולר על 2 פרומיל לכ-6 מיליון דולר על 1.35 פרומיל), דווקא בתקופה קשה במיוחד לענף היהלומים בישראל ובעולם כולו ותחרות קשה בין מרכזי הסחר ביהלומים ברחבי העולם.

במסגרת תחרות זו מעניק מרכז הסחר ביהלומים המתפתח בדובאי, 0% מס על יבוא ויצוא וכן 0% מס לחברות יהלומים חדשות למשך 25 שנה, (לעומת 1%-3% מס מחזור בישראל לעוסקים ביהלומים, המחייב לשלם מס גם בשנות שפל). יש לציין כי בשלב זה לא נעשה שינוי בהסדר המיסוי הענפי, אלא בתשלום המס על יבוא מלוטש, כאמור.

גם בלגיה, המאוימת מהתחזקות דובאי, עומדת להפחית משמעותית או לבטל את המס המוטל אצלה, של 3 פרומיל על יבוא גלם.

על ההחלטה להפחית את המס על מלוטש בישראל, המהווה כיום את מרכז היהלומים השני בגודלו בעולם, אחרי בלגיה, חתם בסוף השבוע שר התמ"ת, אלי ישי. זאת, בעקבות שיחות שקיים מאז כניסתו לתפקיד עם ראשי ענף היהלומים הישראלי ונשיא בורסת היהלומים, אבי פז.

עתה תצטרך ההחלטה לקבל גם את חתימת שר האוצר ואת אישורה של ועדת הכספים של הכנסת. המפקח על היהלומים במשרד התמ"ת, שמואל מרדכי, אמר ל"גלובס" כי מהלך זה צפוי לעודד את ענף היהלומים הישראלי וכן גילה כי ולקראת סוף 2006 ותחילת 2007, ינסה להביא להפחתה נוספת של המס על יבוא מלוטש ל-1 פרומיל.

כיום לא משולם כל מס ביצוא יהלומים מלוטשים שנעשה בתוך תחומי ישראל, אולם תחום זה הולך ומתכווץ עקב התחרות בשכר העבודה הנמוך במלטשות בחו"ל, בעיקר בהודו ובסין.

לעומת זאת על יבוא יהלומים מלוטשים לצורך יצוא לחו"ל, (תוך שימוש בישראל כמרכז סחר ומיון), משולם כיום מס מחזור (שכאמור עומד בפני הפחתה). הפחתת מס המחזור על יבוא מלוטש לישראל מיועדת לצמצם את הכדאיות לבצע ייצוא ישיר מהמלטשות בחו"ל ליעדי היצוא בעולם, ולהשתמש בישראל כמרכז של עצירת ביניים, לצורך עבודות מיון ושיווק.

כיום מועסקים בכך בישראל, לפי נתוני מרדכי, כ-10,000 עובדים, בנוסף לכ-2,500 עובדי מלטשות וכ-2,300 יהלומנים חברי בורסת היהלומים. המלטשות מהן נעשה היצוא הן בעיקר בהודו, בסין, ברוסיה ובאפריקה, בהם מבצעים יהלומנים ישראלים (ומהעולם) את הליטוש, כאשר הייצוא מישראל נעשה בעיקר לארה"ב, הונג קונג ואירופה.