המחוזי: פטור ממס שבח לדירת מגורים שייך לנכס ולא לבעלים, ולכן יופיע על שטר המשכנתא

"בהיעדר נסיבות מיוחדות בהן מוכיח החייב שימוש אחר לפטור - תצטרף זכות הפטור לנכס הממומש ותהווה חלק בלתי נפרד ממנו"

בית המשפט המחוזי בתל אביב קובע כי בהיעדר נסיבות מיוחדות יש להצהיר כי הזכות לפטור ממס שבח לדירת מגורים אינה זכות אישית והיא תהיה כלולה בשטר המשכנתא. בית המשפט איפשר את העברת הזכות לפטור ממס שבח בדירת מגורים ממושכנת של בעלי שליטה בחברה בכינוס נכסים לידי כונס הנכסים. זאת, כדי שיוכל לנצל את הפטור בעת מימוש הדירה.

בית המשפט קבע כי בהיעדר נסיבות מיוחדות, בהן מוכיח החייב שימוש אחר לפטור, תצטרף זכות הפטור לנכס הממומש ותהווה חלק בלתי נפרד ממנו.

השופטת יהודית שבח דחתה את בקשתם של שרה ויונה גבאי, בעלי השליטה בחברת יוגב עבודות עפר, להצהיר כי זכות הפטור ממס שבח לדירת מגוריהם היא זכות אישית השייכת להם בלבד ואינה כלולה בשטר המשכנתא, בה מישכנו את דירתם לבנק המזרחי.

השופטת ציינה כי אם תתקבל העתירה התוצאה תהיה כי הבית יימכר ללא פטור ממס. לדבריה, מתן היתר לחייב להוריד לטמיון את זכות הפטור רק בשל השמירה על זכות הקניין מחטיא את ההיגיון הכלכלי העומד מאחורי מתן הפטור.

לדברי השופטת, במקרה הנדון לא הצביעו בני הזוג גבאי על טובת הנאה מיסויית העשויה לצמוח להם כתוצאה משימוש אחר בזכות הפטור. השופטת ציינה כי התועלת היחידה שיוכלו בני זוג להפיק, אם בקשתם תתקבל, היא השגת קלף מיקוח במו"מ בינם לבין הבנק.

לדברי השופטת, "בהיעדר נסיבות מיוחדות, במצב בו עסקינן בדירת מגורים אחת ויחידה העומדת בפני מימוש, ובהיעדר שימוש אחר לפטור, לא יעלה על הדעת לאפשר לחייב להחזיק באמתחתו את הפטור, ובכך להורידו לטמיון. שהרי מדובר בתוצאה הרסנית שרק נקמנות בצידה בבחינת 'גם לי גם לך לא יהיה'". (ה.פ. 458/06).