שנה ל"לייב 8", מה נשתנה?

שנה אחרי ארועי "לייב 8" שנועדו לעורר את המודעות לאפריקה, המארגנים בודקים מה נשתנה ביחס של העולם ליבשת הענייה. שורת הכוכבים שעלתה לבמה בהייד פארק לונדון ב-2 ביולי 2005 כללה את מדונה, קולדפליי ואפילו איחוד היסטורי של להקת פינק פלויד. במופעים שנערכו ברחבי העולם צפו מיליון וחצי איש, כשעוד מיליארד מגבים אותם מהבית דרך הטלוויזיה. 30 מיליון איש חתמו על העצומה שהתפרסמה באתר המופע.

אבל בדו"ח שפירסם בסוף השבוע בוב גלדוף, האיש שמוביל את הפעילות למען אפריקה כבר למעלה מ-20 שנה, התברר שההבטחות שניתנו על ידי המדינות המתועשות כלפי אפריקה לא התממשו במלואן. "המדינות סטו ממסלולן", אמר גלדוף, בהתיחס לטיפול האיטי בבעיות העיקריות שמטרידות את היבשת השחורה: ביטול החובות לבנק העולמי, השקעה בפיתוח, וטיפול במגפת האיידס שגובה מיליוני קורבנות מדי שנה.

יחד עם זאת, גלדוף דחה את הטענות לפיהן המופע היה בעצם מופע סלבריטאי נהנתני, שנועד להשקיט את המצפון של המערב השבע. "האם יותר אנשים מקבלים אוכל מאז המופע? האם יש פחות רעבים? האם יש יותר בתי ספר? כן".

גלדוף המשיך וטען, שבעקבות הפיגוע שהתרחש בלונדון חמישה ימים לאחר המופע, הפוקוס ירד מהמאבק למען אפריקה. אך הוא עדיין מאמין ברצון של האנשים לעזור ולשנות. סולן להקת רדיוהד, תום יורק, טען מנגד, שהמופע צמצם את הסוגיות שעל הפרק לצרכים בסיסיים של המדינות העניות, והיה בעצם מעין הסחת דעת לבעיות האמיתיות שהמדינות המתועשות גורמות למדינות העולם השלישי.