מכרז מטוסי האתראה מתלהט: תע"א שכרה משרד יח"צ בסיאול

היקף המכרז כ-1.4 מיליארד דולר; עפ"י פרסום בדרום קוריאה, תע"א הציעה כ-1.1 מיליארד דולר לעומת 1.7 מיליארד דולר שמציעה החברה האמריקנית

ערב קבלת ההחלטה בדרום קוריאה על הזוכה במכרז לאספקת מטוסי אתראה בהיקף של 1.4 מיליארד דולר, בין בואינג לבין התעשייה האווירית הישראלית, שכרה תע"א משרד יחסי ציבור בסיאול. אנשי תקשורת מקבלים מידע על הטכנולוגיה הישראלית וגם מידע על אי עמידתה בזמנים של המתחרה בואינג, בפרויקט דומה שהיא מבצעת עבור חיל האוויר האוסטרלי. ההחלטה על המנצחת במכרז תינתן במהלך החודשיים הקרובים, ועפ"י הערכות בארץ ובדרום קוריאה, טובים סיכוייה של התע"א לנצח במכרז.

עפ"י תנאי המכרז, המנצחת בתחרות תספק ארבעה מטוסים לאתראה מוקדמת במסגרת פרויקט הנושא את הקוד "אי.איקס". תע"א מציעה מערכת מכ"ם מוטס ("פלקון") מתוצרת החברה-הבת אלתא מאשדוד, הנישאת על גבי מטוס המנהלים "גאלפסטרים" מתוצרת חברת ג'נרל דינמיקס. בואינג מציעה את המערכת "איוואקס", הנישאת על מטוס בואינג" מדגם בי 737. עפ"י פרסום שהופיע בדרום קוריאה, תע"א הציעה כ-1.1 מיליארד דולר, לעומת 1.7 מיליארד דולר שמציעה בואינג, לאחר שהחברה האמריקנית כבר הפחיתה כ-700 מיליון דולר מהצעתה המקורית.

ההחלטה הסופית לקביעת המנצח בתחרות נתונה לנשיא דרום קוריאה, רו מון יו, שיכריע לאחר שישמע את חוות הדעת וההמלצות של וועדה מקצועית, הכוללת נציגים ממספר משרדי ממשלה, בראשותו של שר ההגנה יון קואנג יונג. אחרי שהנשיא יבחר בזוכה במכרז, ייפתח תהליך לקביעת המחיר הסופי של העסקה. המועד עשוי להיות סוף חודש זה, אם כי המועד עלול להידחות בגלל שיקולים פוליטיים פנימיים של מועד כינוס הפרלמנט של דרום קוריאה.

עפ"י פרסום בדרום קוריאה, המתבסס על מקורות ביטחוניים מקומיים, לחברת אלתא סיכויים טובים יותר לנצח במכרז, משום שממשלת דרום קוריאה הודיעה בפומבי שהיא מתכוננת ללכת על ההצעה הנמוכה יותר, ובתנאי שהמערכת המוצעת תעמוד בדרישות המבצעיות שלה.

האופטימיות בישראל נובעת גם מדיווחים של השגרירות בדרום קוריאה והנספחות הצבאית שם, שמתבססים על שיחות עם גורמי ממשל מקומיים. משיחות אלה עולה כי מבחינה טכנולוגית שתי ההצעות זהות, אולם היתרון הישראלי נובע מההפרש המשמעותי במחיר שבין שתי ההצעות. הנשיא רו מו יון הודיע בפומבי שאינו רוצה לבזבז כספים וילך על ההצעה הזולה יותר. הוא גם טען כי דרום קוריאה צריכה עצמאות נוספת בהשגת מידע ומודיעין צבאי, ולא להיות תלויה בגורמים אחרים.

ההצעה הישראלית נראית, כפי שאמרו זאת גורמי ביטחון בדרום קוריאה, מתאימה יותר גם בגלל טווח הכיסוי של הפלקון. משרד ההגנה של דרום קוריאה מעוניין במטוס אתראה מוקדמת לכיסוי רצועת הגבול שיש בינה לבין צפון קוריאה באורך של כ-300 ק"מ. בכך תענה לדרישה של הפרויקט, המיועד להגנת המולדת, ולא למטרות שעלולות להיות שאפתניות ומרחיקות לכת יותר.

המינהלת האחראית לרכש ביטחוני (די.איי.פי.אי) במשרד ההגנה של דרום קוריאה דרשה ששתי החברות ישיגו את כל אישורי הרישיון הנדרשים מממשלת ארה"ב, כולל פריטי מפתח של המערכת שיותקנו במערכת המכ"ם המוטסת, כאשר החוזה ייחתם. אם החברה הזוכה לא תעמוד בהתחייבות זו, היא תיאלץ לשלם פיצוי כספי על הפרת הבטחה ופרויקט "אי-איקס" עלול להידחות ללא מתן הזדמנות לחברה המתחרה לקבל את העסקה.

בתמונת התחרות בדרום קוריאה נמצאים גם שגריר ישראל יגאל כספי ונספח צה"ל במקום, אל"מ שגיב מסד. אף שאין זו התחרות הראשונה בין התע"א לבין בואינג על אספקת מטוסים לאתראה מוקדמת, החליטה תע"א לראשונה לשכור כאמור שירותים של משרד יחסי ציבור מקומיים ("ברסטון מסטלר") כדי לתדרך את הכתבים המקומיים לענייני ביטחון. ההחלטה התקבלה לאחר שהשותפים של תע"א בפרויקט, חברת ג'נרל דינמיקס וחברת אר.די.אס המספקת את מערכות התקשורת של הפלקון, טענו כי בואינג מפעילה לחץ מסיבי על התקשורת בדרום קוריאה. כמו כן היא הקימה לובי שמקיים קשרים הדוקים עם חברי פרלמנט, פקידים במשרד ההגנה ונציגי תעשיות ביטחוניות, כדי שיפעילו את השפעתם למען בחירתה של בואינג.