כוונות האוצר שלא להעלות את קצבאות הזקנה של הביטוח הלאומי בהיקף שסוכם איימו על שלמות הממשלה

האוצר ניסה לחסוך כ-70 מיליון שקל בקצבאות, בניגוד למוסכם בהסדר הקואליציוני בין סיעת הגמלאים לקדימה

סיעת הגימלאים היתה על סף משבר ממשלתי לפני ימים אחדים, נוכח כוונות האוצר שלא להעלות את קצבאות הזקנה של הביטוח הלאומי כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני. האוצר ניסה לחסוך כ-70 מיליון שקל, כך שהעלות התקציבית של התוספת תהיה 130 מיליון במקום 200 מיליון שקל.

אווירת המשבר עשתה את שלה, והאוצר התקפל. החוק שמגדיל את הקצבאות בשיעור שהוסכם עליו הוגש השבוע לאישור הכנסת.

יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ משה שרוני, שהוא גם יו"ר סיעת הגמלאים, חשף היום את העימות הפוליטי שהתחולל סביב הקצבאות מאחורי הקלעים של הממשלה, לאחר שהוועדה אישרה את החוק בקריאה שנייה ושלישית.

"האוצר ניסה לגנוב אותנו, הוא לא מסתפק בכך שממשלות ישראל לקחו מהגמלאים 43 מיליארד שקל שהגיעו להם במשך 15 שנה", אמר שרוני ל"גלובס". "מישהו היה צריך להעמיד את האוצר על מקומו ולהבהיר לו פעם אחות ולתמיד שנבחרי הציבור קובעים את המדיניות ומחליטים ופקידי האוצר צריכים לבצע החלטות אלה כדת וכדין".

בהסכם הקואליציוני עם הגמלאים, שהועתק כלשונו גם להסכם עם העבודה, קצבת הזקנה החודשית צריכה לעלות מה-1 ביולי ב-75 שקל ליחיד וב-100 שקל לזוג. אולם, בטיוטת החוק שהוגשה לאישור הממשלה נוכחו הגמלאים שהקצבאות הופחתו ב-30 שקל כך שיחיד היה אמור לקבל רק 45 שקל וזוג - 70 שקל בלבד.

"שאלנו למה, ופקידי האוצר אמרו שהביטוח הלאומי כבר העלה השנה את הקצבאות ב-30 שקלים", סיפר שרוני. "אמרנו להם, מה שנתתם הגיע לזקנים בלאו הכי וזה לא קשור להסכם שחתמנו. הם לא השתכנעו והעלו את הצעתם לממשלה. אמרנו לשר הגמלאים (רפי איתן) שאם הוא חותם על זה, הממשלה יכולה לשכוח שנמשיך לשבת שם".

שרוני אומר שהתפתח ויכוח קשה בממשלה אבל שרי הגמלאים עמדו על שלהם "ובסוף ניצחנו והקצבאות יעלו ב-75 וב-100 שקל. התנהגות האוצר לא רק שלא ראוייה היא גם לא הולמת משרד ממשלתי אם הוא רוצה להוכיח כי מה שנבחרי ציבור חתמו עליו לא שווה שום דבר. זה לא הכסף של האוצר אלא של המבוטחים בביטוח הלאומי והגיע הזמן שהאוצר לא יהיה בעל הבית עליהם".

לאחר אישור החוק בוועדה אמר שרוני, כי תוך 3 שנים סיעת הגמלאים תחזיר את קצבאות הזקנה לשיעורם המקורי הגבוה, לפני שהחלו הקיצוצים וגם, כי הצמדת הקצבאות תחזור לפי השכר הממוצע במקום למדד, כפי שהכתיב האוצר בחוק ההסדרים לפני כשנתיים.