מופז רוצה למנות מקורב למנכ"ל נתיבי איילון: הודיע לברס שמינויו לא מאושר

מנכ"ל משרד התחבורה: "ברס אינו איש של מופז"; ברס נבחר בידי ועדת איתור ואושר ע"י הדירקטוריון

שר התחבורה, שאול מופז, לא יאשר את מינויו של שי ברס לתפקיד מנכ"ל נתיבי איילון משיקולים פוליטיים. כך נודע ל"גלובס". בפגישה שקיים בתחילת השבוע מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, בה נכחו יו"ר נתיבי איילון, איזי בורוביץ, והמנכ"ל בפועל, שי ברס, הודיע סיטרמן כי מופז החליט לא לאשר את המינוי, למרות ההערכה המקצועית שרוחשים לברס. הנימוק שנמסר: "ברס אינו איש של מופז".

נודע עוד כי בכוונת מופז למנות לתפקיד את מקורבו, דוד לוי, שכיהן בעבר כראש מועצת בקעת הירדן. עוד נודע, כי לשכת שר התחבורה קיימה מגעים עם עיריית ת"א, חלק מבעלי המניות, בנוגע לברס. העירייה הציעה כי מופז ימנה יו"ר במקום בורוביץ, שהסכים לפנות את תפקידו. תחילה מופז הסכים, אך כשגילה כי מדובר במשרה ללא שכר, חזר בו. לברס הוצע להישאר בחברה ולהיות המשנה למנכ"ל.

בחירת מנכ"ל לחברת התשתיות נתיבי איילון נמשכת זמן רב. בנובמבר 2005 פורסם המכרז לתפקיד בעקבות עזיבתו של המנכ"ל הקודם, אריה בר. ועדת האיתור בחרה את ברס לתפקיד לאחר בחינה של 29 מועמדים.

שר התחבורה הקודם, מאיר שטרית, התנגד למינוי וניסה לקדם לתפקיד את אילן עמר, ניסיון שכשל. במקביל, נעשו ניסיונות מצד לשכתו של שטרית להביא לביטול החלטת הדירקטריון, אך גם יוזמה זו לא צלחה. ברס באמצעות פרקליטו יעקב נאמן דרש לאשר את המינוי.

עם כניסת מופז לתפקיד הוא נדרש לחתום על המינוי. מופז התמהמה ורק באחרונה גיבש את החלטתו לא לאשר את המינוי.

גורמים משפטיים מציינים היום (ד'), כי ספק רב אם החלטה זו תעמוד במבחן שיפוטי כי מינויו של ברס אושר בכל הדרגים והוא ממלא תפקיד זה מספר חודשים.

גורמים בכירים בענף התחבורה אמרו: "התנהלות הלשכה של מופז היא שערורייה שאין כדוגמתה. שר התחבורה ואנשי לשכתו פועלים באופן בלתי-חוקי ובלתי תקין. לא ייתכן שאדם שעבר ועדת איתור, אושר על-ידי הדירקטוריון ומכהן בהצלחה 10 חודשים, יודח מתפקידו, בשל גחמה של שר למנות מקורב זה או אחר".

מאז כניסתו של מופז לתפקיד שר התחבורה הוא ביצע סה"כ שני מינויים משמעותיים: מופז מינה את רו"ח גדעון פיטרמן למנכ"ל המשרד והאריך את כהונתו של גבי אופיר כמנכ"ל רשת.

מופז נדרש לבצע שורה של מינויים במשרד התחבורה ביניהם יו"ר לדירקטוריון הרכבת ויו"ר לחברת נמלי ישראל.

שי ברס סירב להתייחס לידיעה. לשכת שר התחבורה מסרה, כי מינוי מנכ"ל נתיבי איילון ייעשה על-פי שיקולים ענייניים ומקצועיים, בהתאם לכללי רשות החברות הממשלתיות וע"פ חוק.