מוטי פרידמן מוכר השליטה בטרנסכלל ל-UTI האמריקנית לפי שווי 40 מיליון ד'

חברת השילוח האמריקנית נסחרת בנאסד"ק לפי 2.4 מיליארד ד' * הכוונה: למזג בין טרנסכלל, UTI ישראל וחברת ניו לוג - מהלך שעשוי להגדיל את מחזור ההכנסות הנוכחי של טרנסכלל פי 2 ויותר

מוטי פרידמן, בעל השליטה בחברת השילוח ועמילות המכס טרנסכלל , מוכר את השליטה בחברה לחברת השילוח הבינלאומית UTI לפי שווי של כ-40 מיליון דולר, בדומה לשווי השוק של החברה. על פי מבנה העסקה המתגבש, ימכור פרידמן לחברה הבינלאומית 51% מהון המניות של טרנסכלל בשלב הראשון, וייתן לה אופציה לרכוש ממנו את יתרת אחזקותיו בחברה. כיום, מחזיק פרידמן בכ-73% מהון המניות של החברה. מניית טרנסכלל עלתה מתחילת השנה בכ-35%, וב-12 החודשים האחרונים עלה ערך המניה במעל 50%. כך שנדמה כי ברמות אליהן הגיע שווי החברה מוכן פרידמן למכור את השליטה בה, גם ללא פרמיית שליטה.

UTI, הנסחרת בבורסת הנאסד"ק לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר, היא חברת שילוח בינלאומית העוסקת בין היתר במתן שירותים לוגיסטיים ובהובלה ימית ואווירית. החברה סיימה את הרבעון הפיסקלי הראשון של שנת 2007 עם מחזור הכנסות של 773 מיליון דולר, רווח תפעולי של 27 מיליון דולר ורווח נקי של כ-17 מיליון דולר.

UTI פועלת ב-76 מדינות וב-260 ערים, ומעסיקה כ-17 אלף עובדים ברחבי הגלובוס. בישראל היא פועלת באמצעות חברת UTI Israel שנמצאת בבעלותה המלאה, ובאמצעות הסכם סוכנות עם חברת ניו-לוג, חברה בת בבעלות מלאה של צים. בהסכם נקבע כי לאחר השלמת הרכישה ייבחן מיזוג של פעילות חברת ניו לוג ו-UTI ישראל לתוך טרנסכלל, כנגד הקצאת מניות של טרנסכלל, אך השוויים לפיהם יתבצעו עסקאות אלו, אם בכלל, עדיין לא נקבעו. במידה שהמיזוג המשולש הזה אכן יצא אל הפועל, עשוי מחזור ההכנסות של החברה הממוזגת לגדול ביותר מפי 2 מהמחזור הנוכחי של טרנסכלל.

הקשר בין טרנסכלל לבין חברת UTI נוצר לאחר שחברת השילוח הבינלאומית BAX GLOBAL, שסיפקה לטרנסכלל את הפעילות האווירית, הודיעה לה כי אינה מחדשת את ההסכם עימה. Bax Global סיפקה לחברה שירותי שילוח בינלאומי אווירי וימי. כלל הכנסות החברה מפעילותה בתחום השילוח הבינלאומי האווירי, מהוות כ-23.86% מכלל הכנסותיה ב-2005. הכנסותיה משילוח בינלאומי ימי מהוות כ-16.32% מכלל הכנסות החברה ל-2005. להערכת טרנסכלל, הכנסותיה הכוללות מקשריה עם Bax Global בתחום השילוח הבינלאומי האווירי והימי, נעות בין 25% ל-28% מכלל הכנסות החברה בשנים 2003-2005.

מבחינתו האישית של פרידמן מדובר באקזיט מדהים, במידה שהעסקה תצא לפועל. כדי להבין מדוע צריך להכיר את ההיסטוריה של טרנסכלל: בסוף שנות ה-80, כשמצבו של קונצרן כור היה בכי רע, הוצע למוטי פרידמן לרכוש 50% מחברת סחר ושירותי ים, שעסקה בעמילות מכס ונקלעה למשבר שאיים על המשך קיומה. פרידמן קיבל 50% מהחברה תמורת 5,000 שקל בלבד, אך כניסתו חידשה את האשראי לחברה ואפשרה לה להמשיך ולהתקיים. כמה שנים מאוחר יותר, כשמצבה של החברה השתפר וכך גם מצבה של כור, רכש פרידמן את ה-50% הנותרים מכור תמורת 100 אלף דולר.

בשנת 1993 הנפיק פרידמן את החברה לבורסה, ובשנת 1997 מיזג את סחר ושירותי-ים עם חברת טרנסכלל שהייתה בשליטת כלל סחר (שבשלב מאוחר יותר עברה לידי גד זאבי).

כשהאחרון נקלע לקשיים, רכשו פרידמן ופולאר השקעות את אחזקותיה של כלל סחר בטרנסכלל הממוזגת.

בשלב מסוים, רכש פרידמן את חלקה של פולאר השקעות בחברה תמורת 8.3 שקל למניה, והיום נסחרת המניה ב-17 שקל. כך, שפרידמן ידע כנראה מדוע הוא רוכש את המניות מידיה של פולאר.

טרנסכלל סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם מחזור הכנסות של 24 מיליון שקל, ששיקף עלייה של 13.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי של החברה הסתכם ב-7.7 מיליון שקל, עלייה של 11.8% לעומת הרבעון המקביל, ואילו הרווח הנקי עמד על 6.3 מיליון שקל - עלייה של 38% לעומת התקופה המקבילה.

תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת, הסתכם ברבעון הראשון בכ-6.5 מיליון שקל. הונה העצמי עמד על 47 מיליון שקל, והוא מהווה כ-27% מסך המאזן של טרנסכלל. "