ביטוח ישיר מובילה במכרז קופות הגמל של הבנק הבינלאומי; מגדל במו"מ על ניהול כספי העובדים

טווח המחירים של הקופות, המנהלות 7.8 מיליארד שקל, צפוי לעמוד על 200-250 מ' ש'; קופת הפיצויים תישאר בבעלות הבנק

ביטוח ישיר מובילה במכרז לרכישת קופות הגמל של הבנק הבינלאומי . עוד הביעו התעניינות ברכישת הקופות גוף זר ובית השקעות פרטי. את המכרז, שפורסם במאי, מרכז בבנק המשנה למנכ"ל וראש אגף נכסי לקוחות ובנקאות בינלאומית, זאב גוטמן.

18 הקופות שבבעלות הבינלאומי מנהלות 7.8 מיליארד שקל, אך קופת הפיצויים של הבנק תישאר בבעלותו, ולכן ימכור נכסים בהיקף נמוך יותר. ההערכות הן כי טווח המחירים צפוי לעמוד על 2.7%-3.6% מהנכסים המנוהלים, קרי 200-250 מיליון שקל. דמי הניהול הממוצעים בקופות הם 0.58%.

כמו שאר הבנקים, גם הבינלאומי סבל בשנים האחרונות מיציאת כספים מקופות הגמל; הצבירה השלילית עמדה בשנת 2005 על 475 מיליון שקל ובחמשת החודשים הראשונים של 2006 על 282 מיליון שקל.

ועד הפקידים בבנק איים לאחרונה במהלך אחד מסכסוכי העבודה כי יפעל להוציא את כספי העובדים מהקופות שבניהול הבנק, ובכך יפגע בערכן לקראת המכירה. בוועד דורשים התחייבות כי העובדים ימשיכו ליהנות מאפס דמי ניהול. כעת מתנהל מו"מ בין הוועד לחברת הביטוח מגדל כדי להעביר את כספי העובדים לניהול במגדל.

בכיר בשוק ההון אמר ל"גלובס" כי הוא מוטרד מכך שקופות הגמל של אקסלנס מתופעלות בבינלאומי. "כיוון שלבנק קל יותר לשווק ללקוחות קופות שהוא מתפעל, הסיכון להוצאת הכספים מהקופות גדל, בייחוד כי אקסלנס היא מותג חזק. סיכון זה ישתקף במחיר", סבור הבכיר.

בעיה נוספת היא פגיעותן של הקופות בשל המשקל הרב של קופות פיצויים מתוך הנכסים. לבינלאומי קופות גמל בהיקף של 4.1 מיליארד שקל, קרנות השתלמות בהיקף של 2.2 מיליארד שקל וקופות פיצויים בהיקף של 1.5 מיליארד שקל. שיעור נכסי קופות הפיצויים גבוה משמעותית בהשוואה לשאר הבנקים הגדולים.

בתגובה אמר גוטמן, כי "מי שיקנה את קופות הבינלאומי קונה כמות נכסים איכותית בגודל אופטימלי, שמצד אחד נותנת נוכחות בשוק, ומצד שני מאפשרת לו לצאת למתקפה על קופות גדולות".

בין הקופות הנמכרות קופת הגמל קרן השפע, שהיקף נכסיה 1.3 מיליארד שקל והצטיינה בתשואותיה בשנת 2005. עוד יימכרו קרנות ההשתלמות משתלם א' (1.26 מיליארד שקל) ומשתלם ב' (938 מיליון שקל).

מבין חמשת הבנקים הגדולים, רק הפועלים והבינלאומי טרם מכרו את קופות הגמל שבבעלותן בהתאם להמלצות ועדת בכר. מכירת קופות הבינלאומי התעכבה בגלל הצורך ביישור הדורים משפטיים הנוגעים למעמדן והליך מיזוג לתוך חברה מנהלת אחת, שחייב אישור דירקטוריונים ואסיפות כלליות. טרם התקבל אישור מאגף שוק ההון באוצר לתקנונים חדשים ולמיזוג.