אנליסט: המלחמה בצפון תסב לחברת פטרוכימיים נזק יומי של 1.7 מיליון שקל

מדובר ברווח הגולמי למעט הפחת שנחסך מהחברה מדי יום * הערכות: תוכנית ההרחבה של המפעלים עלולה להידחות לרבעון הראשון של 2007

המפעלים הפטרוכימיים יספגו כתוצאה מהשבתתם נזק של מיליוני דולרים אשר יפגע בהכנסותיהם בשנת 2006. כך מעריכים גורמים בשוק. בנוסף מעריכים גורמים אחרים כי תוכנית ההרחבה של מתקן הפוליפרופילן תידחה לדצמבר 2006 לכל המוקדם. במידה שהתוכנית תידחה אף לרבעון הראשון של 2007, תפסיד החברה הכנסות אלטרנטיביות של כ-140 מיליון שקל.

אם במלחמה רגילה עיקר הפצועים מגיעים אלינו מן החזית, במערכה הנוכחית בצפון אין ספק כי המפעלים במפרץ חיפה ניצבים בשורה הראשונה של חיל הרגלים. אחת מהם היא חברת המפעלים הפטרוכימיים, אשר נכנעה למצב והודיעה אתמול על הפסקת הייצור בחברה הבת (50%) כרמל אולפינים (כאו"ל) - יצרנית הפולימרים המשמשים כחומרי גלם לתעשיית הפלסטיק, עד אשר יתייצב המצב.

על-פי הערכות, נענו המפעלים הפטרוכימיים שבשליטת קבוצת מודגל (58%) הנמצאת בשליטת דיוויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין וקבוצת מנטפ, לדרישת פיקוד העורף שביקש להקטין למינימום את ייצור החומרים הפטרוכימיים. ארגון החיזבאללה מצדו איים לא פעם כי יפגע במפעל בו מיוצרים חומרים מסוכנים ודליקים.

מהפטרוכימיים נמסר אתמול בנוגע לסגירת המפעל כי "לפי שעה, אין כאו"ל יכולה להעריך את השפעת ההשבתה עליה". זאת בעיקר משום שאין החברה יכולה להעריך עד מתי יימשך המצב בצפון.

יחד עם זאת, דוד שמגר, המסקר את החברה כיועץ חיצוני של בית ההשקעות אנליסט, העריך כי התמורה היומית (הכנסות בניכוי הוצאות משתנות למעט פחת) של כאו"ל מוערכת בכ-750 אלף דולר (3.4 מיליון שקל),

ומכאן שמהמפעלים הפטרוכימיים תימנע תמורה יומית של 1.7 מיליון שקל כתוצאה מההשבתה, מאחר שכאמור מחזיקה החברה 50% ממניות כאו"ל.

לשם דוגמא, במידה שהמפעל יושבת למשך שבועיים, תישחק התמורה של הפטרוכימיים בכ-24 מיליון שקל. השבתה ארוכת טווח צפויה להזיק לחברה בצורה מהותית, ולא מן הנמנע שהיא אף תכריז על אזהרת רווח.

גם המשקיעים מביעים את חששם מאובדן ההכנסות הצפוי. מאז תחילת האירועים בצפון איבדה מניית החברה כ-11% מערכה - יותר מפי שניים ממדד ת"א 100 אליו היא משתייכת.

דחייה תגרע מההכנסות

האירועים האחרונים גם תופסים את המפעלים הפטרוכימיים בעיצומה של תוכנית הרחבה בהשקעה כוללת של 315 מיליון דולר. עם סיום הפרויקט, צפויה כאו"ל להרחיב את כושר ייצור הפוליפרופילן בכ-250 אלף טון לשנה, כך שכושר הייצור השנתי יגיע לכדי 450 אלף טון.

בדו"חות הכספיים לסיכום שנת 2005 העריכה החברה כי לנוכח תוכנית ההרחבה צפויה הפעלת המתקנים החדשים להתרחש במחצית השנייה של 2006. עם זאת, ל"גלובס" נודע כי תחילת הפעלת המתקנים החדשים צפויה להידחות, ללא שום קשר להשבתה הנוכחית, לדצמבר השנה לכל הפחות. על פי הערכות אחרות, מדובר בדחייה לרבעון הראשון של 2007. לעומת זאת, גורמים המקורבים לחברה העריכו כי נכון להיום אין עיכוב בפרויקט, והוא צפוי להסתיים לקראת סוף 2006.

כמה תעלה הדחייה האפשרית? שמגר העריך כי הגדלת כושר הייצור תגדיל את הכנסות כאו"ל בכ-1.1 מיליארד שקל, שכן טון פוליפרופילן נמכר היום בכ-1,000 דולר לכל הפחות. על פי שמגר, רווח ה-EBITDA היומי של הפטרוכימיים יעמוד על כ-1 מיליון שקל. מכאן שדחייה של שלושה חודשים תגרע מהחברה רווח EBITDAשל כ-120 מיליון שקל, וזאת בהנחה כי החברה הייתה מנצלת את מלוא כושר הייצור.

הושלמה עסקת סקיילקס

ללא שום קשר למצב הביטחוני הרעוע, הודיעו אתמול המפעלים הפטרוכימיים על השלמת העסקה לרכישת 49.4% מהשלד הבורסאי סקיילקס (סאיטקס לשעבר) מידי קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, בתמורה ל-165 מיליון דולר. ערן שוורץ, מנכ"ל הפטרוכימיים, מונה כיו"ר הזמני של סקיילקס עד לסוף השנה. סמנכ"ל הכספים של בחברה, יהל שחר, יקודם לתפקיד מנכ"ל סקיילקס.

קופת המזומנים של סקיילקס מכילה כ-285 מיליון דולר. מכאן שמפעלים פטרוכימיים שילמה פרמיה של כ-25 מיליון דולר על סקיילקס. חלק מן הפרמיה יש לייחס לשליטה שקיבלה פטרוכימיים בעקבות העסקה, ואילו את החלק העיקרי מן הפרמיה יש לייחס לנכס המס שלה. על פי הערכות, מתכננת הפטרוכימיים לרכוש באמצעות סקיילקס נתחים משמעותיים מבתי זיקוק חיפה, בעת הנפקתה העתידית.

רכישת סקיילקס היא חלק ממדיניות המפעלים הפטרוכימיים להפוך לחברת אחזקות בתחום הפטרוכימיה. במאי האחרון דיווחה החברה כי תרכוש 38.7 מיליון ממניות יצרנית הבדים הלא ארוגים אבגול, המהוות כ-24.13% מסך מניותיה (20% בדילול מלא), בתמורה ל-18 מיליון דולר, סכום המשקף לאבגול שווי של 90 מיליון דולר. על פי הערכות, בכוונת החברה להנפיק את אבגול במהלך שנת 2007 לפי שווי של למעלה מ-100 מיליון דולר.