ביהמ"ש: בעלת הזכויות במקרקעי נמל ת"א הישן היתה רשאית לחלט הערבות של חברת המזח הצפוני

חתמו על הסכם שכירות של 7 שנים להקמת מרכז קניות והסעדה בהאנגר 3 * נידחו תביעות הדדיות בטענה להפרת חוזה

ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב דחה את התביעות ההדדיות בין החברה הממשלתית אוצר מפעלי ים, בעלת הזכויות במקרקעי נמל תל-אביב הישן, לבין חברת המזח הצפוני שבבעלות עו"ד יגאל שפירא.

מדובר במכרז להקמת והפעלת מרכז קניות ומסעדות בשטח הנמל (האנגר 3). בין הצדדים נחתם הסכם הרשאה במאי 1997, על-פיו קיבלה המזח הצפוני את הזכות להפעיל בהאנגר 3, מיזם עסקי של מרכז קניות והסעדה לתקופה של 7 שנים.

יישום ההסכם ובניית המיזם עלה על שרטון כבר עם תחילת העבודות ולאחר חילופי ההאשמות וטרוניות ביטלה אוצר מפעלי ים את הסכם ההרשאה באוגוסט 1998, וחילטה את הערבות הבנקאית של המזח הצפוני, 363 אלף שקל.

לפני 6 שנים הגישה המזח הצפוני תביעת פיצויים נגד אוצר מפעלי ים, בטענה להפרת הסכם. כעבור כשנתיים הגישה אוצר מפעלי ים כתב תביעה שכנגד, בטענה, כי המזח הצפוני היא זו שהפרה את ההסכם.

המזח הצפוני טענה בין היתר, כי אזור הבנייה והמבנה של האנגר 3 מצוי בשלבי התפוררות מתקדמים וכי קיימת סכנה בקריסתו,

השופט ניסים ישעיה קבע בפסק הדין, כי למזח הצפוני ולמנהלה עו"ד שפירא ולמומחים מטעמה ניתנה ההזדמנות והאפשרות לבחון את המבנה וסביבתו בטרם חתמו על הסכם ההרשאה והשכירות.

לדברי ישעיה, טענה זו אינה מצדיקה "ביטול" ההסכם מצד המזח הצפוני או השתחררות מביצוע התחייבויותיה על-פיו. לדבריו, לא עלה בידי המזח הצפוני להוכיח את טענותיה בדבר הפרת התחייבויותיה של אוצר מפעלי ים כלפיה וזו לא הסתירה דבר לגבי מצבו של הנכס.

ישעיה קבע, כי חילוט הערבות נעשה כדין ואולם אוצר מפעלי ים אינה זכאית לפיצויים מעבר לכך. (ת.א 2636/98, ת.א 2921/00).