20 מושבים דורשים לתבוע את מנכ"ל תנובה רייכמן בגין הנזקים שלטענתם הסב לחברה

רואים בהקמת מחלבת תנובה באלון תבור, הקמת המחלבה ברומניה והקמת מפעל בשר הבקר אדום-אדום - כפועלות כושלות שהוביל רייכמן

20 מושבים דורשים מחברי מועצת תנובה להגיש תביעה נגד המנכ"ל, אריק רייכמן, ונגד ועד האגודה, על הנזקים שהסבו לחברה. המושבים רואים, בין השאר, בהקמת מחלבת תנובה החדשה באלון תבור, הקמת המחלבה ברומניה והקמת מפעל בשר הבקר אדום-אדום - כפועלות כושלות שהוביל רייכמן.

המושבים שלחו הבוקר (ד'), באמצעות עו"ד ירון סהר, מכתבים ל-60 חברי מועצת תנובה ולרייכמן. לדברי סהר, אם המועצה לא תגיש תביעה כזו תוך 45 יום, המושבים יגישו תביעה נגזרת בשם האגודה השיתופית תנובה. תחילת המאבק בין המושבים לרייכמן נוצרה על רקע כוונת המנכ"ל להפריט את החברה. בשליחת המכתבים רואים המושבים עליית מדרגה במאבקם מול רייכמן והנהלת האגודה.

המושבים מאשימים את רייכמן בהתנהלות לא תקינה, קבלת החלטות כושלות המסבות נזקים כספיים כבדים לאגודה, אי סדרים כספיים, שחיקת ההון העצמי, פגיעה בזכויות המושבים לעומת הקיבוצים וקידום מהלך של הפרטת האגודה ללא קבלת החלטת האסיפה הכללית.

בין טענותיהם, טענה כי תנובה ביצעה השקעות כספיות בלתי סבירות ובין היתר הקמת מחלבת אלון תבור בעלות נטענת של 1 מיליארד שקל, לעומת צפי כספי להקמתה שעמד על כ -800 אלף שקל.

המושבים טוענים, כי "החריגה העצומה נבעה מהתנהלות רשלנית של מנכ"ל תנובה, יו"ר ועד ההנהלה נפתלי בן-סירא וחברי ועד ההנהלה, שהיו חייבים לשמור על מסגרת התקציב" וכן ש"חריגה זו נעשתה ללא אישור הארגונים המוסמכים, המועצה או האסיפה הכללית שגם לא פיקחו על הפרויקט ואישרו את החריגה בדיעבד".

בעטיים של הפסדי הענק שנגרמו לתנובה, טוענים עוד המושבים, החליטה הנהלת תנובה למכור את מחלבת תנובה ב-29 מיליון דולר וכן למכור שטח של דונם באזור התעשייה בנתניה בו פעל בית קירור של האגודה.

"כשלון עסקי של הנהלת תנובה והיקלעותה לגירעונות אינו מהווה צידוק למכירה סיטונית של נכסי האגודה ובוודאי כאשר האישור למכירת המחלבה, נעשה במשאל טלפוני בין חברי ועד האגודה", הם מוסיפים.

מחדל נוסף אותו הם מיחסים להנהלת בראשות רייכמן, הוא ש"קברניטי תנובה החליטו לפעול להקמת מחלבה ברומניה", לטענתם, "ללא כל הצדקה עניינית, בודאי לאור ההשקעה העצומה בהקמת מחלבת אלון תבור ובמיוחד לאור הפגיעה החמורה שמהלך זה צופן בחובו בכל הנוגע ליצרני החלב הישראלים וההשקעה העצומה הנדרשת (55 מיליון יורו) שאינה נתפסת וגם לא קיבלה אישור האסיפה הכללית של האגודה".

הקמת מפעל אדום- אדום, זוכה גם היא לביקורת המושבים, בטענה ש"הוקם בהשקעה עצומה העולה על 130 מיליון שקל והוא מסב לאגודה רק נזקים לאחר שהוקם ממקורותיה המדולדלים".

ביחס להפרטת תנובה שמוביל רייכמן, טוענים מתנגדיו כי מטרת הפיכתה לחברה היא רק התחייבות חלק צהקיבוצים למדינה במסגרת הסדר הקיבוצים. לכן, לטענתם, "רייכמן פועל בניגוד לאינטרסים של האגודה ושל בעלי הזכויות בה ומשרת אינטרס צר".

הם מוסיפים, כי "הנהלת תנובה עושה באגודה כבשלה ונוקטת בצעדים שמסבים נזקים כספיים כבדים לאגודה ועל האגודה להיפרע מהנזקים שההנהלה הסבה בשל ביצוע פעולות שונות בחוסר סמכות והפרת חובת הזהירות של מנהלי האגודה". במיוחד, הם מציינים, לאור זאת שתנובה הוקמה כאגודה שיתופית שמטרתה אינה עשיית רווח אלא שיפור מצבם של חבריה.

המושבים הפונים הם באר טוביה, בית לחם הגלילית, גבעת יואב, כפר יהושע, נוב, אלי-עד, אבני אית"ן, נאות גולן, כפר יחזקאל, תל עדשים, ינון, אמץ, חקלאי אלון הגליל, קידרון, שתולים, בן זכאי, אגרא יקנעם, היוגב, זרחיה וגילת.

תנובה לא הגיבה על הטענות במכתב, ומסרה כי "אינה מעוניינת להיכנס להתנצחות בתקשורת מול התארגנות המושבים". עם זאת ציינה בתגובתה כי "עו"ד ירון סהר מייצג מיעוט מבוטל של פחות מ-3% מכלל 620 המושבים והקיבוצים שהם בעלי תנובה. כל כוונתה של קבוצה זו היא להכשיל את החלטת ועידת תנובה להכניס שותף לחברה ועל ידי כך להציף את ערכה לבעליה. זוהי דוגמה למיעוט שמנסה לכפות את דעתו על הרוב", וכן כי "הרוב המכריע של בעלי תנובה מגבה את מדיניות ההנהלה, הפועלת ומבצעת את החלטות הועידה והמועצה". במידה שימומש האיום בתביעה, הוסיפה, תנובה תענה לה במקום המתאים.