מדד אמון הצרכנים של "גלובס": פסימיות בציבור לגבי מצב המשק בחודשים הקרובים

מדד אמון הצרכנים ירד ביולי בנקודה * השפעת המשבר הלבנוני לא הורגשה עדיין בחודש שעבר במלואה, וכך גם ההשלכות על הצריכה הפרטית

שלושה שבועות לאחר תחילת הקרבות בלבנון, הציבור בישראל מגלה סימנים של פסימיות גוברת ביחס לעתיד, גם אם המצב הכלכלי הנוכחי נראה לפתע בצבעים אחרים, בבחינת "עוד נתגעגע אליו".

מדד אמון הצרכנים של ישראל, מבית "גלובס מחקרים", ירד ביולי בנקודה אחת, והגיע ל-80 נקודות (1996-100). המדד בסוף יולי נמוך ב-5 נקודות מהרמה בסוף 2005.

כאשר בוחנים את נתוני המגמה מבחינים, לראשונה לאחר חודשים של יציבות, בסימנים של שחיקה מסוימת. נתון המגמה ירד ל-81.3 נקודות, הנמוך ביותר מאז ינואר 2005.

ממצא בולט בחודש יולי הוא העלייה החדה בהערכת הציבור את התפקוד הנוכחי של המשק. הרושם הוא, שלפתע הציבור החל לבחון בעיניים אחרות את מצב המשק, ולפחד שבעתיד הוא עוד יסתכל אחורה בגעגוע אל המצב הכלכלי ששרר בישראל במחצית הראשונה של 2006. כך, באופן פרדוקסלי, נרשמת ביולי עלייה במאזן האופטימיות ביחס למצב השוטף.

אלא שאותן סיבות אשר הביאו לשיפור בהערכת מצב המשק היום, הן אלה שמביאות לפסימיות גוברת לגבי העתיד. שיעור המשיבים שמצב המשק בעוד שישה חודשים יהיה פחות טוב, עלה בצורה דרמטית, מ-23.5% ביוני ל-40.4% ביולי. גם בהערכת המצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים חלה הרעה, אם כי פחות חזקה.

יצוין, כי בשל המגבלות שיצרה הלחימה וההתקפות על הצפון, נרשם תת-ייצוג מסוים של תושביו בסקר יולי. לפיכך, ייתכן שרכיב זה של המדד ירשום ירידה משמעותית יותר בחודשים הבאים.

ניתוח "גלובס מחקרים", בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מעלה, כי השפעת המשבר הלבנוני לא הורגשה החודש עדיין במלואה, וכך גם ההשלכות על הצריכה הפרטית העתידה.

הממצאים מחזקים את ההערכה, כי הירידה בסנטימנט הצרכני, שכרגע יותר סמויה מגלויה, עלולה להתפרץ החוצה במלוא עוצמתה בחודשים הקרובים.

מסקר המדד, המבוצע על-ידי מכון חנוך ורפי סמית, עולה החודש, כי העלייה בפסימיות לגבי העתיד משותפת כמעט לכל קבוצות האוכלוסייה.

* להורדת חוברת מדד יולי 2006: www.globes.co.il/research/july2006