"התנהגות השווקים לא רציונלית"

יורם גרשוני, סמנכ"ל ההשקעות בגרין-בול: "סך הנזק הכלכלי מהמלחמה יהיה גדול יותר והשווקים עלולים ללכת אחורה, אם אני מסתכל מפה ועד סוף השנה" * המניות המומלצות: טבע, אורמת, הפועלים, דיסקונט, גזית גלוב ואלביט מערכות, בחו"ל - אקסון מוביל

למרות שהלחימה בצפון עדיין נמשכת, המשקיעים המקומיים - והזרים - ממשיכים להאמין שהפסקת האש נמצאת ממש מעבר לפינה. התקווה הזאת תורמת ליציבות השווקים הפיננסיים ברמות שבהן שהו טרם הלחימה, מה שמעלה גם בימים האחרונים שאלות לגבי האנומליה שבדבר. בכל מקרה, לפי שעה נראה שרוב המשקיעים חוששים יותר להישאר "מחוץ למשחק" ולכן מעדיפים להמשיך ולהחזיק בפוזיציות הנוכחיות מאשר למכור סחורה.

על הרקע הזה יורם גרשוני, סמנכ"ל ההשקעות בחברת גרין-בול מקבוצת בנק דיסקונט, דווקא אינו כל-כך אופטימי לגבי המשך הדרך ותומך בגישה שתפישת המצב של המשקיעים כיום אינה רציונלית. גרשוני מעריך שהנזקים הכלכליים שייאמדו עם סיום הלחימה יהיו גבוהים מהצפוי, ובאופן כללי מאמין בגישת תיק ההשקעות הגלובלי - גישה הגורסת כי יש לרכז רק חלק קטן ממאמץ המשקיעים בשוק המקומי.

* כיצד אתה מנתח את התנהגות השווקים עד עתה, לנוכח הלחימה?

"אני חושב שצריך לשים את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר, ולהשוות את ההתנהגות הנוכחית של השווקים להתנהגותם במלחמות שראינו בשנים האחרונות. לאחר שעשיתי בדיקה אחורה, וראיתי כיצד הבורסה התנהגה באירועים מסוג זה מאז ימי מלחמת המפרץ הראשונה, אני יכול לומר שבמצבים כאלו הבורסה מתנתקת מהאירועים הכלכליים ועובדת בצורה שונה.

"אם משווים את התנהגות הבורסה כעת להתנהגותה במלחמות האחרונות, ניתן לומר שההבדל מסתכם בכך שהלחימה הנוכחית לא הייתה צפויה. המלחמות האחרונות - כמו לדוגמה מלחמת המפרץ - היו די צפויות והיוו למעשה תולדה של מתיחות הולכת וגוברת שהביאה בסוף ללחימה. על רקע זה, באותן תקופות ראינו את השווקים יורדים במהלך ימי המתיחות, עקב האי-ודאות, וכשהתחילה הלחימה הם דווקא חזרו לטפס.

"בלחימה הנוכחית אנחנו רואים תהליך הפוך. הלחימה עצמה הגיעה במפתיע ובתחילה הייתה אי-ודאות גבוהה והשווקים ירדו, כי בעצם קיבלנו את התקופה של ה'פחד' בשלושה ימים מרוכזים, ורק בהמשך השווקים התאוששו והתנהגו כפי שהם התנהגו במלחמות האחרונות".

* האם העובדה שהשווקים נמצאים כיום סביב רמתם טרם הלחימה, מוצדקת?

"זו התנהגות לא רציונלית לדעתי, אבל אפשר בכל זאת להסביר אותה על ידי מספר גורמים. תחילה, אני חושב שצריך לשים את הדברים בקונטקסט הנכון ולהיזכר באיזה מצב הם היו טרם הלחימה. עצם העובדה שכבר בתחילת יולי הבורסה הייתה לאחר תקופה של מימושים אגרסיביים בגלל מה שקרה בשווקים המתעוררים, ושהכסף הגדול יצא עוד לפני הלחימה - היא ללא ספק אחת הסיבות להתנהגות של השוק. לצורך העניין, אם הלחימה הייתה תופסת את המעו"ף ברמה של 900 נקודות, אני בטוח שהוא לא היה מגיב באותה צורה.

"גורם נוסף הוא ההתנהגות של מנהלי ההשקעות המקומיים שבעצם מחקים את המשקיעים הזרים. האחרונים ממשיכים לפי שעה להאמין בשוק המקומי, כפי שניתן לראות משערו של הדולר, ולכן אנחנו רואים את השווקים איפה שהם היום. ההסברים שלי להתנהגות של המשקיעים הזרים הם בעיקר המהלכים הכלכליים החיוביים שקרו פה בשנתיים האחרונות, כמו גם העסקאות הגדולות שנעשו פה דוגמת עסקת ישקר-באפט".

למעלה מ-50% מהסולידי לחו"ל

* כיצד לדעתך יתנהגו השווקים עד סוף השנה?

"כרגע, כולם חושבים שהפסקת האש נמצאת מעבר לפינה, ובמידה שזה לא יקרה אין ספק שנראה תגובה ראשונית מצד המשקיעים הזרים, שצפויים להוציא מפה כספים. לפי שעה הזרים יושבים על הגדר, ואני חושב שהם ממתינים לראות כיצד יתפתחו הדברים, אבל שעון החול עובד לרעתנו.

"בהנחה שהפסקת האש אכן תושג בקרוב, אני באופן אישי מעריך שהשווקים יתאפיינו במומנטום שלילי בחודשים הראשונים. זאת, מכיוון שכאשר יתפזר האבק אנחנו נגלה שהנזקים הכלכליים כבדים משחשבנו. עם זאת, בטווח הקצר תיתכן ודאי התרוממות רוח בשווקים עם סיום הלחימה.

"לגבי ההמשך, אני צופה שמעתה והלאה תקציב הביטחון יוגדל, ולא באופן חד-פעמי, על מנת להיערך לאיומים מסוג זה גם בעתיד. גם היקפי הפיצויים עשויים לדעתי להיות גדולים ממה שאנחנו חושבים, ולכן סך הנזק הכלכלי יהיה גדול יותר והשווקים עלולים ללכת אחורה, אם אני מסתכל מפה ועד סוף השנה".

* כיצד צריך להיראות כיום תיק ההשקעות של משקיע בעל פרופיל סיכון ממוצע?

"תיק כזה צריך לכלול כיום רכיב מנייתי של כ-20%-30%. כ-25% מהרכיב המנייתי צריכים להיות מופנים לשוק המקומי והשאר לחו"ל. לגבי הרכיב המופנה לחו"ל, יש לנו מודל מדינות שלוקח שורה של פרמטרים כלכליים כמו תל"ג, התחלות בנייה, מכירות קמעונאיות, אבטלה, מדדי מחירים וכדומה, ולבסוף מדרג את השווקים לפי כדאיות ההשקעה בהם. כיום, בהתאם למודל מחצית מהרכיב החו"לי צריך להתרכז בשוק האמריקני והשאר באוסטרליה, איטליה, פינלנד, ניו-זילנד, צרפת וספרד. ברכיב הסולידי, שמהווה כ-70% מהתיק, הייתי מוציא למעלה מ-50% לשוקי חו"ל, ואת השאר הייתי מקצה לאפיקים מקומיים עם רמת סיכון נמוכה".

* מהן ההמלצות לשוק הסולידי?

"באפיקים השקליים הייתי ממליץ להתרכז בעיקר באפיקים קצרים ובינוניים, במק"מים ובגילונים, בגלל שהשווקים ממשיכים להיות רגישים למצב של ריבית עולה, ועקב כך יש סיכון גבוה יותר במח"מים הארוכים. באפיקים הצמודים הייתי ממליץ להתרכז בעיקר באג"ח הממשלתיות הצמודות. מי שמחפש אג"ח קונצרניות, אני חושב שאפשר למצוא הזדמנויות השקעה טובות יותר בחו"ל, למשל חברות גדולות בארה"ב שנותנות ריבית של כ-5.5% ברמת דירוג של AAA".

אורמת - בגלל הגלובליות

* מהן המניות המומלצות להשקעה?

"אנחנו אוהבים את מניית טבע . הסיבה לכך היא קודם כל העובדה שאנחנו נותנים פרמיה להנהלה של החברה, ולאור מה שהם אמרו אתמול במקביל לפרסום הדו"חות, אנחנו בהחלט ממשיכים ללכת עם טבע באש ובמים.

"אורמת היא חברה נוספת שאנחנו אוהבים. החברה עברה בשנים האחרונות מהלך מאוד משמעותי של צמיחה והפיכה לחברה גלובלית, ואנחנו מייחסים משקל גדול לעובדה הזאת כחלק מתפישת ההשקעות הגלובלית שלנו. מעבר לכך, הדו"חות שלה ממשיכים להצביע על צמיחה בשיעורים נאים גם בהמשך, ובנוסף גם התחום שבו היא פועלת מעניין אותנו מאוד לטווח הארוך.

"בזירת הבנקים אנחנו אוהבים את בנק הפועלים כהשקעה טובה לטווח הארוך. אנחנו חושבים שיש משמעות לזה שהבנק המועדף עלינו בשוק המקומי הוא הבנק הגדול במדינה, בנק שגם משקיעים זרים שמגיעים לכאן נחשפים לבורסה בדרך כלל באמצעותו. מעבר לכך, בטווח הקצר גם מניית דיסקונט נראית לי השקעה טובה, בעיקר בגלל שהיא איבדה כרבע משוויה בחודשיים האחרונים והיא נראית זולה כיום.

"את חברת גזית-גלוב אנחנו גם אוהבים, בגלל ההנהלה המצוינת ובזכות המודל העסקי. אני מלווה את החברה הזאת כבר הרבה שנים, ולדעתי מדובר בחברה עם רמת ניהול שהיא הרבה מעבר לסטנדרטים המקומיים. זו חברה שצומחת ללא הפסקה ומפוזרת גם באירופה וגם בארה"ב, וגם זה מתאים לתפישה הגלובלית שלנו.

"אלביט מערכות היא חברה גלובלית נוספת שאנחנו אוהבים. זאת חברה שנראית כהשקעה טובה גם ברוח התקופה הנוכחית, הן בזווית של המתרחש בזירה המקומית והן בזווית של המצב הגיאופוליטי בעולם. החברה הציגה אתמול בסך הכל תוצאות טובות, והעובדה שהיא מחוברת לחברות המובילות בתעשייה שלה, בהחלט משחקת לטובתה של אלביט.

"בחו"ל, אנחנו ממליצים על חברת הנפט אקסון מובייל , שהיא אחת החברות הגדולות בעולם במונחי שווי שוק. זאת חברה שהרוויחה בשנה האחרונה כ-8 מיליארד דולר ונסחרת כיום במכפיל רווח של 10, והיא עשויה להמשיך ולהרוויח מהרמה הגבוהה של מחירי האנרגיה".