עמוס שוקן חושף המשקיע הגרמני ב"הארץ" - קבוצת דומונט-שאוברג מקלן שתזרים לקבוצה 25 מיליון אירו

המו"ל של עיתון "הארץ", עמוס שוקן, חשף היום (א') את זהותו של המשקיע הגרמני שרכש 25% ממניות קבוצת "הארץ" - קבוצת דומונט-שאוברג מקלן, גרמניה.

לפי שוקן, מדובר בעסקה של הקצאת מניות, כאשר תמורת ההשקעה, בסך 25 מיליון אירו, תוכנס כולה לחברה. העסקה נעשתה לפי שווי כ-130 מיליון דולר לאחר הכסף.

לדברי שוקן, ההחלטה על גיוס ההון ל"הארץ" נעשתה לפני למעלה משנה, והיא נועדה לסייע בפיתוח של עיתון-האם "הארץ", של המוסף הכלכלי דה מרקר, של רשת המקומונים ושל פעילות האינטרנט של הקבוצה ה"מחייבות השקעה ניכרת", כפי שציין שוקן.

"לאחר מספר שנים בהן הקבוצה השקיעה סכומים ניכרים בהקמת דפוס מודרני וביצירת פעילות אינטרנטית משמעותית, כולל בין השאר חלקה של הקבוצה ב"וואלה", הפורטל המוביל בישראל, הוחלט שיש צורך גם לחזק את מבנה ההון", מסר שוקן.

בהודעתו מדגיש שוקן את העצמאות המערכתית של עיתון "הארץ" ומנסה להרגיע את החששות שעולים לגבי מידת השפעתו של המשקיע הזר. "החלטות מערכתיות שנעשות ב"הארץ" במשך כל שנותיו מונחות אך ורק על ידי מה שעורכי העיתון מאמינים שמשרת את הציבור בצורה הטובה ביותר, ובשל הצמדות לערכי דמוקרטיה, חופש וצדק. הבטחת האפשרות להמשיך בדרך זו עוד שנים רבות היתה שיקול מרכזי בבחירת שותף מתאים ל"הארץ".

עם זאת, כפי שפורסם ב"גלובס", יהיה המשקיע החדש, באמצעות נציגו אבי פרימור, לשעבר שגריר ישראל בגרמניה שיצר את ההיכרות בין החברות, חבר במועצת המנהלים של "הארץ", ובמעמד שווה לזה של יתר בני משפחת שוקן - עמוס, רחל אידלברג והלל שוקן.

עוד נמסר כי בחודשים האחרונים נוהלו מגעים עם משקיעים אפשריים נוספים. "אחדים לא היו מעוניינים, אחרים היו מעוניינים ביותר, ואולי אף אפשר היה להגיע לעסקה כלכלית טובה יותר, אך בכמה מקרים של שותפים אפשריים, מכובדים ורציניים ככל שיהיו, היה חשש שנוכחותם תפגע בחופש המקצועי של העיתונאים בקבוצה. עם 'דומונט' יש ביטחון במחויבות ובהבנה שלה לשיקול מרכזי", נמסר.

יצוין כי כשניהל שוקן מגעים לרכישת חלקה של בזק בפורטל וואלה הוזכר שמו של איש העסקים דודי ויסמן יחד עם בנק הפועלים כמועמדים אפשריים. אולם הדוברת של ויסמן מסרה כי המגעים עסקו רק בעסקת וואלה, וכי ויסמן לא היה מועמד לרכישת כל חלק בקבוצת "הארץ".

בנוסף, מבקשים ב"הארץ" להבהיר כי העורך הכלכלי של דה מרקר, גיא רולניק, לא נטל חלק במו"מ עם המשקיע הגרמני, ולא נפגש עימו או עם נציגו.

"דומונט" הוא המו"ל הרביעי בגודלו בגרמניה, אך "הארץ" הוא השקעתם הראשונה מחוץ לארצם. בנוסף לעיתונים, "דומונט" מוציאה לאור ספרים בתחומים שונים, ובפרט ספרי אמנות ומדריכי מסעות. הקבוצה היא מוציא לאור של שלושה עיתונים יומיים באזור קלן, בון ודיסלדורף, ועיתון יומי בהאלה, לשעבר מזרח גרמניה. לאחרונה השלימה הקבוצה רכישת שליטה ב"פרנקפורטר רונדשאו", עיתון יומי היוצא לאור בפרנקפורט, ומופץ בכל גרמניה בתפוצה יומית של למעלה ממיליון עותקים.

"דומונט" עוסקת בהוצאה לאור בבעלות אותה משפחה במשך למעלה מ-200 שנה. בראש החברה עומד עתה אלפרד נבן-דומונט, 79, דור 11 לבעלות המשפחתית.