המנכ"לית הראשונה של פפסי: הודית שהיתה בלהקת רוק לצמרת הנשים החזקות בארה"ב

אינדירה נויי הועדפה על פני סגן היו"ר לתפקיד מנכ"לית פפסיקו " משימתה הראשונה: מניעת עריקת בכירים בחברה

במסיבה של עובדי פפסיקו בשנה שעברה, אינדרה נויי הציגה את אורח הכבוד, זמר העבר הארי בלפונטה, בלבוש סארי הודי מסורתי, שאותו היא עוטה באירועים חגיגיים. נויי, שכיהנה אז כסמנכ"לית הכספים של פפסיקו, היללה את התקדמות החברה ביצירת מקום עבודה "רבגוני ויצירתי יותר", אך גם קראה "שלא לנוח על זרי הדפנה". לאחר מכן עשתה נויי את מה שהפך אצלה לשגרה: היא הובילה את יותר מ-100 העובדים הבכירים לשירת להיטי פופ בציבור.

עבור המנכ"לית בת ה-50 ממוצא הודי, שהיתה חברה בלהקת רוק בימי לימודיה במכללה ונשארה קרובה לשורשיה בתת-היבשת ההודית, לא היה כאן שום דבר חריג. היא רגילה ללגלג על עמיתיה על כך שאינם בקיאים ברזי מוסיקת הפופ המודרנית. אלא שאתמול התמנתה נויי למנכ"לית ראשונה של ענקית המזון והמשקאות פפסיקו, מה שמסכם מבחינתה 12 שנים של טיפוס במעלה ההיררכיה בחברה הזו.

מועד ההכרזה על המינוי החדש היה אמנם מוקדם מן הצפוי, אך אינדרה נויי היתה בהחלט מועמדת מובילה לרשת את כיסאו של סטיב ריימונד, המנכ"ל הפורש, מאז שהיא מונתה לנשיאת פפסיקו ולסמנכ"לית הכספים שלה ב-2001.

עקפה את קוקה קולה

בהנהגתו של ריימונד, פפסי יכלה להתגאות במכירות חזקות וברווחים מרשימים. בסוף השנה שעברה החברה הזו השיגה את מה שלא עלה פעם על הדעת: היא חלפה על פני היריבה הנצחית קוקה קולה בשווי השוק שלה. ריימונד יישאר לכן כיו"ר פפסיקו עד שמועצת המנהלים תחליט בקרוב על יורשו בתפקיד זה במאי 2007.

אינדרה נויי גברה על מייקל ווייט, בן 54, סגן יו"ר פפסיקו וראש חטיבתה הבינלאומית הצומחת במהירות. אחד מיעדיה הראשונים יהיה למנוע את עזיבתו של ווייט ואת עזיבתם של כמה בכירים חשובים. ווייט שאף לנהל חברה כמו פפסי. נויי כבר פנתה אליו אתמול והבטיחה לו שהוא ימלא תפקיד נכבד בצוות הניהול שלה.

פפסיקו שפועלת מהעיירה פרצ'ס ממדינת ניו-יורק היא כעת החברה הגדולה ביותר במונחי שווי בורסאי שבראשה עומדת אישה. שתי מנכ"ליות אחרות, פטרישיה וורץ מארצ'ר-דניאלס-מידלנד ואיירין רוזנפלד מקראפט פודס, עומדות בראש חברות שמכירותיהן השנתיות עולות במקצת על אלו של פפסי. רווחי פפסי לשנת 2005 הסתכמו ב-4.08 מיליארד דולר מתוך הכנסות בסך 32.56 מיליארד דולר.

נויי תצטרף ל-10 נשים אחרות שהן מנכ"ליות ב-500 החברות הגדולות בארה"ב (ראו טבלה). ב-1994 לא כיהנה אף מנכ"לית בראש אחת מ-500 החברות הגדולות של פורצ'ן.

בשיחת ועידה עם אנליסטים ומשקיעים אתמול אמרה נויי "שהיא נרגשת מאוד ומצטנעת מאוד לנוכח המינוי החדש". היא שיבחה בכל פה את ריימונד ואת ווייט, שהיו לדבריה "מוריה הרוחניים". ווייט עצמו הגיב ואמר שמועצת המנהלים בחרה "בחירה מדהימה" כאשר מינתה את נויי לתפקיד מספר אחד בחברה.

ריימונד, רץ מרתון בזמנו הפנוי שמצב בריאותו מצוין, הסביר שהוא החליט לפרוש בסתיו, ולפרוש בחודש מאי גם מתפקיד היו"ר כדי להקדיש יותר זמן לאשתו ולארבעת ילדיו, מהם שני תאומים שיעלו לתיכון בשנה הבאה.

מנהלת עם חזון

רוג'ר אנריקו, היו"ר והמנכ"ל האגדי לשעבר של פפסיקו, שמכיר היטב את ריימונד ואת נויי, אמר שריימונד שקל לפרוש מתפקידו מסיבות משפחתיות. הוא מתאר את אינדרה נויי כ"מנהלת עם חזון בלתי רגיל, שמאתגרת כל סטטוס קוו מבחינה אלקטואלית", וסבור שהיא בשלה לנהל את פפסי.

פפסי מעוניינת להפחית את הישענותה על השוק האמריקני, שצמיחת המכירות בו איטית מאוד עבור מוצרי הדגל שלה, המשקאות התוססים והחטיפים. "יש לה תפיסה טובה מאוד של ההזדמנויות הבינלאומיות שעומדות בפני פפסי, והיא יודעת היכן מונח עתידה של החברה", אמר ונגל.

"ציידי ראשים", מגייסי כוח אדם בכיר, ניסו כמה פעמים לגרום לאינדרה נויי לערוק מפפסי, אך מועצת המנהלים של החברה, שכוללת את יושבי ראש

AT&T ויבמ לשעבר (רוברט אלן וג'ון אייקרס) ידעה היטב כיצד לשמור על הטאלנטים שלה. נויי ו-ווייט קיבלו מניות חסומות במיליונים רבים של דולרים, שנועדו להחזיקם בחברה עד שנת 2009.

הנה דוגמה להתבטאות של נויי, הידועה כחדת לשון. בהופעה באוניברסיטת קולומביה (ניו יורק) בשנה שעברה, השוותה נויי את כף ידה לחמש היבשות בעולם, כאשר ארה"ב היא האגודל. "כאשר אנו מושיטים את ידנו במובן העסקי או הפוליטי, אנחנו חייבים לוודא שאנחנו מושיטים את כולה, לא רק את האגודל. לרוע המזל, כך רואה העולם את ארה"ב בימינו", היא אמרה. בתגובה, התמלאו הבלוגים באינטרנט בתגובות לפיהן נויי היא אנטי-אמריקנית, והיא נאלצה לפרסם התנצלות באתר האינטרנט של פפסי, בה היא הדגישה ש"אהבתה לאמריקה אינה יודעת מיצרים".