חוק ההסדרים: האוצר מציע להסיר חסמי תקינה בתהליכי ייבוא ורישוי הייבוא

על פי ההצעה יוטלו על שר האוצר ושר התמ"ת חובה לגבש המלצות בנושא עד 1 בינואר 2007

האוצר מציע בחוק ההסדרים להסיר חסמי תקינה בתהליך היבוא ולפשט את תהליך רישוי היבוא, באמצעות תקנות שיקבעו שרי האוצר והתמ"ת אשר יחייבו את מכון התקנים לחתום על הסכמי הכרה הדדית עם מעבדות בדיקה מוכרות ומאושרות בחו"ל. כן יחוייב מכון התקנים להכיר בבדיקות שנעשו במעבדות אלה בחו"ל, כך שהיבואנים לא יצטרכו לבצע בדיקות תקינה נוספות במכון התקנים הישראלי, בעת יבוא המוצרים לארץ.

ההצעה קובעת להטיל על שרי התמ"ת והאוצר לגבש עד 1 בינואר 2007 המלצות שיביאו להסרת חסמי תקינה בתהליך היבוא ולסיימן עד 1 באפריל 2007. כולל, הפיכת כל התקנים המחייבים לתקנים רשמיים באחריות שר התמ"ת, התאמת התקינה הישראלית הרשמית לתקינה הבינלאומית, חתימה על הסכמי הכרה בינלאומיים בבדיקות במעבדות המוכרות בחו"ל תוך הכרה מקבילה בבדיקות הישראליות ע"י המעבדות בחו"ל, דבר שיקל על היצואנים הישראלים.

כוחם של היבואנים, עפ"י חוק ההסדרים, יתחזק גם בהרכב ועדות התקינה הקובעות תקנים מחייבים וולנטריים, תוך שמכון התקנים יהיה חייב לשלבם בוועדות אלה "באופן שיבטיח ייצוג הולם ומאזן ראוי בין נציגי התעשייה המקומית, היבואנים ואנשי המקצוע".

כן מוצע לצמצם את מספר התקנים הרשמיים- המחייבים, ככל שניתן, תוך שמירה על ביטחון הציבור, ששר התמ"ת יתקן את צתו היבוא החופשי עפ"י המוצע כאן, עד 1 באוקטובר השנה, לשנות את חוק התקנים להתאמתו למוצע כאן, ולחייב כל רשות המוסמכת לתת רישיון יבוא או אישור מיוחד על פי דרישות צו היבוא, לפרסם ברבים ובמדויק את התנאים המלאים והמסמכים הנדרשים לקבלת הרישיון או האישור.

כן יחוייבו נותני רישיונות היבוא לתת רישיון למגיש הבקשה בתוך 14 יום, או לתת בתוך פרק זמן זה סירוב מנומק. הגופים מעניקי רישיונות היבוא הם משרד התמ"ת, משרד החקלאות, משרד הבריאות, משרד התחבורה, משרד הפנים, שירות המזון והשירות הוטרינרי.

מכון התקנים הוא תאגיד סטטוטורי, האחראי על קביעת תקנים, בעיקר באמצעות ועדות התקינה, וכן מבצע בדיקות התאמה לתקן של מוצרים ישראלים ומיובאים. המכון מהווה מונופול בשוק בדיקת עמידה בתקן.

הפיכת כל התקנים המחייבים לרשמיים נובעת מכך שהיום קיימים בישראל תקנים רבים שאינם רשמיים, אך הם מחייבים מכוח חוקים שונים. לדוגמא, חלק מתקני הבניין מחייבים מכוח חוק הבניין והתכנון. בהצעה זו מוצע להפוך את כל התקנים המחייבים לרשמיים, כך שהתקינה תרוכז כולה במכון התקנים, ותחת אחריותו של שר אחד.

יישום ההחלטה מחייב תיקוני חקיקה בחוק התקנים משנת 1953.