מזוז: אין לפתוח בחקירה פלילית נגד החשכ"ל לשעבר ניר גלעד, עקב העסקתו בחברה לישראל

גלעד הוביל את ההסכם בו קיבלו האחים עופר 568 מ' ש' על 26% ממניות בז"ן; 3 שנים אחרי פרישתו מונה למשנה למנכ"ל החברה לישראל

העסקתו של ניר גלעד, החשב הכללי לשעבר, בחברה לישראל שבשליטת משפחת עופר, אינה מקימה חשד לעבירה פלילית ואין לפתוח בחקירה האם גלעד ביצע עבירה של שוחד, מירמה והפרת אמונים. כך עולה מתשובת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לבג"ץ, בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון. התנועה ביקשה להורות על פתיחה בחקירה פלילית נגד גלעד.

מינויו של גלעד לתפקיד בחברה לישראל ארע כשלוש שנים וחצי לאחר חתימה על הסכם בז"ן, בו נמכרו 26% מהמניות שהחזיקו האחים לעופר למדינה תמורת 568 מיליון שקל.

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, והמישנה ליועץ, דוידה לחמן-מסר, טוענים כי "הסכם ניר גלעד אינו נתפס על-ידי המדינה כהסכם כושל אלא כהסכם מחויב המציאות בעיתוי שבו נחתם, זמן קצר לפני תום תקופת הזיכיון".

לטענת התנועה לאיכות השלטון, המדינה העניקה לחברה לישראל את הסכום האמור שלא בצדק שכן עם תום תקופת הזיכיון, 26% מהמניות היו אמורות לחזור למדינה בחינם.

באותה עת ניר גלעד היה החשב הכללי במשרד האוצר והיה הכוח המניע בחתימת ההסכם עם החברה לישראל וחברת בז"ן. בתחילת 2002, לקראת תום מועד סיום הזיכיון, הטיל ראש הממשלה דאז, אריק שרון, על גלעד להגיע להסכם עם בז"ן והחברה לישראל. ניר גלעד ריכז את המו"מ אשר בסופו של דבר הוליך בדצמבר 2002 לחתימת ההסכם. ביוני 2003 פרש גלעד משירות המדינה וביולי 2004 החל לעבוד במגדל. במאי 2006 עזב גלעד את תפקידו ועבר לכהן כמשנה למנכ"ל החברה לישראל.

בעבר עתרה התנועה לאיכות השלטון נגד ההסכם, אך העתירה נדחתה. עתה תלויה ועומדת העתירה בה טוענת התנועה לאיכות השלטון, כי לא ייתכן שהחברה לישראל התרשמה מיכולותיו של גלעד, שכן זה ניהל את המו"מ בצורה כושלת, וההטבה שיצר ההסכם עבור החברה לישראל היא שהוליכה להעסקתו בחברה.

מזוז טען, כי הסכם ניר גלעד והסכמים דומים לו נבדקו ואושררו מספר פעמים על-ידי הגורמים הבכירים ביותר בשירות הציבורי. לדבריו, דחיית טענת התנועה לאיכות השלטון בפסק דין בג"ץ קודם בעניין, מצביעה על כך שההסכם היה סביר בנסיבות העניין ואינו מעלה חשד לביצוע עבירה כלשהי.

עוד מציינת המדינה, כי בעקבות ההסכם הופרט בהצלחה בית הזיקוק באשדוד ולכן הסכם בז"ן לא פגע באינטרס הציבורי אלא שירת אותו.

את המדינה ייצג עוה"ד אבי ליכט ואת ניר גלעד דוד תדמור. (בג"ץ 5358/06).