הרכב הפרטי - המלך הבלתי מעורער

יום התחבורה הציבורית שנחגג היום (ב') בעולם וגם אצלנו, הוא תזכורת עצובה לעובדה שהרכב הפרטי ממשיך להיות המלך הבלתי מעורער של כבישי הארץ. שעוד שנה עברה, מבלי שהפנמנו את הנזק הקשה שהוא גורם לנו ולסביבה.

תלי תילים של מילים נכתבו כבר על הנזקים שגורמות המכוניות הפרטיות: הן מגבירות את זיהום האוויר, מגבירות את התחלואה, מגבירות את כמות תאונות הדרכים, גורמות לסלילת עוד ועוד כבישים, תורמות לתפיסת שטחים פתוחים.

הכבישים מונעים חלחול מים, מגבירים את זיהום מי התהום ומכוניות ישנות הופכות לגרוטאות ברזל מיותרות.

למרות כל אלה המדינה ממשיכה לנהוג כאילו מדובר בגזרת גורל. כאילו אין פתרון. "התופעה הבעייתית ביותר, והראשונה שצריך לשים לה קץ, היא הרכב הצמוד", אומרת מרכזת תחום איכות סביבה במוסד נאמן בטכניון, אופירה אילון. "מי שמקבל רכב צמוד מהעבודה, אין לו שום תמריץ להשתמש ברכב ציבורי, והוא הופך למשתמש כבד. לבעלי הרכב הצמוד לא יעזור שום יום תחבורה ציבורית. אם רוצים להתחיל לטפל בתופעת ריבוי המכוניות, צריך להתחיל בהם. כל עוד שהתחבורה הציבורית בארץ משמשת רק את החלשים בחברה, זקנים, ילדים, עניים ונשים, אין שום סיכוי לשינוי, שכן כל החזקים ימשיכו לנהוג במכונית הפרטית המסובסדת על-ידי המדינה ועל-ידי החברות, ושום שינוי לא יקרה".

תומכי התחבורה הציבורית מתנגדים גם לתופעת חניוני ה"חנה וסע", המתפתחים לאחרונה כחלק מהשאיפה להוציא את התחבורה ממרכזי הערים. לדבריהם, תחבורה צריכה להיות מדלת לדלת, כלומר, שתושב הרצליה, בנימינה או ראשון לציון היוצא מפתח ביתו, יוכל להגיע למקום העבודה שלו בתחבורה ציבורית, מבלי לגעת במכונית. על-פי עמדה זו, חניוני חנה וסע גורמים להסטת התחבורה למעגל חיצוני יותר, אך אינם גורמים להפסקת השימוש ברכב הפרטי.

גם רכבות, כך מתברר, יש אצלנו מעט מדי ולא במקומות הנכונים. כך למשל, בעוד שקו הרכבת בין חיפה לתל אביב יעיל באופן יחסי, אין לפי שעה רכבת לירושלים. שירות הרכבות לדרום הארץ דליל מדי, לא יעיל וסובל מאיחורים מרגיזים בלוחות הזמנים. האלטרנטיבה היא שוב, המכונית הפרטית.

מה צריך לעשות? בראש ובראשונה לבטל את תופעת הרכב הצמוד, שגורם לשימוש בלתי מבוקר במכונית. אחר כך יש לשפר בצורה רצינית את התחבורה הציבורית, לאפשר יותר עבודה מהבית ועבודה בשעות גמישות. במקביל יש לקנוס את בעלי הרכב הפרטי באמצעות הטלת מס על הדלק והטלת אגרות גודש בכניסה לערים בשעות העומס.

על התחבורה הציבורית צריך להטיל להשתמש אך ורק באוטובוסים יעילים, נקיים ושאינם מזהמים, ליעל את השירות ולהפוך אותו לכזה שיוכל לשמש אלטרנטיבה לכל שכבות הציבור ולא רק לחלשים.

חיימי לרנר, ראש העיר האגדי של קוריטיבה, ברזיל, שביקר בארץ כבר כמה פעמים, הצליח לשכנע את תושבי עירו להניח למכונית ולעשות שימוש אך ורק בתחבורה ציבורית. לראש העיר הישראלי הראשון שיעשה זאת מובטחת תהילת עולם.