קנס לחברת "ד"ר רון" למוצרי תינוקות על הטעיית צרכנים בשל השימוש בתואר ד"ר

התביעה טענה כי עצם ההתהדרות בתואר דוקטור יצרה בקרב הצרכנים תחושה שמאחורי המוצרים עומדים אנשים בעלי מומחיות מיוחדת

בית משפט השלום בתל-אביב הטיל קנס של 50 אלף שקל על חברת ד"ר רון מוצרי תינוקות מראשון-לציון וקנס של 15 אלף שקל על מנהלה רונן נתני שהורשעו בהטעיית צרכנים בשל השימוש בתואר ד"ר.

על-פי כתב האישום, החברה היא בעלת רשת חנויות ועוסקת בשיווק ומכירת מוצרי תינוקות לחנויות ברחבי הארץ. החברה ומנהלה הורשעו בכך שהטעו צרכנים באמצעות הכיתוב "ד"ר רון" בעברית ובאנגלית על חנותם ועל אריזות חיתולי הבד המיובאים ומשווקים על ידם, מבלי שתואר זה הוענק להם כדין ובאופן היוצר רושם לקיומה של גושפנקא רפואית, או פיקוח רפואי של רופא או ייחוס של אמינות רפואית למוצרים.

התביעה טענה כי עצם התהדרותם של הנאשמים בתואר דוקטור יצרה בקרב הצרכנים תחושה שמדובר במוצרים שמאחוריהם עומדים אנשים בעלי מומחיות מיוחדת. לטענת התביעה, הוספת תואר מטעה בפרט מהותי בעסקה עשויה לשמש מנוף שיווקי לקידום רווחים על חשבון צרכנים, החשופים להטעיה תוך פגיעה בלתי שוויונית במתחרים. לדבריה, מדובר בהטעיה מתוחכמת המצדיקה ענישה כספית שיהיה בה להרתיע את הנאשמים במקרה הנדון ואת העבריינים הפוטנציאלים.

ב"כ הנאשמים טען, כי רשם החברות ורשם סימני המסחר אישרו למרשיו את השימוש בשמם, שכלל את התואר ד"ר, והדבר מוכיח כי מרשיו פעלו בתום לב תוך קבלת הסכמת הרשויות.

השופטת דורית רייך-שפירא ציינה בגזר הדין, כי אין בקבלת אישורים מהרשויות כדי להכשיר את השימוש שעשו הנאשמים בתואר ד"ר. לדבריה, ראוי היה שהרשויות יבדקו אם האישור שהן מוציאות תואם את האמת ואינו נוגד את הוראות החוק.

השופטת הדגישה כי אמת בפרסום עומדת בבסיס מסחר הוגן, וכן את החובה לפרסם את העסק ביושר ובאופן שלא יכשיל את הצרכנים ולא ישיג עדיפות חסרת ביסוס על המתחרים.

השופטת הוציאה צו האוסר על הנאשמים מלעשות שימוש בתואר דוקטור החל מחודש דצמבר הקרוב. בין השיקולים לקולא התחשבה השופטת בעובדה שהנאשמים הם הראשונים הנענשים בגין שימוש שלא כדין בתואר דוקטור, ובכך שהם קיבל אישורים מרשם החברות ומרשם סימני המסחר.

הנאשם רונן נתני חוייב עוד לחתום על התחייבות בשמו ובשם החברה בסך כולל של 200 אלף שקל להימנע במשך השנתיים הקרובות מעבירה דומה. (ת.פ. 3063/05).