טרי: ננהג עם מיקי צבייר בעסקת פיא-הראל כמו שנהגנו עם גבי רביד בפרשת פסגות-אופק ויורק

יו"ר רשות ניירות ערך על עורכי-הדין של עברייני שוק ההון: "עו"ד צריך לפעול כחוק ולא לקחת את החברות שהוא מלווה לקצה ולגרום להן בעיות"

"נצטרך להידרש לנושא של מיקי צבייר, בעקבות סגירת עסקת פיא-הראל. כשהראל קנתה את המניות היא קיבלה מאיתנו היתר שליטה. עכשיו, כשהם יצטרכו רישיון לניהול תיקים, עם שמות של נושאי משרה, ננהג באותה מדיניות כלפי כולם, כמובן, בכפוף למידת חלקו ותרומתו של כל אחד".

כך אומר בראיון ל-G יו"ר רשות ניירות ערך, משה טרי. "אנחנו נידרש לזה ואני מניח שבעתיד הקרוב נגבש את עמדתנו. המשך הכהונה איננו אוטומטי, ונפעיל עיקרון אחד לגבי כולם".

מדבריו של טרי עולה כי פרשת יורק-פסגות-גבי רביד עשויה לחזור על עצמה כאשר הראל תבקש מרשות ניירות ערך רישיון לניהול תיקים, עם השלמת רכישת פיא מבנק לאומי. כמו רביד, גם מיקי צבייר, מנכ"ל פיא, מעורב בפרשיית מכירת מוצרים פיננסיים ללקוחות בנק לאומי, ולכן ציון שמו כנושא משרה בבקשת הראל לרישיון, עלול להקשות על מתן הרישיון.

בפרשת רביד אומר טרי, כי לא מדובר במאבק אישי בינו לבינה. "אין לי שום אג'נדה", הוא מבהיר. "אנחנו לא ממציאים שום דבר וכל ניסיון לומר משהו אחר, ולצייר כאילו זה אישי - לא נכון. אין לי שום דבר נגד אף אחד".

בראיון מתייחס טרי לאמות מידה בעייתיות של גורמים שונים בשוק ההון, כמו דירקטורים. "ההתנהלות של לא מעט דירקטורים טעונה שיפור", הוא אומר. "הם עדיין לא שואלים מספיק שאלות ויש דירקטורים שעדיין באים לשתות קפה בישיבות. הם לא מבינים שיש להם אחריות מאוד גדולה, ורואים את זה לא פעם פה, בקומה השלישית אצלנו (מחלקת חקירות). אני מניח שנעמיד לדין דירקטורים".

נושא נוסף הוא התארגנות של נחקרים לחקירות, ברגע שהן מתפרסמות בתקשורת. "כשחקירה מתפרסמת ואני מגיע לנחקר, הוא מוכן", מספר טרי. "אנשים מתכוננים, מעלימים ראיות, בוודאי". אולם מתברר שהבעיה עמוקה יותר: עברייני שוק ההון גם מצטיידים בייעוץ משפטי שמכשיר מראש את העבירה משלב הביצוע שלה. "יש עורכי-דין שהולכים ממש על הקצה", אומר טרי.

במסגרת זו, הרשות עומדת להוציא הנחיה שדורשת מהחברות הציבוריות לפרסם כתבי אישום, הרשעות או ערעורים שננקטו כלפי היועצים השונים שלהן, כמו עורכי-דין, רואי-חשבון, חתמים, מעריכי שווי ויועצי הנפקות. "עורך-דין, עם כל הכבוד, צריך לפעול במסגרת החוק ולא לקחת את החברות שהוא מלווה לקצה ולגרום להן בעיות וסיבוכים", מסביר טרי. "הם לא מורמים מעם. כשמנכ"ל מורשע הוא חוטף, ורק עורך-הדין והיועצים לא? אני מצפה שההנחיה החדשה תנפה את עורכי-הדין שהולכים על הקצה".

בלשכת עוה"ד מתנגדים ליוזמה החדשה, ונראה שלרשות צפוי בנושא מאבק לא קל.

הראיון המלא מחר ב-G