לאומי: הסיכון בשוק עודנו גבוה; לנוכח מחסור בחלופות השקעה נראה כי השוק ימשיך לעלות

על שוק המט"ח: הדולר צפוי לשמור על יציבות בזמן הקרוב; עשוי עם זאת להמשיך להחלש עוד בטווח הקצר

כלכלני בנק לאומי פירסמו את סקירתם לשוק ההון המקומי, יחד עם הערכות לביצועי השוק בשבוע הקרוב. לגבי שוק המניות מציינים בלאומי כי שבוע המסחר האחרון נחתם בעליות שערים חדות שהסתכמו בכ- 1.5% לאחר פקיעה חיובית שהובילה לעלייה דומה במעו"ף. נציין כי מתחילת התיקון שנרשם בשוק נרשם רצף של שלושה שבועות חיוביים ועלייה של כ- 7% במעו"ף, מרמה של 782 נקודות לרמה של 836 נקודות היום. בסיכומו של השבוע נרשמו עליות שערים תוך עלייה נוספת במחזורי המסחר בהשוואה לתחילת החודש, זאת על אף חוסר האחידות שאפיין את כיוון המסחר בנאסד"ק. נציין כי מדד המעו"ף עומד כיום על רמה הרחוקה בכ- 7% בלבד משיא כל הזמנים אליו הגיע בתחילת חודש מאי השנה.

עוד בסקירתם מציינים כלכלני לאומי כי בנק ישראל פרסם את תחזית הצמיחה שלו לשנים 2006 ו- 2007 לפיה צפוי התוצר לצמוח בשנת 2006 ב- 4.6%, זאת בהשוואה לתחזית צמיחה של 5.4% שפרסם הבנק תרם הלחימה בצפון. בשנת 2007 צפוי עפ"י תחזית זו לצמוח התוצר בשיעור מתון יותר של כ- 4%. התמתנות זו בצמיחה צפויה להערכתם לנבוע בעיקר כתוצאה מהתמתנות בצמיחה של תוצר השירותים הציבוריים.

להערכת כלכלני לאומי, לתחזית הצמיחה בעולם ובפרט בארה"ב השפעה מהותית לא פחות על התחזית להתמתנות בצמיחה המקומית. על רקע ההתמתנות הצפויה בארה"ב הותיר השבוע הפד את הריבית ללא שינוי. עם זאת, השבוע התפרסמו גם מספר אינדיקטורים מעודדים, ביניהם עלייה במדד אמון הצרכנים בין היתר על רקע המשך התמתנות במחירי האנרגיה. מנגד שוק הנדל"ן בארה"ב ממשיך לאותת על התקררותו. השבוע נרשמה ירידה במכירות בתים יד שנייה, אם כי בשיעור נמוך מהמצופה, בנוסף לכך נרשמה ירידה של כ- 0.5% במחירי בתים יד שנייה, לראשונה מזה 11 שנים.

במבט לעתיד, ממשיכים כלכלני לאומי להעריך כי הסיכון הגלום בשוק עודנו גבוה, זאת גם על רקע נתוני המאקרו והמיקרו החלשים באופן יחסי שצפויים להתפרסם לרבעון השלישי והתפתחויות לא צפויות במישור הגיאופוליטי. עם זאת, לנוכח המחסור בחלופות השקעה היות ומחירי השוק ברמה שאינה גבוהה נראה כי יתכן המשך העליות בו.לנוכח ריבוי גורמי אי-ודאות, ממליצים עדיין בבנק לנקוט במידת מה של זהירות בתקופה הקרובה. עם זאת, מציינים כי בטווח הארוך בהנחה שהצמיחה בעולם תמשך בקצב הצפוי כיום ובמידה ולא יחולו התפתחויות שליליות דרמטיות במישור הביטחוני המדיני והכלכלי, אנו צפויים להיות עדים לחזרה לתוואי של עליות שערים לאורך זמן.

לגבי שוק מטבע החוץ, מציינים בבנק כי גם השבוע המשיך הדולר להיחלש מול השקל, החלשות שבלטה כנגד התחזקות הדולר מול המטבעות המובילים בעולם. בסיכום שבועי נחלש הדולר בכ-0.7% מול השקל והתחזק בכ-0.8% מול האירו. יצוין כי השבוע הגיע הדולר לשפל של כשלוש שנים אל מול השקל.

למרות המתאם הקיים בדר"כ בין מגמות המסחר בדולר בעולם לבין מגמות המסחר בדולר בארץ, נחלש כאמור השבוע הדולר מול השקל בניגוד להתחזקותו אל מול המטבעות המובילים בעולם. החלשות זו הושפעה בין היתר מפעולות בתי השקעות זרים, מפעילות ספקולטיבית במטבע, מרכישת ג'יטקו ע"י ביל גייטס ומרכישת הידע מ- QBI הישראלית ע"י פייזר (עסקאות הצפויות להזרים מאות מליוני דולרים לישראל) וכן מהמרות דולרים המתבצעות בסוף החודש ע"י יצואנים בכדי לשלם משכורות לעובדים. בנוסף, החלטתו של נגיד בנק ישראל השבוע להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 5.5% שומרת על פער ריביות בין ישראל לארה"ב בגובה 0.25% לטובת ישראל, אלמנט הממשיך לתת תמיכה לתנועות ההון לישראל.

נציין כי בסוף השבוע ירד שערו היציג של הדולר אל מתחת ל- 4.3, רמה המהווה רף שלא נפרץ מאז דצמבר 2001 (למעט מס' פריצות נקודתיות ולא משמעותיות). במידה ויתבסס שערו של הדולר מתחת לרף זה יהווה הדבר שפל של כ- 6 שנים בשערו של המטבע האמריקאי.

במבט לעתיד, על רקע מגמת המסחר בעולם צפוי השקל להמשיך ולהיסחר ביציבות מול הדולר, מעריכים בלאומי, ובטווח הקצר אף עשוי להתחזק מעט על רקע היחלשותו של הדולר בעולם והמשך תנועות ההון לישראל בעתיד. עם זאת, מציינים בלאומי,הדולר נמצא ברמות שפל ואין הם צופים החלשות בו, בוודאי לא מהותית. יתר על כן, מעריכים בלאומי כי בטווח הבינוני-ארוך יגדילו המשקיעים המקומיים את חשיפתם לשווקי חו"ל דבר העשוי לקזז את תנועות ההון הנכנסות וכתוצאה מכך להאט ואף לעצור את היחלשותו של הדולר מול המטבע המקומי.