ברן תקבל אחזקות בשווי 30 מ' ד' ב-ORIEL בעקבות השקעה של 2.5 מיליון דולר

(עדכון) - הנתח שלה בחברה, אשר נסחרת ב-AIM בלונדון, הוא 5.6% * צפויה להכריז על רווח הון מהותי

חברת ברן הכריזה היום (ב') על עסקת מיזוג משולשת, לאחר שיצרה דרמה גדולה בבורסה. הדברים אמורים בכך שלקראת ההכרזה על המיזוג המשולש, ברן הפסיקה בצעד חריג למדי את המסחר במנייתה, וזאת משום שקברניטיה פחדו מדליפת מידע לגבי העסקה.

בבסיס סיפורו של המיזוג נמצאת כניסתה של ברן לפרויקט ברוסיה, להקמת מפעל תעשייתי בהיקף כולל של 300 מיליון דולר, כשחלקה בפרויקט צפוי לעמוד על 110 מיליון דולר. המפעל שהשלמתו קרובה לסיום בחודשים הקרובים הוא של חברה מקומית העוסקת בתחום הכרייה והעיבוד של מתכות ברוסיה, בשם IPH. במקביל לעבודה על הפרויקט רכשה ברן 12.5% מהחברה הרוסית ב-2.5 מיליון דולר.

בתקופה האחרונה ניהלה IPH שיחות לגבי אפשרות למיזוג משולש עם חברה בשם ORIEL, הנסחרת ב-AIM הלונדונית. אוריאל עוסקת אף היא בתחום המתכות, ומחזיקה בבעלות על מכרות פחם ברחבי העולם. במסגרת המגעים הביעו גורמים שלישיים עניין להיכנס אף הם לחברת אוריאל. אחד מהגורמים עימם ניהלו IPH ואוריאל מגעים היה איש העסקים רומן אברמוביץ'.

אך מסתבר כי זה, למרות הונו הרב, הפסיד בקרב על העסקה, ומי שלבסוף זכה בכבוד הוא איש העסקים אלכסנדר נסיס. במסגרת המיזוג המשולש יזרים נסיס - בעל השליטה ב-CROWELEY, חברה הרשומה באיי הבתולה - סכום של 100 מיליון דולר במזומן בתמורה ל-18.5% מאוריאל, לפי שווי של 535 מיליון דולר. חלקה של IPH במיזוג המשולש יעמוד על 44.8% ומכאן שברן תחזיק בעקיפין ב-5.6% מהמיזוג (שיאוחד תחת השם אוריאל שתמשיך להיסחר ב-AIM).

יוצא אפוא, שבתמורה להשקעה של 2.5 מיליון דולר תזכה ברן בהון מניות ששוויין 30 מיליון דולר. בחברה ציינו כי טרם נלמדו ההשלכות החשבונאיות של העסקה, קרי עדיין לא ברור האם לתרגם את הרווח הגלום בה בתור רווח הון, או בתור סעיף חשבונאי אחר. בדיווח שהחברה הוציאה לפני כשבועיים נטען, כי היא צפויה לרשום רווח הון של 75-95 מיליון שקל.

"במעט מאוד מקרים בנוסף להיותנו צד מתכנן, אנו משקיעים כספים בפרויקטים", אמר היום ל"גלובס" מאיר דור, יו"ר ומנכ"ל החברה. "אני שמח כי הצלחנו לקבל שווי שכזה בתמורה להשקעתנו הראשונית", אמר. עוד ציין דור, כי גם בעתיד תפעל ברן במדינות בעלות פוטנציאל על-מנת ליצור ערך שכזה למשקיעים.

מסתבר שאכן היה זה מידע מהותי מבחינת המשקיעים, שכן מיד לאחר שחזרה המניה להיסחר היא טיפסה בלמעלה מ-3%, שכן רווח ההון העתידי יתרום רבות לשורה התחתונה של החברה. עם זאת, נציין כי אישור העסקה כפוף עדיין לאישורים רגולוטוריים והסכמת בעלי המניות של אוריאל.

לקבוצת ברן מספר חטיבות פעילות, כשמוקד הפעילות המרכזי שלה הוא חטיבת התקשורת. החטיבה מספקת פתרונות טכנולוגיים ועוסקת בהקמת תשתיות הנדסיות בשוק התקשורת העולמי. המגזר הניב לחברה במחצית השנה הכנסות של 276 מיליון שקל, גידול של כ-57% לעומת התקופה המקבילה. תחום זה מהווה 44% מסך הכנסות החברה, לעומת 37% בתקופה המקבילה. רווחיות התחום השתפרה אף היא, והרווח התפעולי עלה ל-4% לעומת 3% במחצית הראשונה של 2005.

מוקד פעילות מרכזי נוסף של ברן הוא חטיבת ההנדסה והפרויקטים, המהווה 36% מסך הכנסותיה. במחצית השנה הסתכמו ההכנסות מחטיבה זו ב-224 מיליון שקל, גידול של כ-30% לעומת התקופה המקבילה. חטיבת ההנדסה של ברן עוסקת בפרויקטים שונים עבור מגזרי התעשייה, ביניהם הרחבה למפעל הפטרוכימיים בחיפה, הקמת בניין משרדים לאינטל בקריית-גת ושיפוץ בית חולים ברומניה. "