פרשת רמון היא שערורייה בסדר גודל לאומי. בא הרגע לזמן לחקירה את תת-ניצב מירי גולן

בפני היועמ"ש מזוז ופרקליט המדינה שנדר נקרתה הזדמנות נדירה לשים קץ לשיטה החשוכה לפיה ציד בכירים בשלטון, הנחזה להיות לחימה בפשע, מונע משיקולי קריירה, קידום ונקמה. גולן, לצורך העניין, יכולה להיות עדת מדינה - ולהוביל לדגים הגדולים

מקרה רמון חשף פתולוגיה ידועה. זו שהיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, היטיב להגדיר ביום בו סגר בחבטה את תיק האי היווני, כשדיבר על "סימון מטרות וגיוס עמדות". כלומר, במעגל החיצוני מסומנות המטרות, ובמעגל הפנימי מגייסים את החוקרים והפרקליטים שיעשו במלאכה ומרחיקים את אלה שדעתם לא נוחה מהעניין.

במהלך חקירת רמון הותקנו שתי האזנות סתר בתוך, ממש בתוך, משרד ראש-הממשלה. האחת למנהלת לשכת ראש-הממשלה, הגברת שולה זקן, והשנייה לראש לשכת המזכיר הצבאי, קצינה בדרגת רב-סרן.

זו שערורייה בסדר גודל לאומי. הלהיטות, האטרף, של החוקרים כבר ידועים, אך האם השופט הנכבד, שהתיר את ההאזנה, ידע היכן בדיוק ולמי מאזינים? האם ידע שכל החקירה המושקעת והסבוכה, הרת הגורל הזו, אינה אלא התחקות אחר שבריר נשיקה?

התלונה נגד רמון נולדה במפגש תוקפני, שלמענו קצינה בכירה, שומרת שבת ומסורת, תת-ניצב מירי גולן, שברה את השבת ושבמהלכו שיקרה את המתלוננת כשאמרה לה, שאם היא לא תתלונן נגד רמון, הוא יגיש נגדה תביעה. היא דיברה על לכידת רמון במונחים, בדימויים ובעוצמה של לכידת ראש קרטל או בכיר במאפיה.

במשך שבועות רבים הסתירה הפרקליטות את דבר קיומן של האזנות הסתר ואף ניפקה תשובות שקריות בעניין. ההסתרה לא הייתה מקרית ותשובות השקר לא היו נעדרות תכלית. אילו נודע למתלוננת, שבנוסף לכל הצרות היא הייתה גם יעד להאזנות סתר, אילו ידעה שכל שיחותיה המשפחתיות והפרטיות מוקלטות ומתומללות - ספק גדול אם הייתה מוכנה למלא אחר רצון התביעה ולהעיד בבית משפט. גם ככה היא גילתה עוינות כלפי החוקרים. די לקרוא את הודעתה הראשונה כדי להיווכח שהיא עוינת את החוקרים יותר מאשר את החשוד.

כשהצעתי כאן לפני כחודשיים לחקור, בתום המשפט, מי זמם להמית את רמון מיתת נשיקה, ידעתי דברים שטרם הגיעה העת לפרסם ולא ידעתי דברים שפורסמו בימים האחרונים. המכלול שכבר נחשף מחייב פתיחת חקירה, רצוי באמצעות ועדת-חקירה. זו תהא חקירה קצרה, שעשויה להניב תוצרים איכותיים לשנים רבות.

התוצרים האיכותיים הללו עשויים לשים קץ לשיטה שהתפתחה והתאזרחה בעשור האחרון לפיה הסזון, ציד בכירים, הנחזה להיות לחימה בפשע, מונע בעצם משיקולי קריירה, קידום, או נקמה על אי קידום.

אפשר, למשל, לעצור את הגברת מירי גולן, להציג בפניה את החומר המחשיד, לעשות זאת כמובן בנימוס, לא בגסות שאיפיינה את חקירותיה שלה. ייתכן מאוד שהגברת גולן תסכים לעמוד לדין וייתכן שהגברת, שיש לה נטייה קלה לבהלה ולפאניקה, תתנדב לשמש עדת-מדינה נגד אחרים, אם יש כאלה, שאולי דיברו איתה ודירבנו אותה להפליל את שר המשפטים.

היועץ המשפטי מזוז ופרקליט המדינה, ערן שנדר, נשבעו לשים סוף לשיטה החשוכה, שבה הצמרת המשפטית והמשטרתית קובעת מי יכהן כשר משפטים, מי לא יכהן כשר לבטחון-פנים וכמה בדיוק תארך כהונת ראש-ממשלה.

נקרתה כאן למזוז ושנדר הזדמנות פז ליישם את הבטחתם. גם משום שתרבות התפירה אינה תרבותם וגם משום שבתיק הזה מתקיים מאמרו של רפול ז"ל על הפלאנגות במלחמת לבנון הראשונה: "הפעם הם הגזימו".

אמנון אברמוביץ' הוא פרשן חדשות ערוץ 2