ג'ולי טיילור מנסה בכל כוחה לעצור את הדמעות כשהיא מספרת על היום בו איבדה את ביתה.
"פשוט לא הייתה ברירה," אמרה האישה מדטרויט, בת ה-39. "בעלי פוטר מעבודתו באחד ממפעלי הרכב ולא הצלחנו לעמוד בתשלומי המשכנתא על הבית, ולפני ששמנו לב, הבנק עיקל לנו את הבית."
אירועים כאלה הופכים לרגילים יותר ויותר בדטרויט, מרכז תעשיית הרכב של ארה"ב.
עם קריסת המפעלים והתמוטטות הספקים שהביאו לפיטורי אלפי עובדים, תופעת העיקולים של בתים באזור הגיעה למימדים עצומים. משפחות, כמו משפחת טיילור, לא מצליחות לשמור על נכסיהן, גם משום העובדה שהקיצוצים בכוח העבודה גוררים מטה את שוויים של הנכסים באזור. וויין, מחוזם של דטרויט ושל 35 עיריות באזור, סבלה משיעור העיקולים הגבוה ביותר בארה"ב ברבעון השני, על פי דיווח של Foreclosure.com מבוקה-רטון, פלורידה.
כמות הבתים בארה"ב שעוקלו בספטמבר היה גבוה פי שלושה לעומת אשתקד, על פי נתוני Realty Track מקליפורניה. "קשה למצוא אזור שנפגע קשה יותר ממישיגן", אמרה דיינה סוונק, כלכלנית ב-Mesirow Financial Inc. משיקגו. "מעציב אותי מאוד מה שקורה שם. זהו מקרה קשה ואין כאן תשובות קלות."
במחוז וויין עוקלו 2,081 נכסים ברבעון השני, כך על פי דיווח של Foreclosure.com, אחריו נמצא מחוז קוק, בשיקגו עם 1,124 עיקולים באותה תקופה.
בתים במחירי מציאה
העיקולים מציפים את הבנקים ואת בתי המכירות הפומביות. יותר מ-600 איש הצטופפו לאחרונה באולם כנסים בבית מלון בפרבר דירבורן בדטרויט שבמישיגן על מנת להציע הצעות מכרז לרכישת נכסים שעוקלו. דירבורן היה חלק ממסע מכירות פומביות שכלל חמש ערים ושאורגן ע"י חברת Hudson & Marshall, במטרה למכור 250 נכסים שעוקלו במישיגן.
"זה היה מספר הנכסים הגבוה ביותר שהחברה מדאלאס הוציאה למכירה פומבית במישיגן בשבע השנים האחרונות", מסר דייוד ווב, שותף בחברה. "באזור דטרויט במיוחד, תעשיית הרכב גורמת לעלייה במספר העיקולים." מסר ווב. במכירה הפומבית בדירבורן, נמכר בית בשטח 120 מטרים רבועים, 3 חדרי שינה, במצב ירוד ובמיקום לא טוב, תמורת 150,000 דולר בלבד. בית מפואר יותר, בן 5 חדרים, נמכר ב-350,000 דולר.
קנט קטלפרט, מתווך מאזור דטרויט העוסק בנכסים מעוקלים ומכר מספר נכסים באותה מכירה פומבית, אמר שחלק מבעלי הנכסים אינם מצליחים לקבל מחירים מספיק גבוהים על מנת להחזיר את חובותיהם, לאחר שלקחו משכנתאות במשך שלוש השנים האחרונות.
נכסים בשפע
"אין אפשרות לקבל מחירים גבוהים עבור הנכסים, בגלל עודף היצע בשוק," אמר קולפרט. "הם נאלצים להוריד מחירים לרמה הנמוכה ביותר ב-5 השנים האחרונות."
קופרט מסר שיש ברשימות שלו כ-375 נכסים, פי 10 מהכמות הרגילה. מספר העובדים בחברה שלו גדל מ-1 ל-15, בתוך 4 שנים.
מספר מפוטרי תעשיית הרכב באזור עלה בגלל ירידת חלקה של התעשייה במישיגן בשוק הרכב האמריקני לטובת יצרנית רכב אסיאניות. ג'נרל מוטורס, מדטרויט, ופורד מוטורס מדירבורן, מקצצות בשכר על מנת לצמצם הוצאות וזאת בגלל העובדה שאיבדו נתחי שוק מהותיים לטובת יצרנים אסיאנים כמו טויוטה והונדה.
פורד, שהפכה את דטרויט לעיר המכוניות, פיטרה יותר מ-4,000 עובדים מדי חודש במהלך השנה שעברה ותפטר עוד כ-10,000 עד אפריל. יצרן הרכב השני בגודלו בארה"ב צפוי לפטר כ-30,000 עובדים המועסקים לפי שעות עד 2008. ג'נרל מוטורס, יצרן הרכב הגדול ביותר בעולם, מתכנן לפטר 130,000 משרות באותה התקופה.
פיטורים בדלפי
מחוז ווין יאבד השנה 5,900 משרות בייצור חלקים למכוניות ו-2,600 בהרכבות רכב, לפי דו"ח של כלכלני אוניברסיטת מישיגן, מאפריל האחרון. חברת דלפי, יצרנית חלקים למכוניות, תפטר 20,100 עובדים בסוף השנה ותסגור 5 מפעלים במישיגן.
נושא הפיטורים מהווה בעיה מרכזית במישיגן ועומד בראש סדר היום של הרצים למשרת מושל. אין זה פלא, הרי אחת מכל שבע משרות במדינה קשורה בתעשיית הרכב, מסר רון טומפסון, כלכלן ב-Global Insight בלקסינגטון, מסצ'וסטס.
מרבית המפוטרים שהצליחו למצוא עבודה חדשה נאלצים להסתפק בשכר נמוך יותר. "אלה אנשים ברמת הכנסה בינונית - גבוהה" אמר סוונק, כלכלן ה-Meairow Financial. "תאר לעצמך איזה מהפך הם עוברים, ממצב שיכלו להחזיק בבית שני ואף בסירה."
ומה צופן עתידה של גברת טיילור ? הגברת מספרת שבעלה, שעסק בהרכבת דלתות, היה בין המפוטרים. היא סירבה למסור את שם המעסיק לשעבר כי עדיין היא מקווה שהוא יועסק שם שוב.
מאש פוטר מעבודתו ביוני 2005, קן טיילור עבד בבניין. הזוג ובנם בן ה-3 עברו להתגורר בדירה בת חדר שינה אחד בפרבר של מישיגן.
"רק כשאתה מאבד בית, אתה מבין כמה הוא גורם חשוב בחיים שלך".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.