איראן והרשות במוקד פגישת בוש-אולמרט

"ניו-יורק טיימס": חשש בישראל שניצחון הדמוקרטים בבחירות לקונגרס ייפגע בנחישות גישת הממשל נגד איראן; ספקות בוושינגטון באשר ליכולות של אולמרט בעקבות המלחמה

ברקע הפגישה בין הנשיא ג'ורג' בוש לראש הממשלה אהוד אולמרט, הערב (ב') לפי שעון ישראל, מקננת דאגה בחוגים ישראליים ממדיניות ארה"ב כלפי איראן והפלשתינים. במקביל, בוושינגטון יש תמיהות לגבי יכולותיו של אולמרט, בעקבות המלחמה בלבנון. כך כותב היום העיתון "ניו-יורק טיימס" במאמר פרשנות שחובר בירושלים ובוושינגטון.

אמש נועד אולמרט עם שרת החוץ, קונדוליזה רייס והיועץ לביטחון לאומי, סטיבן הדלי, בבלייר-האוז - בית ההארחה הנשיאותי מול הבית הלבן, כדי לגבש סופית את רשימת הנושאים שיידונו בפגישת אולמרט-בוש. לאחר הפגישה עם בוש, צפוי אולמרט להיוועד עם סגן הנשיא, דיק צ'ייני ומאוחר יותר, בנפרד, עם בכירים בסנאט ובבית הנבחרים. מחר (ג') יטוס אולמרט ללוס-אנג'לס, שם ינאם בעצרת הכללית של איחוד הפדרציות היהודיות.

בתיאוריה, לארה"ב ולישראל חזון משותף: מזרח תיכון מודרני, בו מכירות מדינות ערב בישראל, כותב "ניו-יורק טיימס", אבל הישראלים אינם מרוצים מגישתו של הנשיא בוש, שדוגלת בשינוי במזה"ת באמצעות קידום דמוקרטיה במדינות ערב. בישראל סבורים שזו יזמה נאיבית ובלתי מועילה מפני שהיא מסייעת למוסלמים קיצוניים וללקוחותיה של איראן לתפוס עמדות כוח.

העיתון מציין, כי למרות שישראל אסירת תודה לארה"ב על הפלת סדאם חוסיין, מתמקדים גורמים רשמיים בירושלים זה מכבר בבעיה שלדעתם חשובה הרבה יותר: הכורח לסיכול מאמצי איראן לרכוש יכולת לייצור נשק גרעיני. לדעת הגורמים הישראליים, המדיניות האמריקנית, שהביאה להתחזקות המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק, מנוגדת לאינטרסים הישראליים. חשש זה חייב להגדיר את המסר של אולמרט לבוש.

הטיימס מציין עוד, כי הניצחון הסוחף של הדמוקרטים בבחירות לקונגרס הפיח דאגות חדשות בירושלים. הישראלים חוששים, כי מדיניות היד הקשה של ממשל בוש נגד הטרור האיסלמי, מדיניות שעוררה נחת רוח בישראל, תתרכך ותהיה פשרנית יותר בעקבות השתלטות הדמוקרטים על הסנט ובית הנבחרים.

יתר על כן, רוברט גייטס, שנבחר להיות יורשו של דונאלד ראמספלד כשר ההגנה, מתח בעבר ביקורת קשה על סירוב ממשל בוש לנהל דו-שיח עם איראן. תבוסת הרפובליקנים "מעלה סימני שאלה לגבי יכולת הממשל לקדם את המטרות הביטחוניות והדיפלומטיות שלו", אמר זלמן שובל, שכיהן פעמיים כשגריר ישראל בוושינגטון.

בוש אומר, כי עמדתו כלפי איראן לא השתנתה. הוא מדגיש, כי לעולם לא יסכים להתחמשות גרעינית של איראן. אבל, גורס הטיימס, בישראל מקננת דאגה גוברת מגישתו של בוש. הישראלים מזהים נטיה של הממשל לדחות עימות עם טהראן, באמצעות מו"מ נוסף. הם חוששים, כי בגלל יכולתה של איראן לשלהב תבערות בעיראק, מהסס הנשיא לנקוט צעדים כלשהם שיובילו לעימות.

בנוסף לכך, בירושלים חוששים, כי הממשל ידרוש מישראל לעשות ויתורים בשאלה הפלשתינית כדי לקדם בניית ברית ערבית נגד איראן. כל החששות האלה הודגשו עוד יותר בעקבות המלחמה נגד חיזבאללה בלבנון. בכירים בממשל בוש, ובכללם תת שרת החוץ, ניקולאס ברנס, אומרים, כי המלחמה בלבנון היתה חשובה הרבה יותר מכפי שהיא נראית בגלל קשרי חיזבאללה עם איראן. אבל הישראלים חוששים, כי בוש עלול לגלות הססנות בשאלת איראן.

"הדאגה הגדולה ביותר שלנו היא, שהאמריקנים ימתינו זמן רב מדי לפני שיחליטו לפעול, ואז יהיה מאוחר מדי לבלום את איראן מהשגת הידע הדרוש להרכבת נשק גרעיני", אמר פקיד ישראלי בכיר שביקש לא לנקוב בשמו. "האם האמריקנים מחוייבים למנוע מאיראן יצור נשק (גרעיני)? אני סבור שכן. האם הם מחוייבים למנוע מאיראן מאיסוף כל הרכיבים שדרושים לנשק כזה? אני לא בטוח".

הישראלים אומרים, כי וושינגטון מאוכזבת מביצועי ישראל במלחמה נגד חיזבאללה, והם צודקים, אומר הטיימס. בוש וצ'ייני האמינו, בשיחות פנימיות בבית הלבן, כי המלחמה בלבנון תהיה מלחמת ששת הימים שניה; בהתבטאויות פומביות הם אמרו כי לדעתם המלחמה תימשך שבועיים.

ודבר נוסף שמציק לישראלים: טענות שהושמעו באחרונה בארה"ב, כי בעצם ישראל ו"הלובי היהודי" הם שגררו את ארה"ב למלחמה בעיראק ושידידי ישראל בארה"ב הצליחו ליצור זהות בין האינטרסים של ישראל לאלה של ארה"ב. למעשה, לפי טענות אלה, האינטרסים של ישראל מנוגדים לפעמים לאלה של ארה"ב. בישראל חוששים, שטענות אלה יתפסו תאוצה.