סקס וההבטחה הגדולה

השבוע פורסם כי 'סקס והעיר הגדולה', אחת הסדרות המצליחות בכל הזמנים, תהפוך לסרט קולנוע. בינתיים צצו עשרות חיקויים לפורמט הטלוויזיוני המוצלח. > אורן פרסיקו מברר האם 'לא הבטחתי לך', שעלתה בימים אלה אצלנו, היא "התשובה הגברית הישראלית" לסדרה הנחשקת

את הטרנד הזה אי אפשר להפסיק - והוא אפילו הגיע למסך שלנו: אופיר בביוף, אחד משני הבמאים של הסדרה החדשה 'לא הבטחתי לך', מודה, שהדרמה הקומית שביים שייכת לגל סדרות הטלוויזיה שנעשו בעקבות הלהיט 'סקס והעיר הגדולה'.

'לא הבטחתי לך', שפרק הבכורה שלה עלה בשבוע שעבר ב'יס פלוס', מוגדרת, לא פחות ולא יותר בתור "התגובה הגברית הישראלית ל'סקס והעיר הגדולה'".

'לא הבטחתי לך' היא דרמה קומית, ללא פס-קול של צחוק, המספרת על שלושה גברים ויחסיהם עם הנשים בחייהם. כמו ב'סקס והעיר הגדולה', כל אחד מהגברים מייצג אבטיפוס שונה של בני מינו, והצופה הגברי מוזמן לבחור לעצמו עם מי הוא מעדיף להזדהות - בדומה לאופן בו קהל הצופות התחלק לפי הדמויות השונות ב'סקס והעיר'.

האם 'לא הבטחתי לך' תצטרף לרצף החיקויים הכושלים ל'סקס והעיר הגדולה' או שתצליח בזכות עצמה? קשה לקבוע, קודם כל מפני ש'לא הבטחתי לך' אינה מהסדרות שמחקות באופן מובהק את 'סקס והעיר הגדולה'. היא משלבת הומור ודרמה, מתרכזת במערכות יחסים זוגיות, ונותנת וריאציות על נקודת המבט של מגדר אחד על האחר, במקרה הזה של הגבר על האישה.

גורי אלפי נכנס לתפקיד החנון, רגיש ונבוך, שבקושי מצליח לדבר כשבחורה מפלרטטת איתו. אלי פיניש הוא גבר עדכני, אבל רק כשזה נוח לו - מצד אחד מטפח את הגוף כמו מטרוסקסואל, מצד שני לא מסוגל לסבול את העובדה שלחברה שלו יש חזה קטן. דני גבע מגלם את איש המשפחה היחיד בחבורה, ואולי בגלל זה הוא גם מי שמציג גבריות מהסוג המסורתי יותר.

לצד הגברים יש דמויות נשיות קבועות - ריקי בליך, אפרת בוימול, הילה עופר. הן אומנם דמויות שטוחות יותר, אבל אינן מבקרות מזדמנות, שבאות ונעלמות כמו הגברים ב'סקס והעיר הגדולה'. הבדל נוסף בין הסדרה הישראלית ל'סדרת האם', הוא שאין סוגיה אחת מרכזית הנדונה בכל פרק או דמות אחת בולטת המסכמת אחרי חצי שעה את מסקנותיה בכמה משפטים של חוכמת חיים שנונה.

בהקשר הישראלי עצם השאלה בדבר הצלחתה של 'לא הבטחתי לך' היא מכשילה. בחוקים של התעשייה המקומית הגעתה של סדרת דרמה חדשה לשידור היא כבר הצלחה מסחררת, ולא משנה אם הסדרה מתקבלת טוב יותר או פחות על ידי הציבור, ממשיכה לעונה נוספת או מבוטלת לאחר פרקים בודדים.

גם הסיכוי של סדרה ישראלית להמשיך לעונה שנייה תלוי פעמים רבות לא בנתוני הרייטינג שהשיגה אלא בגורמים אחרים כמו התחייבויות שונות של הצוות או החלטות רגולטוריות. אפשר רק להחזיק אצבעות ולקוות שהסדרה תמשיך לעונות נוספות, כיוון שלפי מה שנראה עד כה יש לה פוטנציאל לא רע להפוך לסדרה שמעבירה חצי שעה בכיף, בלי לעשות יותר מדי בושות.

'לא הבטחתי לך' היא רק החוליה האחרונה בשרשרת ארוכה של סדרות הנעות בין מחווה יצירתית לשעתוק מדויק של הלהיט הגדול על אודות קארי ברדשו וחברותיה. קשה להאמין, אבל שמונה שנים לאחר ששודר פרק הבכורה של 'סקס והעיר הגדולה', תסריטאים ואנשי שיווק בעולם כולו עדיין מנסים לשכפל את הצלחת הסדרה.

הנוסחה הבסיסית פשוטה: שלוש-ארבע דמויות מרכזיות, כל אחת מייצגת טיפוס אנושי שונה, חיות כולן בעיר אחת גדולה ומתלבטות מדי פרק באשר ליחסים עם בני המין השני. המהדרין מקפידים להוסיף לפס הקול קריינות של הדמות הראשית. מנקודת מוצא זו, אפשר לשכלל את הנוסחה בכל דרך העולה על הדעת.

מאז הפכה 'סקס והעיר' לסנסציה, עלו לא רק מספר גרסאות גבריות לסדרה, אלא גם גרסה לסבית, גרסת בני 50, גרסת נשואים, גרסה בריטית, גרסה אוסטרלית, אפילו גרסאות נשיות רבות שחיקו כמעט במדויק את הסדרה של HBO.

זו, כמובן, רק הוכחה נוספת לחוק הראשון של הטלוויזיה - אם משהו מצליח, העתק אותו. הבעיה היא, שרוב מוחלט של הסדרות הללו נחלו כישלון חרוץ.

אחת הסדרות הראשונות שנחשבו לטייק-אוף על 'סקס והעיר' עלתה ברשת HBO עוד בתקופה שזו עדיין הפיקה את סדרת המקור. הסדרה הקומית, 'מוחו של הגבר הנשוי', קוטלגה על ידי מבקרים וצופים כתשובה הגברית והנשואה ל'סקס והעיר'.

הסדרה תיארה את קורותיו של גבר נשוי, ושני חבריו הנשואים גם כן. כל אחד מהם מנסה לשרוד את החיים במוסד המקודש, כל אחד מהם נוקט בגישה שונה. האחד אדם וולגארי שבוגד באשתו, ומעודד את הגיבור לבגוד גם כן, האחר בחור טוב לב, שנאמן לאשתו, ומעודד את הגיבור לנהוג כמוהו, וכמובן ביניהם נמצא הגיבור שמתלבט מה הדרך הטובה ביותר לשרוד בחיי הנישואין. למרות מסע שיווק אינטנסיבי הסדרה ירדה לאחר 20 פרקים.

אחריה ניסו עוד ועוד סדרות לרכוב על הגל של 'סקס והעיר הגדולה'. באוסטרליה קראו לגרסה הגברית של הסדרה 'Last Man Standingw', והיא שרדה רק עונה אחת. בבריטניה נוצרה הסדרה 'Manchild', ששרדה שתי עונות (ובימים אלה מעובדת הסדרה לטלוויזיה האמריקנית). בקיץ האחרון עלתה בבריטניה גרסה גברית נוספת בשם 'Sinchronicity', בת ששה פרקים בלבד.

בכלל, השנה האחרונה היתה מוצלחת במיוחד לחיקויים של 'סקס והעיר': NBC העלתה את 'ארבעה מלכים', ABC הפיקה את 'מה לגבי בראיין?', ורשת CBS ניסתה את מזלה עם הסדרה 'love Monkey'. כל אחת מהן הייתה גרסה גברית ל'סקס והעיר', כל אחת תקפה את הנוסחה הבסיסית מזווית אחרת, אף אחת מהן לא זכתה להצלחה, חלקן אף בוטלו לאחר פרקים בודדים.

מגמת החיקוי הגיעה לשיא הגיחוך בינואר השנה, כשרשת ABC העלתה בערב אחד שתי סדרות המחקות את 'סקס והעיר הגדולה', אחת אחרי השנייה. תחילה ראו צופי הרשת את פרק הבכורה של 'Emily's Reasons Why Not' - קומדיה רומנטית על בחורה בשנות העשרים המאוחרות לחייה, ניו יורקית בעלת מודעות חזקה לאופנה, המתפרנסת מכתיבה. דמותה אף ליוותה את ההתרחשויות בדברי קריינות. החברות שלה ייצגו כל אחת טיפוס נשי שונה, והיה בחייה אף אח תאום ל'מר ביג', דמות של גבר נערץ אך בלתי ניתן להשגה.

מיד לאחר תום השידור עלה הפרק הראשון בעונה השנייה של 'ג'ייק מתקדם' - קומדיה על חבורת גברים מטרוסקסואליים החיים בניו-יורק ומתעסקים ללא הרף ביחסי זוגיות, כל אחד לפי דרכו.

מחלקת השיווק של ABC אף ניסתה למכור את 'ג'ייק מתקדם' כהמשך ל'סקס והעיר הגדולה', כשנתנה לה את הכותרת 'סקס שונה. אותה העיר', אך ללא הועיל. הסדרה בוטלה. אגב, Emily's Reasons Why Not נכנסה באותו שבוע למועדון אקסקלוסיבי במיוחד כשנודע כי הרשת מבטלת אותה לאחר שידור פרק אחד בלבד.

אבל היו גם חיקויי 'סקס והעיר' שהצליחו למשוך צופים, ואף לקבל ביקורות טובות. ברשת 'שואוטיים' עלתה הסדרה 'The L Word'. המילה המתחילה באות למ"ד היא לסביות, כמובן, והסדרה עקבה אחר חייהן ואהבותיהן של שש נשים לסביות החיות בשכונה אופנתית מאוד של לוס אנג'לס. כל אחת היא טיפוס שונה, עם גישה שונה לזוגיות וליחסים.

הסדרה הבולטת מבין החיקויים שהגיעו להצלחה היא 'הפמליה', שמהרגע הראשון נתפשה על ידי צופים ומבקרים כגרסה גברית ל'סקס והעיר', וכיום נחשבת לאחת ההצלחות המסחריות הגדולות של רשת HBO. במרכז הסדרה קבוצת גברים צעירים ויפים, ללא בעיות כלכליות קשות, המתעסקים רוב היום בבילויים וברדיפת נשים. לא תאמינו, אבל כל אחד מהם מייצג סוג אחר של גבריות, כל אחד יוצר הזדהות עם חתך אחר של הצופים.

גם 'עקרות בית נואשות' הושוותה עם עלייתה לאוויר ל'סקס והעיר הגדולה', אם כי יש בה מרכיבים שונים. וכאן נכנסת התקשורת לתמונה. מרוב רצון למצוא דרך פשוטה ובהירה לקטלג סדרות חדשות, יוצא שגם סדרות שלא דומות כל כך לסדרה המקורית, מקבלות כינויים כמו 'סקס והעיר הגדולה לשחורים', 'סקס והעיר הגדולה למבוגרים', או 'סקס והעיר הגדולה בכפר'. אפילו סדרה כמו 'בנות הזהב', קומדיית מצבים מהדור הישן, על ארבע סבתות חביבות, קיבלה בעיתונות האמריקאית השוואות ל'סקס והעיר הגדולה'.

ואם קיוויתם שההשוואות ילכו וייעלמו עם הזמן, אז השבוע פורסם כי בנות 'סקס והעיר הגדולה' הגיעו להסכם לקראת הפקת סרט קולנוע, שיתחיל מהנקודה שבה הסתיים הפרק האחרון בסדרה. הסרט יחשוף את מערכת היחסים של קארי עם מיסטר ביג ויעקוב אחר מעלליהן של סמנטה, שרלוט ומירנדה. במידה ואכן יופק סרט כזה, ואם הוא יזכה להצלחה דומה לזו של הסדרה, אל תתפלאו אם בשנים הבאות נראה על מסכי הקולנוע עוד ועוד קומדיות דרמטיות הסובבות סביב ארבע דמויות בנות אותו המין, והגישות השונות שלהן לבני המין השני. סקס, אהבה וזוגיות, מסתבר, אלה ההבטחות הגדולות ביותר בטלוויזיה ובקולנוע. "