בג"ץ: תוואי גדר ההפרדה באזור ירושלים - חוקי

הרכב מיוחד של תשעה שופטי בג"ץ, בראשותו של הנשיא בדימוס אהרן ברק, קבע היום (א') כי תוואי גדר ההפרדה במרחב ביר נבאללה שמצפון לירושלים הוא חוקי ובכך דחה חמש עתירות שהוגשו בעניין.

במסגרת התוכנית להקמת גדר ההפרדה, הוחלט על תוואי עוטף ירושלים, שנועד למנוע חדירת מחבלים לעיר. הקמת הגדר, כך הוחלט, תיעשה בשני שלבים: בשלב הראשון יוקם קטע שיחצוץ בין גבעת זאב לרמאללה, ובשלב השני קטע שיחצוץ בין בית לחם לירושלים.

אלא שהתוואי המוצע עורר את התנגדותם של גורמים רבים, מאחר ש-5 הכפרים שבמרחב ביר נבאלה לא ייכללו בצד הישראלי של הגדר ובצד הפלשתיני יישארו כ-11,500 תושבים בכפרי המרחב, כאשר חלק לא מבוטל מהם נושאי תעודת זהות ישראלית.

בפסק הדין כתב הנשיא בדימוס, אהרון ברק כי "על המפקד הצבאי לאזן בין השיקולים השונים המתנגשים זה בזה. הגנה מירבית על הביטחון עשויה להיות כרוכה בפגיעה בלתי מידתית של התושבים הפלסטינים, והימנעות מפגיעה בתושבים פלסטינים עשויה להעמיד את הביטחון בסכנה של ממש. פתרונה של התנגשות זו אינו בהכל או לא כלום. הפיתרון הוא באיזון ראוי בין האינטרסים המתנגשים".

ברק קיבל את טענת המדינה, כי נעשה מאמץ רב לתכנן את תוואי הגדר באופן שיצמצם ככל שניתן את הפגיעה בתושבי מרחב ביר נבאללה, וקבע כי "הפגיעה בשימוש במקרקעין הנגרמת על ידי תוואי הגדר בכללותו, עומדת בתנאי המידתיות שכן חלקו הגדול מוקם בצמוד ולאורך כבישים, ואינו כרוך בפגיעה בקרקעות פרטיות".