השפעת שיפוץ דירה על שווייה: שאלה של גיאוגרפיה

האם שווה להשקיע רבבות שקלים בשיפוץ הדירה או הבניין, רק כדי שערך הנכס יעלה ונקבל תמורה כפולה בעת מכירת הבניין? לדברי רן וירניק, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מדובר באחת השאלות השכיחות ביותר שנשאלים השמאים. לדבריו, "התשובה ההוגנת לשאלה זו אינה נחלקת לשחור ולבן".

בלשכת השמאים מציינים, כי בוודאי שאם מדובר ברב קומות ותיק, הממוקם במיקום מבוקש דוגמת צפון תל-אביב, גבעתיים או רעננה, אשר משקיעים ב"מתיחת פנים" כוללת שלו - שיפוץ לובי, ציפוי שיש, הוספת מרפסות, שדרוג חדר מדרגות וכן בשיפוץ הדירות עצמן, תהיה לבעל הנכס עלות-תועלת משמעותית מאוד, עד כדי יחס של 1:5 על הכסף. לדברי וירניק, על השקעה של 20 אלף שקל, הוא עשוי להוסיף לערך הנכס שלו 100 אלף שקל ואף יותר, בנוסף על שדרוג איכות המגורים שלו ואיכות חייו.

לעומת זאת, הוא מדגיש, אם ניקח בניין טיפוסי במיקום ממוצע בעיר ממוצעת, דוגמת נתניה או ראשון לציון, לשיפוץ יהיו בראש וראשונה שתי תועלות - האחת, הוא יעניק לדיירים איכות חיים טובה יותר, והשנייה, מכירה עתידית של דירה משופצת בבניין שעבר "מתיחת פנים" תהיה קלה יותר, זאת למרות שהמחיר שיתקבל לא בהכרח ישקף את עלות השיפוץ.

"במילים אחרות", קובע וירניק, "למיקום הבניין ולערך הקרקע באותו אזור ישנה משמעות דרמטית ביותר לגבי התועלות הכלכליות של המשפץ. כשמאי מקרקעין חובתנו, אם כן, להסתכל במקרה זה בראש וראשונה לא על הקנקן, כלומר הבניין עצמו, אלא דווקא על המיקום והסביבה, בבואנו לייעץ ללקוח על מנת שיחליט האם כדאי לו כלכלית לשפץ את הדירה או לא".