פייזר הפסיקה פיתוח תרופה להעלאת הכולסטרול ה"טוב" בשל מקרי מוות

פייזר קיוותה ש-torcetrapib תחליף את ליפיטור, תרופתה הנמכרת ביותר, שהפטנט עליה יפוג ב-2010

יצרנית התרופות הגדולה בעולם, החברה האמריקנית פייזר, הפסיקה את פיתוחה של תרופה בשם torcetrapib להעלאת רמת הכולסטרול ה"טוב" בדם (HDL), שנמנתה עם החשובות בתרופות החדשות שמפתחת החברה. הפיתוח הופסק לאחר שמטופלים נוספים נפטרו במהלכו של ניסוי קליני נרחב.

מקרי המוות הבלתי צפויים התגלו אתמול (שבת) במהלך בדיקה שערך צוות מומחים עצמאיים, שבחן את הנתונים האחרונים בניסוי, שהקיף 15,000 מטופלים.

מחצית מהמשתתפים בניסוי, שהיה מתוכנן להימשך שלוש שנים נוספות, נטלו במקביל גם torcetrapib וגם ליפיטור. המחצית השניה נטלה ליפיטור בלבד. פייזר הודיעה ש-82 מטופלים שנטלו שילוב של torcetrapib וליפיטור נפטרו, לעומת 51 מטופלים שנטלו ליפיטור בלבד. פייזר ציינה שממצאי המחקר אינם מעוררים ספק כלשהו לגבי בטיחותו ויעילותו של הליפיטור.

פייזר הודיעה שהיא מפסיקה את כל הניסויים הקליניים ב-torcetrapib, ומבטלת את תוכניתה להביא את התרופה לשוק, וזאת מתוך דאגה לשלום המטופלים. פייזר קיוותה ש-torcetrapib יחליף את ליפיטור, התרופה הנמכרת ביותר של פייזר, שאשתקד הסתכמו הכנסותיה ב-12.19 מיליארד דולר. ב-2010 יפוג תוקף הפטנט של ליפיטור.

רופאים ומשקיעים עוקבים בדריכות אחר פיתוח torcetrapib, לנוכח הצלחת התרופה להעלות את רמת הכולסטרול הטוב, HDL, התורם למניעת חסימות בכלי הדם.

עם זאת, התעוררו חששות לגבי בטיחות השימוש בתרופה החדשה, מכיוון שהיא נוטה ככל הנראה להעלות את לחץ הדם במקביל להעלאת רמת הכולסטרול הטוב.