הפרסום הבוקר על המכרז לסניפי אוצר החייל בבסיסי צה"ל - "ביצה שלא נולדה"

במשרד הביטחון דנו בהשכרת 14 הסניפים, אך הוחלט כי המכרז הנדל"ני יוצמד למכרז הלוואות למשרתי הקבע ב-2008

"ביצה שלא נולדה" - מגדירים במערכת הבנקאית את הידיעות בדבר מכרז משרד הביטחון להשכרת 14 סניפי בנק אוצר החייל שנמצאים בבסיסי צה"ל. "לא קיבלנו הודעה ממשרד הביטחון על יציאה למכרז, ולמיטב ידיעתי מכרז כזה אינו צפוי לפני 2008", אמר ל"גלובס" מנכ"ל בנק אוצר החייל, ישראל טראו.

ל"גלובס" נודע כי בניגוד לפרסומים בתקשורת, במשרד הביטחון אכן דנו בנושא היציאה למכרז נדל"ני, אך הנושא אינו רלוונטי כעת. משרד הביטחון צפוי להצמיד את המכרז הנדל"ני למכרז הלוואות מדינה מסובסדות למשרתי הקבע, שאמור להתפרסם בראשית שנת 2008. במכרז הקודם זכה בנק אוצר החייל ותוקפו מסתיים בדצמבר 2008.

על-פי החוזה בין בנק אוצר החייל למשרד הביטחון, משכיר המשרד לבנק אוצר החייל נדל"ן בתוך מחנות צה"ל שבהם ממוקמים 14 סניפים, ביניהם בצריפין, הקריה, רמון, נבטים, רמת דוד ו-8200. מדצמבר 2006 רשאי משרד הביטחון להוציא את הנדל"ן, בהתראה של חצי שנה, למכרז על דמי השכירות. כיום משלם בנק אוצר החייל למשרד הביטחון חצי מיליון שקל בשנה עבור כל הסניפים, ממוצע של 700 דולר לסניף בחודש.

אם וכאשר יתקיים מכרז להשכרת הסניפים, ובנק אוצר החייל לא יזכה בו - עלול הבנק לספוג מכה עסקית, שכן סניפים אלה מטפלים במשרתי הקבע שהם גרעין הליבה של לקוחות הבנק. לאוצר החייל אמנם 32 סניפים נוספים, אך מיקומם הייחודי של סניפים בתוך מחנות צה"ל הוא יתרון. מבחינת צה"ל הסניפים אינם נכס נדל"ני לכל מטרה, שיושכר למרבה במחיר, אלא נכס שייעודו הבלעדי הוא פתיחת סניפי בנק לרווחת משרתי הקבע.

לפי הערכות, סבירות שבנק אחר ישכור את הסניפים ממשרד הביטחון נמוכה מאוד. זכייה של בנק אחר שאינו אוצר החייל, תחייב את הבנק לפתוח 14 סניפים חדשים. עלות הפתיחה, העסקת כוח האדם הנדרש, בניית תשתיות ומחשוב תסתכם בעשרות מיליוני שקלים. הבנקים האטו מאוד בשנים האחרונות את קצב פתיחת הסניפים, שעומד על שניים-שלושה סניפים בשנה. לכן העריך בכיר במערכת הבנקאית כי לא סביר שבנק יפתח בבת אחת 14 סניפים כדי לשרת באופן בלעדי רק את אוכלוסיית משרתי הקבע.

השליטה בבנק אוצר החייל נרכשה בידי הבנק הבינלאומי לפני מספר חודשים תמורת 703 מיליון שקל, שווי שיא המשקף מכפיל הון של 1.8. בנק הפועלים נאלץ למכור את השליטה בבנק אוצר החייל כדי לקיים החלטת ממשלה משנת 1993, ולאחר שלוש הארכות שניתנו לו.