לא תמיד יש מכונית בסביבה

זוג הרוכש את דירת חלומותיו לא טורח בדרך כלל לברר האם אוטובוס מגיע לשכונה, או האם יש תחנת רכבת בקרבת מקום. כך לפחות עולה מבדיקה שערכה לשכת שמאי המקרקעין. רק לאחר שהעיסקה כבר נחתמה, הם נזכרים להתחיל לבדוק ולברר כיצד בדיוק יגיעו הילדים או ההורים אל בית הספר, אל הקניון ואל העבודה בבוקר, כשהאוטו המשפחתי נמצא בדיוק במוסך או כאשר מכל סיבה אחרת הוא אינו בנמצא.

לדברי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, רן וירניק, הרוכשים מתמקדים בתוכנית הדירה, גודלה, המפרט הטכני והמחיר. "כל מה שקשור לנגישות, הם נזכרים לבדוק אחר כך, כשמאוחר מידי, ואז הילדים צריכים לכתת את רגליהם לבית הספר רגלית, ואולי גם לחצות בדרך כבישים וצמתים מסוכנים".

יחד עם זאת, מלבד ההשפעה הברורה על איכות החיים של הדיירים, מנתוני מחלקת המחקר של לשכת שמאי המקרקעין מתברר, כי לנגישות יש משמעות קריטית גם לגבי מחיר הנכס. וירניק מביא לדוגמה שתי דירות בנות 4 חדרים זהות לחלוטין, בעיר פרברית מובהקת דוגמת ראשון לציון, קרית אונו, או כפר סבא. דירה אחת זכתה בנגישות תחבורתית טובה, בעוד הדירה השנייה מרוחקת מתחנת אוטובוס, רכבת או יציאה לכביש עורקי המוביל למקום העבודה בעיר הגדולה.

פערי המחירים בין שתי הדירות יהיו בממוצע כ-10 אחוזים לטובת הדירה בעלת הנגישות הטובה, ובמקרים מסוימים יעלה הפער ל-15 אחוזים בקירוב, כלומר פער של רבבות דולרים רק בגלל הסמיכות (וכמובן לא סמיכות גדולה מידי) אל התחבורה הציבורית הנוחה.

האם זה אומר שכדאי מראש לוותר על רכישת דירה המרוחקת מתחנת אוטובוס או מרכבת? לא בהכרח, מדגיש וירניק. לדבריו, כדאי תמיד לבדוק עם הרשות המקומית מה התוכניות באותו אזור. לעיתים קרובות שווה להמתין שנה-שנתיים, בהן נהיה מודעים לקושי להתנייד מחוץ לשכונה ללא רכב, אבל בינתיים לרכוש את דירת החלומות במחיר אטרקטיבי. "מניסיוננו", אומר וירניק, "לא יזיק לערוך 'ועידה' משפחתי בטרם רכישת הדירה, ולפרוט לפרוטות את כל הצרכים העתידיים. שווה להקדיש לכך ערב. זה יכול לחסוך הרבה אי נחת בעתיד".