בועה? 2007 צפויה להיות שנת שיא בנדל"ן בניו-יורק - ההוצאה צפויה לעלות על 21 מיליארד דולר

הדגש יהיה על בניית מגדלי מגורים ותשתיות ציבוריות ולא בנייני מגורים כמו בעבר

אם ברוב חלקי ארה"ב סופדים לשנים השמנות של ענף הנדל"ן, שנעלמו יחד עם הריביות הנמוכות על המשכנתאות, בעיר ניו-יורק מצטערים רק על דבר אחד: שהיצע המגרשים הפנויים במנהטן אינו מדביק את הביקושים למגדלי משרדים ומגורים נוספים.

מומחי נדל"ן, שמצוטטים בעיתון "ניו-יורק סאן", סבורים ש-2007 תשבור את שיא ההוצאות לבנייה בניו-יורק שנרשם ב-2006, ועמד על 21 מיליארד דולר. אבל מנועי הצמיחה של הפעילות החדשה בתחום הנדל"ן במנהטן לא יהיו עוד בתי דירות, כפי שהיה עד עתה, אלא פרויקטים של בנייני משרדים והשקעות ציבוריות חסרות תקדים לפיתוח תשתיות ומערכות תחבורה. לדברי ה"ניו-יורק סאן", זה יהיה השלב הבא של הגאות בבנייה בניו-יורק, שהתפתחה בזכות שיעורי ריבית נמוכים, כלכלה בריאה, קיצוצים בשיעורי המס ושינויים בתקנות של ייעודי בנייה. כבר עכשיו משנה הגאות הזו את קו הרקיע של העיר, ואופיין של שכונות שלמות בכל חלקי ניו-יורק משתנה. המתנגדים לתנופת הבנייה טוענים, כי אופיים של אזורים מסוימים כבר נפגע, וכי רשויות הרישוי והפיקוח העירוניות פשוט אינן ערוכות לטפל בגאות הנדל"נית.

סגן ראש העיר ניו-יורק לענייני פיתוח כלכלי, דניאל דוקטורוף, טוען כי ההוצאות על הבנייה בניו-יורק גדלו, על-פי הערכה, בכ-5% ב-2006. הוא צופה שמגמה זו תימשך גם ב-2007, 2008 ו-2009. "הצמיחה הזו מקיפה את כל תחומי ענף הנדל"ן, בכל חלקי ניו-יורק. בדיוק עכשיו הצמיחה הזו מתחילה לתפוס תאוצה", הוסיף.

על-פי נתוני מרכז רישום האוכלוסין בארה"ב, ניתנו ב-2006 היתרי בנייה ל-31,600 יחידות דיור בבעלות פרטית בניו-יורק, יותר מפי שלושה ממספר ההיתרים שניתנו לפני עשר שנים. דוקטורוף מעריך, שב-2007 יתייצב שוק הפיתוח של בתי המגורים בניו-יורק. עם זאת, הוא אינו צופה שבענף הנדל"ן בעיר תורגש ירידה כמו זו שנרשמה במקומות אחרים בארה"ב. "שיעור הפרויקטים המסחריים ועבודות התשתית הציבוריות גדול עכשיו קצת יותר בהשוואה לעבר, ואילו שיעור העבודות על בתי מגורים צומצם מעט בתוך המכלול של עבודות הבניין בניו-יורק", הוסיף.

לטענתו, ההשקעות בתחום העבודות הציבוריות בעיר יכשירו את הקרקע להגדלת ההשקעות במגזר הפרטי. עם זאת, בעיתון נטען כי כנראה שבשלב זה המגזר הפרטי לא זקוק לעידוד, שכן עבודות הפיתוח של פרויקטים פרטיים נעשות בקצב מסחרר, וכמה מהמבנים הפרטיים הגדולים ביותר בניו-יורק צמחו בתוך פחות משנה.

כך, למשל, האתר בפינת הרחובות ווסט וצ'יימברס, בדרום מנהטן, בלב האזור הפיננסי, נראה רדום בחודשים הראשונים של 2006. בינואר 2007 עומדים היזמים, ג'ק רזניק ובניו, לפתוח לדיירים את מגדל הזכוכית והפלדה בן 30 הקומות, שהוקם במקום. 85% מהיחידות במגדל נמכרו במחיר של כ-13,000 דולר למ"ר. דניס בריידי, אחד ממנהלי הפרויקט, אמר כי הוא רווחי ביותר וכי היזמים חשבו שיוכלו להרוויח גם במחיר של 10,000 דולר למ"ר. עם זאת, הוא ציין, כי בתנאי השוק הנוכחיים אין ודאות שהפרויקט היה מצליח להתרומם, בגלל המחירים הגבוהים של הקרקעות והעבודה.

לעומתו, אמר ל"סאן" ריצ'ארד אנדרסון, נשיא בילדינג קונגרס, ארגון גג של קבלנים, כי הביקושים לעיר ניו-יורק נמצאים כעת בשיא. לדבריו, הביקושים לנדל"ן בניו-יורק חזקים יותר מביקושים לנדל"ן בכל עיר אחרת. לואיס קולטי, נשיא ארגון המעסיקים בענפי הבנייה, אמר כי לרוב הקבלנים שהוא מייצג יש כבר פרויקטים בני שנתיים או שלוש שנים. לדבריו, זוהי התקופה העמוסה ביותר ב-25 שנותיו בענף. מאחר שבין הפרויקטים בניו-יורק יש יותר עבודות תשתית, שנשענות על מימון ציבורי, יש לצפות שכספי יזמים פרטיים יחלו לזרום בעקבות כספי משלם המיסים. "זו תחילתה של אחת מתקופות הגאות הגדולות והממושכות ביותר בענף הנדל"ן בניו-יורק", אמר קולטי. "רוב האיגודים המקצועיים דיווחו לי שהם נמצאים בתעסוקה כמעט מלאה. באביב אפשר יהיה לראות תאוצה נוספת כשפרויקטים נוספים ייצאו לדרך".