חוקר בכיר ברשות המסים: "לא איפשרו לי לחקור דמויות פוליטיות"

ביחידה הארצית לחקירות הונאה הצטבר בשנים האחרונות מידע על חשדות לשחיתות ולמשוא פנים בחקירות של אגף מכס ומע"מ

ביחידה הארצית לחקירות הונאה הצטבר בשנים האחרונות מידע על חשדות לשחיתות ולמשוא פנים בחקירות של אגף מכס ומע"מ. מדובר בתקופה שבה עמד איתן רוב בראש האגף (לפני שהוצב בראש רשות המיסים, כאשר זו אוחדה לפני כשנתיים), ובראש מחוז ת"א של מכס ומע"מ עמדו מקורבים לליכוד, ראש המחוז רפי עמיאל וראש מדור חקירות שמואל גונן.

המידע הצטבר במשטרה ובפרקליטות בין השאר בגלל פעילותו של חוקר ואיש מודיעין בכיר, רפי רותם, שהתריע על מעורבות של גורמי פשיעה במחלקת החקירות של מכס ומע"מ. הממונים על רותם קיצצו בסמכויותיו, הוא התלונן נגדם במשטרה, אולם החקירה הסתיימה בהיעדר ראיות ואשמה.

במקביל נפתחו מספר הליכים משפטיים בין רותם לבין הנהלת המכס ובעלי תפקידים בכירים במכס, הליכים שבהם נמסרו עדויות רבות על מערכת יחסים עכורה בגופי החקירה של המכס וגם על חקירות בעייתיות.

מרדכי ברכה, חוקר ותיק, כתב מזכר על יחס מיוחד ל"נחקרים פוליטיים", ובעדויות בביהמ"ש אמר: "פרשת גיבור ספורט, זה תיק שאני ניהלתי ובהתפתחות החקירה עלו שמות של שתי דמויות שידוע שהם מקורבים לקשרים פוליטיים למרכז הליכוד, רועי גיל ואיתן אלדר. פניתי לראש המדור תחילה ואמרתי לו - בדרך כלל גם לא התערבו, כי אני חוקר מנוסה - אמרתי לו שצריך להזמין אותם לחקירה כיוון שהם בעלי שליטה, והיה עליהם חשד.

הוא אמר לי שלא צריך. הוא לא אמר לי למה אין צורך להזמין אותם. היתה לי שיחה עם הסגן של עמיאל ועם עמיאל עצמו, שבה העליתי את הנושא, והוא העלה טענה שאני מעכב את התיקים. אמרתי שאני לא יכול למצות את החקירה מבלי לחקור אותם. הוא לא הגיב, לא נתן שום תשובה".

על-פי פרסום ב"ידיעות אחרונות", עופר הירשזון, בנו של שר האוצר, התרים בעבר את גיל ואלדר לטובת אביו, אברהם הירשזון, כשהיה עדיין ח"כ וחבר הליכוד.

עוד סיפר ברכה בעדויותיו: "פרשה גדולה הייתה של תיק שהיה מעורב בו ראובן גבריאלי (דודה של הח"כית לשעבר בליכוד ענבל גבריאלי - מ.ל). מספר רב של חוקרים עבדו על התיק, אני חלק מהם. לא זומנו נחקרים פוליטיים לחקירה, היו לדעתי צריכים להיות מוזמנים. את ההוראה לא להזמין אותם אני מניח שהוא רפי עמיאל. הייתה התמרמרות מצד החוקרים שניהלו את התיק, שלא הבינו מדוע לא מתבצעות חקירות.

"קיבלנו סיוע ממשטרת ישראל. הייתי אמור להיות מצוות לצו חיפוש וידעתי שיש צו מהחוקרים. בשלב מסוים התברר שניתנה הוראה מהממונה, שאמר לחוקרים לא לבצע את החיפוש למרות צו בית המשפט. ניתנה גם הוראה להניח לגבריאלי לעזוב את הארץ ללא חקירה, ושכשהוא יחזור מחו"ל לזמן אותו לחקירה. זאת בזמן שהחשוד השני נמצא במעצר, וזה נראה לי לא תקין".