העליון: שטחים בשמורות טבע שעברו פיתוח יחויבו בארנונה גבוהה יותר

ישלמו ארנונה לפי סיווג של "קרקע תפוסה", הגבוה בהרבה מסיווג של גנים לאומיים ושמורות טבע

כל השטחים בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע שעברו פיתוח (גינון, בנייה וכדומה) ישלמו ארנונה לפי סיווג של "קרקע תפוסה" ולא סיווג של גנים לאומיים ושמורות טבע. שיעור הארנונה בסיווג של גנים לאומים ושמורות טבע נמוך בהרבה מסיווג "קרקע תפוסה".

כך קבע בית המשפט העליון בפסק דין שאישר החלטה של בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר-שבע, שקיבל את עמדת ועדת הערר.

פסק הדין מתייחס למצפה התת ימי ים סוף באילת. השטח מוכרז כשמורת טבע, אלא שעל השטח עצמו נבנו אקוואריום בריכות, מקומות להאכלה וליטוף של חיות ים שונות, מסעדות, מרכזי קניות ועוד.

מנהל הארנונה בעיריית אילת הטיל ארנונה על כל שטח המצפה, מלבד שטחים של חניה ודרכי גישה, בהתאם לסיווג של "קרקע תפוסה". המצפה עירער על ההחלטה בפני ועדת הערר וזו קיבלה את טענותיו באופן חלקי וקבעה כי הסיווג של קרקע תפוסה יישאר רק לגבי השטחים שעברו פיתוח, ואילו שטחים שלא עברו פיתוח, כגון רצועת החוף, יסווגו כקרקע בגנים לאומיים ושמורות טבע.

שופטת העליון, מרים נאור, דחתה את בקשת המצפה לערעור, לאחר שקבעה כי לפי ההלכה הפסוקה יש לסווג את הנכס בהתאם לשימוש שנעשה בו. לדבריה, כאשר מדובר במתקן רב תכליתי בעל שימושים מגוונים ש ניתן להפריד בין חלקיו השונים, ייעשה הסיווג לפי השימוש והתכלית של כל חלק בנפרד. (בר"ם 5557/06).