הערכות: אשכנזי וקפלינסקי יתקשו לשתף פעולה ביניהם

ראש הממשלה, אהוד אולמרט ושר הביטחון, עמיר פרץ, אמורים להיפגש הערב (ב') ולסכם במשותף על מינויו של מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') גבי אשכנזי לתפקיד הרמטכ"ל, במקומו של הרמטכ"ל המתפטר, דן חלוץ. פרץ נפגש בצהרים עם סגן הרמטכ"ל, אלוף משה קפלינסקי והציע לו, בעקבות הודעתו על הסרת מועמדותו לתפקיד הרמטכ"ל, שלא לפרוש מצה"ל ולהישאר בתפקידו. במכתב ששלח לשר הביטחון, טען קפלינסקי, כי יש להמתין עם מינוי הרמטכ"ל עד לאחר פרסום דו"ח ועדת וינוגרד.

ההליך המהיר של מינוי אשכנזי לרמטכ"ל ה-19 של צה"ל התאפשר בעיקר בגלל התמיכה הגדולה לה זכתה מועמדותו, בהתייעצויות שהתקיימו בשני צירים מקבילים, הן ע"י פרץ והן ע"י אולמרט. מאז הודעת חלוץ על החלטתו להתפטר, קיימו ראש הממשלה ושר הביטחון מרתון של התייעצויות.

למרות שהם הטילו מסך של חשאיות על השיחות שקיימו, עולה, כי הרוב היו תמימי דעים, כי שני המועמדים האלופים אשכנזי וקפלינסקי ראויים לכהונת רמטכ"ל. עם זאת, אשכנזי נחשב כמועמד מועדף, הן בגלל ניסיונו כאלוף פיקוד צפון וכסגן רמטכ"ל ובעיקר, כמי שאינו מעורב באירועי המלחמה.

במכתבו לפרץ, כתב קפלינסקי, בין השאר, כי "ועדת וינוגרד באה לבדוק בין יתר הנושאים גם את תפקודי בעת המלחמה.הוועדה עדיין יושבת על המדוכה ואין איש יודע מה יהיו המסקנות לגבי הגדרת תפקידי וסמכויותי, השפעתי על הלחימה ואופן ביצוע תפקידי במהלכה".

"לנוכח העובדה, כי הוועדה הודיעה שבכוונתה לבדוק את ההתנהלות בשש השנים שקדמו למלחמה, אין איש יודע מה תקבע הוועדה ומה ייכתב בדו"ח הביניים שלה", הוא ציין עוד במכתבו, תוך שהוא רומז בעקיפין על תפקידים שמילא בעבר יריבו לרמטכ"לות - אשכנזי, כאלוף פיקוד צפון וכסגן הרמטכ"ל.

גורמים ביטחוניים העריכו היום, כי הרמזים במכתבו של קפלינסקי על האחריות שיש כביכול לאשכנזי למה שקרה במלחמה, עלולים להעיב על האפשרות של שיתוף פעולה ביניהם בעתיד ולאחר מינויו כרמטכ"ל יוכל אשכנזי לטעון, כי הוא מעוניין לעבוד עם סגן רמטכ"ל שאין לו ביקורת אישית נגדו.