קבוצת כרמל תחלק דיבידנד של 60 מ' ש' ותתמקד בהשקעות בנדל"ן במזרח אירופה

38 מיליון שקל יחולקו במזומן, ו-21.6 מיליון שקל יחולקו בדרך של חלוקת מניות מ.ט.י, ששווי השוק שלהן 21.6 מיליון שקל, כדיבידנד בעין

קבוצת כרמל שבשליטת ז'אק בר הפתיעה היום את המשקיעים עם הודעה בלתי שגרתית. החברה הודיעה כי בכוונתה לחלק דיבידנד במזומן בהיקף של 38 מיליון שקל, ובנוסף היא מתכוונת לחלק את החזקותיה בחברת מ.ט.י, ששווי השוק שלהן עומד על כ-21 מיליון שקל, כדיבידנד בעין למשקיעים.

על פי הודעתה של קבוצת כרמל יקבלו המשקיעים 0.2 מניות מ.ט.י על כל אחזקה של מניה אחת ב כרמל השקעות, כך שלמעשה כל 5 מניות בכרמל יזכו את המשקיעים במניה אחת של מ.ט.י. בסך הכול יקבלו המשקיעים לידיהם 4.6 שקל במזומן לכל מניה של כרמל השקעות, בתוספת 2.6 שקל למניה בגין חלוקת הדיבידנד בעין. בשורה התחתונה עומדים המשקיעים בקבוצת כרמל לקבל לידיהם 7.2 שקל למניה.

זה המקום לציין כי האחזקה של קבוצת כרמל במ.ט.י נרכשה רק בחודש יולי האחרון וסווגה כהשקעה לטווח ארוך, אך כנראה שההשקעה לטווח ארוך הפכה להשקעה לטווח קצר מאוד, והיא תועבר במהרה לבעלי המניות שלה, לאחר שחלוקת המניות כדיבידנד בעין תאושר סופית. האחזקה במ.ט.י בשיעור של 14.5% נרכשה בעלות של 14.7 מיליון שקל, ששוויין בשוק כיום עומד כאמור על 21 מיליון שקל, והוא מגלם רווח הון של כ-6 מיליון שקלים לכרמל.

חלוקת הדיבידנד בכרמל תדרוש את אישור של בית המשפט, שכן החברה אינה עומדת במבחן חלוקת הרווח. חברה ציבורית יכולה לחלק דיבידנד מרווחיה הצבורים לאורך השנים, רק אם הם נצברים בסעיף העודפים במאזן.

במקרה שבו לחברה ישנם מזומנים בקופה, אך יתרת העודפים שלה אינה מאפשרת חלוקתם כדיבידנד, היא נאלצת לפנות לבית המשפט כדי שזה יאשר חלוקה מסוג זה. בבית המשפט צריכה החברה להוכיח כי חלוקת הדיבידנד אינה מסכנת את נושיה של החברה ולא מערערת את יציבותה הכלכלית, ואת זה תידרש כרמל לעשות כיוון שיתרת הרווחים שלה הראויים לחלוקה עומדים על 1.5 מיליון שקל בלבד. אין זו האחזקה הראשונה אותה מממשת קבוצת כרמל בשנה האחרונה.

באפריל 2006 מכרה החברה את אחזקותיה באמריקן מדיקל סנטר לאסותא מרכזים רפואיים תמורת 12 מיליון שקל, ומכירה זו ייצרה לכרמל רווח הון של 5 מיליון שקל. יומיים מאוחר יותר דיווחה החברה על רכישת 9 דונמים ברומניה לפרויקט בנייה למגורים תמורת 1.8 מיליון אירו.

ביוני 2006 רכשה החברה קרקע נוספת בהיקף של 32 דונם, גם היא בבוקרשט שברומניה, תמורת 2.4 מיליון אירו, וגם כאן צפויה החברה להקים פרויקט מגורים. לצורך פעילותה ברומניה מקימה החברה בימים אלו גם נציגות שם. כל הפרויקטים בהם מעורבת החברה מיועדים למעמד הבינוני-עליון ברומניה. על פי ההערכות דירות למעמד הבינוני-העליון נמכרות כיום בשוק במחיר של כ-100,000 דולר לדירה, כך שלמעשה מעורבת קבוצת כרמל בפרויקטים ברומניה בהיקף של 130 מיליון אירו.

מהלך חלוקת הדיבידנד בכרמל נועד למעשה לנקות את החברה מפעילותיה הקודמות, לחלק את הרווחים שצברה בגינן ולהתחיל מההתחלה. הנהנה העיקרי מחלוקת הדיבידנד הוא בעל השליטה בה ז'אק בר, שמחזיק בכ-90% מהון המניות של הקבוצה, ועשוי לשלשל לכיסו (במזומן או במניות), סכום של כ-54 מיליון שקל.

המהלך הבא של החברה, אם לשפוט על פי תוכניותיה להפוך לחברת נדל"ן, יתמקד כנראה בשוק ההון ובמערכת הבנקאית לצורך גיוס הון, או קבלת אשראי בנקאי לשם מימוש תוכניות ההתרחבות שלה בתחום הנדל"ן, שכן את מרבית יתרות המזומן של החברה היא מחלקת כדיבידנד לבעלי המניות שלה (בעיקר לבעל השליטה בה). "