פרץ הכריע: רפאל תייצר את המערכת ליירוט רקטות קאסם וקטיושות קצרות טווח

(עדכון) - גורמים בלשכת אולמרט: החלטת פרץ היא משום המלצה בלבד; ההחלטה הסופית בנושא תיפול רק בתום התייעצויות

שר הביטחון עמיר פרץ החליט אתמול (חמישי) כי חברת רפאל (רשות פיתוח אמצעי לחימה) בע"מ תייצר את המערכת ליירוט רקטות קצרות טווח מסוג קאסם וקטיושות.

החלטת שר הביטחון טעונה עדיין אישור של ראש הממשלה אהוד אולמרט.

היום אמרו גורמים בכירים בלשכת ראש הממשלה, כי החלטת שר הביטחון היא משום המלצה בלבד, וההחלטה הסופית בנושא תיפול רק לאחר שראש הממשלה יקיים ביום ראשון התייעצויות בנושא ויערך דיון בעניין בקבינט הביטחוני.

בלשכת שר הביטחון מציינים בתגובה, כי מדובר בהחלטה מקצועית שקיבל פרץ לאחר התייעצות עם צוות מומחים מהשורה הראשונה ולא מדובר בהחלטה פוליטית.

"כיפת ברזל" נגד הרקטות

המערכת "כיפת ברזל" תעניק על פי התכנית מענה לרקטות קצרות טווח למרחק של כמה עשרות ק"מ.

בעקבות קבלת החלטה זו נידחו כל ההצעות האחרות לפיתוח מערכות ליירוט רקטות קצרות טווח ביניהן: מערכת נשק לייזר מתוצרת נורתרופ גרמן ומערכת "חוצץ" שפיתח דב רביב ואשר נתמכה על ידי התעשייה האווירית.

על פי התכנית שהציגה רפאל עבודות הפיתוח והייצור של מערכת היירוט יימשכו שלש שנים. על פי הערכות עלות הפיתוח של הפרוייקט כ-300 מיליון דולר.

פיתוח מערכת ליירוט רקטות לטווחים קצרים נמשכת בהפסקות מאז שנת 1996. אז הוחלט על פתרון בלעדי של פיתוח מערכת נשק לייזר המיירטת במהירות האור קטיושות.

את המערכת, שפותחה במסגרת פרויקט "נאוטילוס" , הובילה נורתרופ גרמן , מימן בעיקר צבא ארה"ב. לפני כשנה וחצי הופסקו עבודות הפיתוח לאחר שצבא ארה"ב החליט כי המערכת מבוססת על טכנולוגיית לייזר מיושנת.

בעקבות העדר מענה יעיל להפסקת ירי רקטות קאסם על ישובי צפון מערב הנגב, החל משרד הביטחון, עוד לפני מלחמת לבנון השניה לבחון שורה של פתרונות ליירוט רקטות לטווחים קצרים. מנהלת מחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתיות (מפא"ת) במשרד הביטחון בחן שורה של רעיונות והמליץ על המערכת שהציעה רפאל.

אולם חברת נורתרופ גרמן הפעילה לחצים על משרד הביטחון לבחון פעם נוספת את מערכת הלייזר ליירוט רקטות. עיכוב נוסף נגרם בעקבות ירי רקטות הקטיושה על צפון הארץ במהלך מלחמת לבנון השנייה.

זו הזכייה השניה של רפאל בפיתוח מערכת נשק ליירוט רקטות. לפני למעלה משנה כקבלן הראשי לפיתוח מערכת ליירוט רקטות בטווח הבינוני (דוגמת הזלזל) , לטווחים של בין 40-150 ק"מ, בשותפות עם רית'יאון האמריקאית (פרויקט "שרביט זהב").

פרוייקט זה , שעלותו נאמדת בכ-300 מיליון דולר, ממומן בחלקו גם על ידי הקונגרס האמריקאי.