העליון: המדינה תשלם לרשויות המקומיות ארנונה עבור תחנות טיפות חלב

קבע כי החיוב בארנונה הוא פונקציה של "החזקה למעשה בנכס בשל עשיית השימוש בו", ובמקרה זה המדינה היא הגורם המחזיק בתחנות

בית המשפט העליון קבע היום (א'), כי על המדינה לשלם ארנונה עבור תחנות טיפות החלב לכל הרשויות המקומיות שבהן ממוקמות התחנות. בכך דחו השופטים אסתר חיות, אליעזר ריבלין ומרים נאור ערעור שהגישה המדינה - משרד הבריאות כנגד עיריית ראשל"צ. עיריית ראשל"צ הטילה על המדינה תשלום ארנונה על 16 טיפות החלב הפועלות בתחומה.

טיפות החלב פועלות בדר"כ בשיתוף פעולה בין משרד הבריאות לרשות המקומית. המדינה הגישה תביעה לבית משפט השלום נגד עיריית ראשל"צ בבקשה להצהיר כי לא מוטלת עליה חובת התשלום בארנונה. בית משפט השלום קבע כי על המדינה לשלם כ-911 אלף שקל עבור השנים 1998-1995. בית המשפט המחוזי דחה את ערעור המדינה וקבע כי הזיקה הקרובה ביותר לנכס שבו פועלת טיפת החלב היא של המדינה.

העליון קבע, כי החיוב בארנונה הוא בראש ובראשונה פונקציה של "החזקה למעשה בנכס בשל עשיית השימוש בו". במקרה זה, נקבע, המדינה היא המחויבת על-פי החוק לספק את שירותי הבריאות הניתנים בתחנות, והיא הגורם המחזיק בתחנות לצורך מתן השירותים הללו.

מאידך, מציין העליון, העירייה - שלה אינטרס מובהק במתן שירותי הבריאות לתושביה - מעמידה את מבני התחנות שבבעלותה לרשות המדינה, והיא גם משתתפת במימון התפעול ובתחזוקה השוטפת שלהם. ואולם, מבהיר העליון השתתפות זו היא פעילות תומכת הנילוות לפעילות המרכזית של המדינה בתחנות, שהיא מתן שירותי בריאות, ולכן המדינה היא בעלת הזיקה הרלוונטית הקרובה ביותר לתחנות.

השופטים ציינו כי פסק הדין עלול להיות נטל משמעותי מבחינה תקציבית על המדינה, אך יש להניח, כי אם שיעור הארנונה המופחת החל על המדינה לא יהיה בו מענה מספיק, ייתכן שיהיה צורך בהסדר סטטוטורי מתאים. (רע"א 9813/03).