גורמים במערכת הביטחון מאשרים כי "כיפת הברזל" לא תוכל לסגור את השמים הרמטית

עלות טיל ליירוט רקטת קסאם תהיה 30-40 אלף דולר, לעומת עלות של 100 דולר של טיל קסאם

עלות טיל ליירוט רקטת קסאם תהיה 30-40 אלף דולר, לעומת עלות של 100 דולר של טיל קסאם. כך עולה מבדיקת תוצאות המכרז הבינלאומי של מערכת הביטחון לפיתוח וייצור מערכת מבצעית ליירוט רקטות קסאם וקטיושות שבה זכתה מערכת "כיפת ברזל" של חברת רפאל (רשות פיתוח אמצעי לחימה) לטווחים של 2-40 ק"מ.

גורמים במערכת הביטחון אישרו בסוף השבוע כי "כיפת ברזל" אינה מסוגלת לסגור הרמטית את השמים מפני ירי רקטות קסאם. מול מטח של טילי קסאם שישוגרו לעבר ישובים ישראליים תעמוד תמיד הדילמה של עלות מול תועלת.

במערכת הביטחון סבורים כי די ביירוט המטח הראשון של טילי קסאם כדי לאפשר לחיל האוויר לאתר את נקודת השיגור ולטפל במשגרים. פיתוח מערכת היירוט "כיפת ברזל" תימשך 24 חודשים, ועל פי הערכות ראשונות עלות הפיתוח תהיה כ-150-200 מיליון דולר. רפאל זכתה גם בהתמודדות הקודמת ליירוט רקטות וטילים לטווח הבינוני עד 250 ק"מ. עלות שני הפרויקטים - כ-2 מיליארד שקל.

בימים הקרובים יתכנס דירקטוריון רפאל לקבלת נתונים על ביצועי החברה בשנת 2006. נודע, כי לראשונה חצו הכנסות החברה את קו המיליארד דולר.

ההחלטה של שר הביטחון פרץ, לפיה רפאל תייצר את המערכת ליירוט רקטות קצרות טווח, התקבלה בתום דיונים שנמשכו יותר משנה.

מינהלת מחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתיות (מפא"ת) במשרד הביטחון כבר הכריעה בעד המערכת של רפאל, אולם במהלך השנה האחרונה, ובמהלך מלחמת לבנון השניה, הפעילו חברות בארץ ובעולם לחץ על שר הביטחון לבחון מחדש את ההחלטה. בין השאר נבחנו מחדש גם : מערכת נשק לייזר מתוצרת נורתרופ גרמן, מערכת "חוצץ" שפיתח דב רביב ושנתמכה על-ידי התעשייה האווירית. לוקהיד מרטין הציעה תותח מהיר כמענה ליירוט קסאם.

פיתוח טילים ליירוט רקטות קסאם וקטיושות לטווחים הקצרים נועדו למנוע את המשך ירי הקסאם על ישובי צפון מערב הנגב וירי הקטיושות על צפון הארץ. לפני כשנה הותנע פרויקט "קלע דוד" לפיתוח מערכת נשק ליירוט רקטות וטילים מטווח של 40 ק"מ ועד 250 ק"מ. בפרויקט זה משתתפת גם חברת רית'יאון האמריקנית. זהו פרויקט שחשיבותו האסטרטגית הוכרה גם על ידי הקונגרס האמריקני, שהחליט לממן את מחציתו.

בעבר הכיר הקונגרס גם בנחיצותו של פרויקט ליירוט רקטות לטווחים הקצרים. מאז 1996 השתתף הקונגרס האמריקני במימון משמעותי של פרויקט הפיתוח של מערכת נשק לייזר, המיירטת קטיושות במהירות האור. את המערכת, שפותחה במסגרת פרויקט "נאוטילוס", הובילה נורת'רופ גרמן, מימן בעיקר צבא ארה"ב. לפני כשנה וחצי הופסקו עבודות הפיתוח לאחר שצבא ארה"ב החליט כי המערכת מבוססת על טכנולוגיית לייזר מיושנת.

"כיפת ברזל" שנבחרה בשבוע שעבר ליירוט רקטות קסאם תפותח על בסיס ידע ישראלי בלבד ובמימון ישראלי. חטיבת הטילים של רפאל שתהיה הקבלן הראשי בפרויקט תנצל את הידע שלה בפיתוח טילי אוויר-אוויר. חברת אלתא תספק את מערכת המכ"ם. התעשייה הצבאית (תעש) תספק את המרעומים של טילי היירוט.