הצלחת המכרז המוסדי צפויה להקפיץ תג המחיר של בז"ן חיפה ל-1.7 מיליארד ד' ולהכניסו למעו"ף

(עדכון) - במכרז המוסדי נקבע לבית הזיקוק מחיר של כ-1.28 מיליארד דולר, גבוה בכ-22% ממחיר המינימום * המדינה מכרה כ-44% מהמניות, מחציתן למשקיעים זרים והמחצית השנייה למקומיים * המכרז הציבורי יוקדם ל-19 בפברואר

הצלחה גדולה בשלב המוסדי של הנפקת בית הזיקוק בחיפה. במכרז שננעל לפנות בוקר, וזכה להשתתפות נרחבת מצד משקיעים זרים ומקומיים, נקבע מחיר של כ-1.279 מיליארד דולר לחברה, המשקף פרמיה של כ-22% על מחיר המינימום בו נפתח המכרז - כ-1.04 מיליארד דולר.

המשמעות המיידית שנגזרת מהמכרז המוסדי היא שהמחיר שייקבע לבז"ן חיפה צפוי לעלות מדרגה, בהשוואה לתחזיות המוקדמות לרמה של כ-1.5 מיליארד דולר, ולעמוד סביב 1.7 מיליארד דולר. זאת, בהתבסס על תוספת המחיר של כ-15% לה מחויבים המשקיעים המוסדיים בהתאם למנגנון התאמת המחיר למכרז הציבורי, וכן על פרמיית השליטה שמיוחסת לבית הזיקוק בשיעור של כ-15%.

בכל מקרה, עוד לפני שדנים במכרז הציבורי, ניתן כאמור להכתיר את המכרז המוסדי כהצלחה הן בארץ והן בחו"ל. מקורבים להנפקה ציינו כי פרט לעניין הרב של המשקיעים המקומיים בבית הזיקוק, הזמנות רבות הגיעו מארה"ב (ניו-יורק ובוסטון) ואירופה (בעיקר לונדון, וכן אמסטרדם ומילאנו) - בהתאם למקומות בהן ערכה רשות החברות הממשלתיות את הרוד-שואו טרם ההנפקה.

בסיכום המכרז המוסדי עמדו הביקושים על פי 3.5 מהיקף המניות שהוצע, בסכום של כ-6 מיליארד שקל, ובסך הכל נמכרו כ-44% מהון המניות של בית הזיקוק. זאת, לפי מחיר של 2.702 שקל למניה, המבטיח למדינה תקבולים של כ-562-646 מיליון דולר, בהתאם למחיר הסופי שייקבע במכרז הציבורי.

על פי הערכות כמחצית מהתמורה שנמכרה במכרז המוסדי, קרי 22% מבז"ן, עשו דרכם למשקיעים זרים, ועוד כ-22% למשקיעים מוסדיים ישראלים. בסך הכל השתתפו במכרז כ-181 גופים מוסדיים, כשעל פי ההערכות שניים מהגופים הישראליים שהשתתפו בו הגיעו לאחזקה המקסימלית שהתאפשרה להם, של 4.99% ממניות בית הזיקוק.

מעורבים בהנפקה ציינו עוד כי המשקיעים הזרים שהשתתפו בה התחלקו לארבע קבוצות מרכזיות: משקיעים פיננסים בתחום האנרגיה, משקיעי שווקים מתעוררים, קרנות גלובאליות אמריקניות וקרנות גידור. ככל הנראה חלק מהמשקיעים הזרים, ובמיוחד קרנות הגידור, אהבו מאוד את מבנה ההנפקה שעשוי לייצר להם אפסייד מיידי, לנוכח מאבק השליטה שעשוי להתפתח על בית הזיקוק. מצד השוק המקומי נרשמה גם כן מעורבות ערה של כל הגופים המוסדיים הגדולים בהנפקה, ובראשן חברות הביטוח הגדולות שרכשו כולן, כך נראה, נתחים של אחוזים בודדים בבית הזיקוק במסגרת המכרז המוסדי.

עקב הביקושים הערים להם זכה המכרז החליטה רשות החברות הממשלתיות, שבראשה עומד אייל גבאי מנהל ההנפקה, כי המכרז הציבורי יוקדם ליום שני הבא, ה-19 לפברואר. המשמעות היא שבית הזיקוק יחל להיסחר בבורסה כבר לקראת סוף השבוע הבא, ומשמעות נוספת היא שבקרוב הוא אף יתחיל להיסחר במדד המעו"ף, המרכז את 25 החברות הגדלות בבורסה, לאור תג המחיר שהוצמד לו כבר במכרז המוסדי.

צפי למאבק שליטה

למרות ההצלחה של המכרז המוסדי צריך לזכור שהקרב האמיתי על בז"ן, בו יקחו חלק גם המשקיעים האסטרטגיים, יחל רק ביום שני הבא במכרז הציבורי, כשכבר היום צפויה רשות ני"ע להתיר לפרסום את תשקיף החברה. נזכיר, כי שלושת המועמדים המרכזיים לרכישת השליטה בבית הזיקוק הם לב לבייב, באמצעות קבוצת אפריקה ישראל, סמי ועידן עופר, באמצעות החברה לישראל, וקבוצת המפעלים הפטרוכימיים בשיתוף מאיר שמיר וחברת גלנקור. אלו, יחד עם הציבור כולו, ינסו לרכוש כ-56% ממניות בית הזיקוק שיוצעו במכרז הציבורי, אשר לאחריו תתברר מפת השליטה בחברה.

מחיר המינימום במכרז הציבורי יהיה המחיר שנקבע במכרז המוסדי - כ-2.702 שקל למניה - ועקב מבנה ההנפקה הייחודי לא מן הנמנע שהשליטה בבית הזיקוק לא תיקבע מיד עם סיומה, אלא תתגבש עם תחילת המסחר בבורסה. נציין, כי במידה שאף אחד מהגופים שמעוניינים לרכוש שליטה בבית הזיקוק לא יוכל לייצר גרעין חזק מספיק עם סיום ההנפקה, עשוי להתפתח סביב בית הזיקוק מאבק שליטה. בתרחיש שכזה יוכלו המשקיעים האסטרטגיים לרכוש מהמוסדיים את חבילות המניות שרכשו בבז"ן, ותג המחיר הסופי שייגזר לו צפוי להיות אף גבוה יותר מרף ה-1.7 מיליארד דולר.

אך ההפקה ליוו, פרט לרשות החברות הממשלתיות, גם שורה של גופים מקצועיים נוספים: מנהלי קונסורציום החתמים המקומי - פועלים אי.בי.אי, כלל פיננסים חיתום, לידר הנפקות ואיפקס חיתום; המפיצים הבינלאומיים -J.P. Morgan, Lehman Brothers ו- Merrill Lynch; יועץ ההנפקה - גורן קפיטל; ומשרדי עורכי הדין - חיים סאמט, שטיינמץ, הרינג ושות' ו-Carter Ledyard & Milburn מניו יורק. "