אבוג'ה

פגישה עסקית? חניית ביניים? יעד שאולי לא הייתם בוחרים בו לחופשה? מה כדאי לעשות, לאן ללכת ואיך לגלות בזריזות את העיר > גליה גוטמן

היעד

אבוג'ה, בירת ניגריה, חטפה את התואר מלאגוס (עיר הבירה הקודמת) והוכרזה לבירה רשמית בשנת 1991. צמחו בה מבני עסקים וממשל, ואוכלוסייתה מונה כיום כמיליון תושבים. העיר נבנתה בצורת סהר, על-פי תוכנית אב של האדריכל היפני קנזו טאנגה, כדי להדגיש את זיקתה לאיסלאם. לעומת לאגוס הרעשנית, הצפופה והכאוטית, אבוג'ה היא עיר שקטה ובטוחה למדי, יחסית לאפריקה. ישראלים רבים מגיעים אליה לעשות עסקים, בעיקר בתחומי מיגון ואבטחה, בנייה ותשתיות.

8:00

אם הצלחתם לקום בבוקר, והפגישה שלכם נקבעה לשעות הצהריים, אל תבזבזו רגע וסעו עם הנהג לסיבוב של טבע ונוף אל מחוץ לעיר. נצלו את הדרך לסיבוב היכרות מזורז וממונע עם העיר: המסגד הלאומי המרשים והכנסייה הלאומית ניצבים משני צדי Independence Avenue, וגם לא תוכלו לפספס את Aso Rock, סלע גרניטי שחור החולש על רובע הממשל מגובה של 400 מטרים. עשרים דקות ואתם ב-Zuma Rock, סלע גרניט אדיר אחר. גם אם מדגדג לכם ברגליים, תשכחו מזה. הטיפוס פה הוא עניין לעיזים. פשוט, עוצרים ומסתכלים, וממשיכים למפלי Gurara השוצפים והמרהיבים. הכול ירוק מסביב, וכדאי להכניס לתיק בגד ים, כדי לקפוץ לבריכה שלמרגלות המפל.

14:30

רוצים אוכל ניגרי אמיתי, מתובל וחריף? לכו על מרק פלפלים (Pepper Soup, Obe Ata) עם פלפלים ירוקים, עגבניות מרוסקות, חתיכות בשר או עוף או דגים, שמן דקלים וצ'ילי חריף. ולמה לא תטעמו אורז (Jollof Rice) עם עגבניות, פלפל ירוק, בצל, צ'ילי וחתיכות בשר? שורשים הם מרכיב קולינרי חשוב במטבח הניגרי. Kasava ממש נימוח בפה, ושבבי Yam הם מעדן. קרניבורים מוזמנים להתנסות בסויה (Suya), הגרסה המקומית למנגל של בשר בקר (או עוף) מתובל, הנצלה מעל חבית מפויחת בקרנות רחוב ובמסעדות המקומיות. לסיום מומלץ לנעוץ שיניים בקינוח טרופי עסיסי.

15:30

בא לכם להתערבב קצת עם חוג הסילון המקומי ועם זרים שבאו לעשות עסקים? מגרש הגולף IBB, הסמוך להילטון, הוא המקום לכך. בפארק המילניום, שהמשכו תחום בשני נחלים (מזוהמים למדי), יש כרי דשא וסצנה של צעירים מקומיים.

16:00

שופינג? בכפר האמנים (Art Village) שבהילטון אפשר לרכוש במחירים סבירים בדים יפהפיים, פסלים אפריקאיים, וגם פוחלצים וחפצי אמנות משנהב (אנחנו נגד). בגלל הפקקים, הניג'וסים ובעיות של ביטחון אישי, השווקים המקומיים הם לבעלי עצבים חזקים בלבד. אם הנהג שלכם יתרצה, סעו איתו לWuse Market-, אחד השווקים המרכזיים בעיר, שבו קונים אוכל, אבל גם שולחנות קטנים מעץ, בדים, תכשיטים ופסלים.

17:30

חזרתם למלון נוטפי זיעה? בהילטון יש חדר כושר ובריכה מפוארת, שגם שליט לוב ונשיא סין השתכשכו בה לא מזמן. ברוב בתי המלון יש על שפת הבריכה מזנון נחמד שמציע שתייה וארוחות קלות. בהילטון יש גם ספר מיומן, וגם כמה רופאים פרטיים קבעו פה את מרפאותיהם, והם רגילים לטפל במערביים.

18:00

כדי להרגיע סופית את הגוף והנפש, כמה מן המלונות הגדולים מאובזרים בספא. זה אמנם לא תאילנד, אבל מי אמר שספא אפריקאי זה רע?

19:00

הגעתם בטיסת לופטהאנזה מפרנקפורט, או עם KLM מאמסטרדם. ב-Nnamdi Azikiwe, נמל התעופה החדש (אך לא חדיש), מומלץ ביותר לשכור רכב עם נהג (Car Hire). כך מתניידים כאן הזרים, שנעזרים בנהג לכל גיחה, להחלפת דולרים בנאיירות (Naira, המטבע המקומי) ולקשר יעיל עם הסביבה. קרוב לוודאי שמחכה לכם חדר בטרנסקורפ-הילטון ברובע מייטאמה, או במלון שרתון. גם מלון רוק ויו הוא בחירה טובה. לילה באחד מהם עולה 200 דולר וצפונה, אבל אתם לא רוצים להיזרק תמורת 50 דולר בחדר עם שטיח טחוב ומזגן רועש שבקושי עובד.

20:00

ארוחת ערב. בסיטאר (Sitar) מגישים מאכלים הודיים מצוינים, המטבח האיטלקי של קסאר'ס (Caesar's) טעים ויקר, ובאל באצ'ה (El Bacha) הפופולרית מגישים אוכל לבנוני ברמה בינונית ובמחירים גבוהים. שלוש המסעדות סמוכות מאוד למלון הילטון, שמתהדר מצדו בסינית שווה. גם לאקטימס (Lactimas) לא רחוקה, והמטבח שלה מצטיין בבלנד מערבי-אפריקאי-אוריינטלי.

24:00

לא רוצים לישון, ובקלאב של הילטון מתעדכנים בפיזוזים המקומיים לצלילי מוזיקה שחורה. זה המקום לפגוש הרבה בחורות יפהפיות.

שיחון

How far? > מה העניינים? | Were you de? > איפה היית? | Saalam Aleikum > ברכת השלום של המוסלמים | I Come now now> אני מיד מגיע (בין חצי שעה לחודשיים, לפי זמן ניגריה) | My baby > החברה שלי, המאהבת | Doctor > כל מי שסיים עשר שנות לימוד ומעלה | O'ga > הבוס | Big Boss > מישהו חשוב, כמו הבן של המושל, שיש לו כסף ומרצדס