שירות התעסוקה: לא נפנה יותר מובטלים לחברת "השמירה" בחצי השנה הקרובה

זאת בעקבות פנייה של ארגון "קו לעובד", לפיה המדינה צריכה להימנע מהפניית דורשי עבודה לחברה שצברה תלונות רבות בגין הפרת זכויות עובדים

שירות התעסוקה החליט היום באופן תקדימי, לא להפנות יותר דורשי עבודה אל חברת "השמירה" לפחות בחצי השנה הקרובה. זאת בעקבות פנייה של ארגון "קו לעובד" מחודש יולי בשנה שעברה, לפיה המדינה צריכה להימנע מהפניית דורשי עבודה לחברה שצברה תלונות רבות בגין הפרת זכויות עובדים.

בשירות התעסוקה ערכו לחברה שימוע והתייעצו עם יועצים משפטיים, שבדקו את פסקי הדין הרבים בעניין החברה והכשירו את המהלך משפטית. "רשות ציבורית,, ובכלל זה שירות התעסוקה, איננה רשאית לשתף פעולה עם גורם הפועל בניגוד לחוק", קבע עוזר היועץ המשפטי של השירות, עו"ד דוד משען.

"הדברים אמורים ביתר תוקף בדיני עבודה, בהם מערך חוקי המגן נועד להגן על זכויות עובדים ולא ייתכן שהמדינה תיתן ידה לרמיסת חוקים אלה. בעניין זה אדגיש, למען הסר כל ספק, כי אי עמידת מעסיק בתנאי עבודה להם הוא מחויב על פי הסכם קיבוצי או צו הרחבה, מהווה הפרת חוק לכל דבר ועניין", הוסיף משען בהחלטה ואף קבע נחרצות: "לא ייתכן כי השירות יאלץ דורשי עבודה לעבוד בחברה אשר אינה שומרת על זכיות העובדים".

משען ציין בנימוקיו כי חברת השמירה ניסתה לטעון בכתבי ההגנה שלה במספר תביעות נגדה, כי עובדי החברה ויתרו מרצונם על תשלומי הפנסיה, וכי אילו רצו בתשלום, יכלו לדרוש זאת. משען דחה את הטענות על הסף.

הפנייה הראשונה בעניין אל שירות התעסוקה, הגיעה כבר ב- 2004 על ידי עו"ד אבישי בייניש, ששימש כמנהל לזכויות מובטלים בעמותת מחויבות לשלום וצדק חברתי. חברת השמירה טענה בעקבות הפנייה כי התלונות השונות הן בגדר מחלוקות שגרתיות בין עובד ומעביד וכי החברה שומרת על זכויות עובדיה.

שירות התעסוקה דחה את הפנייה, וקבע כי יש צורך להוכיח כי מדובר בהפרת זכויות שיטתית למרות זאת, הזהיר את חברת השמירה מתלונות נוספות בעניין. עו"ד ערן גולן מקו לעובד, אסף במשך יותר משנה פסקי דין רבים כנגד החברה, ששימשו גם את הוועדה לרישוי חוקרים פרטיים ושירותי שמירה, שבסמכות משרד המשפטים.

יצוין כי בסוף ינואר האחרון קבעה הועדה כי התרשמה שחברת השמירה נוהגת לפטר עובדים במועד הסמוך לתום השנה הראשונה שלהם בחברה, כדי להימנע מתשלום לקרן פנסיה כפי שמחייב ההסכם הקיבוצי בענף. הועדה התנתה את חידוש הרישיון של החברה לשנת 2008, בכך שתימנע באופן מוחלט מפיטוריי עובדים בסמוך למועד זה ודרשה הוכחות להעברת התשלומים לקרן הפנסיה של כל עובד.

"זהו מהלך חסר תקדים", אמר היום עו"ד גולן בתגובה. "זו פעם ראשונה מאז קום המדינה שגוף ממשלתי יוצר קשר ברור בין דורשי עבודה לבין הצורך בשמירה על זכויותיהם. אני מקווה שזו רק התחלה של מגמה שבה גופים ציבוריים מפסיקים לתת יד להפרה של זכויות עובדים".

סמנכ"ל שירות התעסוקה, יעקב זיגדון אשר חתם על ההחלטה, אמר כי "באם לאחר 6 חודשים יסתבר כי חברת השמירה נוהגת בהתאם לחוקי העבודה עם עובדיה, נחדש עימה את ההתקשרות".

מנכ"ל שירות התעסוקה, אסתר דומיניסיני מסרה כי "לא נפנה דורשי עבודה למעסיק המפר זכויות עובדים. החלטתנו מציבה תמרור אדום לכל מי שממשיך להפר זכויות עובדים ומבהירה כי המדינה לא תיתן את ידה לרמיסת חוקים אלה".

יצוין כי חברת "השמירה" ובאיגוד חברות השמירה, מאשימים לאחרונה את הממשלה בכך שהיא מתנגדת לקביעת אומדנים לשעת עבודה במכרזי שירותים, כך שיאלצו את המעסיקים שמזמינים את השירות מהקבלן, לשלם מחיר מינימאלי שיאפשר את שמירת הזכויות של העובדים.

המדינה, כאחד המעסיקים הגדולים של קבלני שירותים, אף מתנגדת להצעת החוק "אחריות המזמין", שנועדה להטיל אחריות לזכויות העובדים גם על מזמין השירות. בכך, מעסיקים פרטיים כמו גם המדינה, מאפשרים לא אחת לקבלנים, לזכות ב"מכרזי הפסד" בהם ישנה סבירות גבוהה להעסקה פוגענית, כל זמן שהקבלן מעוניין לשמור על רווח.

תגובת חברת השמירה: משרד המשפטים כבר בדק את הטענות שמעלה שירות התעסוקה וקבע רק לאחרונה כי : "למדנו כי כמות התביעות שהוגשו לבית הדין לעבודה נמוכה מזו עליה הצביעה עמותת קו לעובד בלמעלה ממחצית, יתרה מכך התרשמה הוועדה כי חברת השמירה הוכיחה במעשים ובעובדות כי קיימת מגמת ירידה הן בשנת 2005 והן בשנת 2006 ברצף לפיהן כמות ההתדיינוית בבית הדין לעבודה נמצאת במגמת ירידה".

עוד נמסר מחברת השמירה כי " תמוהה בעינינו החלטת שירות התעסוקה למחזר שוב טענות ישנות ללא ביסוס, שכן טענות אלו נבדקו לאחרונה על ידי בכירי המשפטנים ונדחו. העלאת הטענות מהווה פגיעה בשמה הטוב של החברה ובמוניטין שלה. אנו מצפים משרות התעסוקה שיבדוק היטב את הדברים בטרם מפרסם החלטה מסוג זה. לכשנקבל את ההחלטה נשקול צעדנו בהתאם".