לשכת המבקרים הפנימיים לשר פרידמן: "חושפי השחיתויות מקבלים יחס של מצורעים ומפוטרים"

נשיא הלשכה, שלמה קלדרון, מבקש שר המשפטים לתמוך בהצעת חוק שנועדה לחזק את הביקורת הפנימית ולהגן על חושפי שחיתויות

"חושפי השחיתויות מפוטרים ממקום עבודתם והיחס אליהם הוא כאל מצורעים, מלשינים ודחויים חברתית". כך טוען נשיא לשכת המבקרים הפנימיים, שלמה קלדרון, בפנייה לשר המשפטים, דניאל פרידמן, לתמוך בהצעת חוק שנועדה לחזק את הביקורת הפנימית ולהגן על חושפי שחיתויות.

קלדרון מציין כי חושפי השחיתויות חוששים להתלונן, כיוון ש"לאחרונה אנו עדים להתגברות של נורמות פסולות ומסוכנות במקומות עבודה, בעיקר ציבוריים, לפיה חושפי שחיתויות מוצאים עצמם מפוטרים ממקום עבודתם, כי 'העזו' לחשוף בפני הממונים עליהם את המושחתים".

לדברי קלדרון, למרות שהחוק קובע מפורשות כי אין לפטר עובד בשל תלונה שהגיש נגד עובד אחר, ולמרות שלבית משפט סמכות לבטל את הפיטורים או לפסוק פיצויים, הרי שבשנים האחרונות, למעט מקרה אחד או שניים, אין פסקי דין שניתן לראות בהם נכונות של השופטים להירתם למען עובד ולתקן את הנזק שנגרם לו.

קלדרון מציין כי קיימות כיום כמה יוזמות של ח"כים, שהגישו בעידוד לשכת המבקרים הצעות חוק לתיקון חוק הביקורת הפנימית, הבאות לחזק את הביקורת הפנימית. ההצעות כוללות, בין היתר, פרק המטיל חובה על המבקר הפנימי לטפל בתלונות ציבור וקבילות עובדים, שיש בהן גילוי של שחיתות. זאת, בניגוד למצב החוקי היום, לפיו הטיפול בנושאים אלו הינו בגדר רשות. לפי ההצעות, המבקר גם יחויב שלא לגלות את חושף השחיתות הפונה אליו, וכך הוא יוכל להמשיך בעבודתו ללא פגיעה בו ובפרנסתו.

"החברה מאבדת אמון במנהיגיה והמילה 'שחיתות' הפכה מילה נרדפת לשלטון", מציין קלדרון וקורא לפרידמן לטפל בדחיפות בהצעות החוק.